BezHladovění.cz

3 tipy na zdravé slané mlsání (nejen u televize)

Zobání slaných dobrot u televize, ale třeba i na nějakém večírku či party, patří k největším strašákům všech, kteří bojují se štíhlou linií. Na první pohled ale naprosto neškodné oříšky, brambůrky, pečené chlebíčky či jiné dobroty mohou nadělat v našem těle velkou neplechu, zvláště v kombinaci s alkoholem.

Otázkou je, jak tato nezdravá lákadla, která na nás zejména v létě pokukují téměř na každém rohu, nahradit. Nemusíte se vzdávat pochutin na večírku či u televize úplně, stačí jen vědět, jak tyto dobroty proměnit rázem ve zdravé mlsání, které si může dovolit úplně každý.

1. Brambůrky zdravěji a chutněji

foodiesfeed.com_potato-beetroot-chips

Chipsy a brambůrky plné tuku, soli a jiných škodlivých látek můžeme pojmout trochu jinak a připravit si jejich zdravější variantu sami doma. Pokud na bramborové lupínky nedáte dopustit, nevadí. I bramborové mlsání si můžete připravit mnohem zdravěji, chutněji a v neposlední řadě také úsporněji.

  1. Postačí vám k tomu obyčejné brambory, které nakrájejte na tenké plátky (buď ručně nebo pomocí speciálního struhadla), rozložte na plech pokrytý pečícím papírem a zakápněte trochou olivového oleje.
  2. Poté už jen pečte domácí brambůrky dozlatova v troubě předehřáté asi na 200°C, nezapomeňte je pravidelně kontrolovat, popřípadě je můžete párkrát obrátit.

K přípravě domácích brambůrků můžete využít i jinou zeleninu, fantazii se meze nekladou. Jako zdravější a méně kaloričtější náhrada poslouží na plátky nakrájená cuketa, řepa, celer anebo dýně. Po upečení už stačí jen lehce dosolit, a výborné domácí „chipsy“ jsou na světě!

2. Domácí popcorn trochu jinak

chickpea-390706_640

Popcorn jako takový je jednou z nejoblíbenějších pamlsků, který rádi přibíráme s sebou do kina nebo k televizi. Pokud si ho dopřáváme v optimálním množství, není popcorn takovou kalorickou bombou jako výše zmiňované brambůrky, ale co pojmout toto oblíbené křupání ještě o něco zdravěji? Zkuste domácí křupky z cizrny!

Na recept pro zdravé mlsání si připravte

Postup přípravy

  1. Postupujte obdobně jako při přípravě domácích brambůrků, cizrnu vysypte na plech s pečicím papírem a pečte v troubě asi na 180°C po dobu cca 45 minut.
  2. Cizrnu pravidelně kontrolujte a promíchávejte.
  3. Až vám bude cizrna připadat dostatečně opečená, vyndejte ji z trouby, nechejte vychladnout a okořeňte dle chuti.
PŘEČTĚTE SI
Recenze: Jídelníčky na hubnutí – krok za krokem a bez hladovění

Tipy a triky

Cizrnu můžete péct společně s bylinkami, dostane tak mnohem výraznější chuť a stane se jako luštěnina mnohem stravitelnější. V takovém případě poslouží skvěle tymián, rozmarýn či bazalka.

Nebojte se upéci větší množství najednou, připravená cizrna vydrží uskladněná delší dobu. Můžete jí pak vytáhnout kdykoliv Vás přepadnou vlčí chutě.

Toto zdravé mlsání skvěle poslouží jako náhrada oříšků, které jsou sice zdravé, ale na rozdíl od cizrny obsahují příliš velké množství tuku.

3. Zdravé domácí dipy

dips-58738_1280

Jako poslední si představíme variantu zdravého mlsání, která je vhodná jak pro nás, tak pro naše děti. Máte rádi, když si můžete mexické nachos namáčet do lahodných dipů, ale obáváte se, co to udělá s vaší figurou? Nevadí. Místo nachos si můžete připravit zdravou zeleninovou variantu, kterou ocení jistě každý člen rodiny.

Jak na to?

Připravte si zeleninu dle libosti, nejlépe však poslouží mrkev, řapíkatý celer či okurka. Čerstvou zeleninu nakrájejte na tenké proužky, stane se tak mnohem atraktivnější k uzobávání.

Tipy a triky

K zelenině připravte domácí zdravé dipy, těm kupovaným, které jsou plné tuku a kalorií se raději vyhněte.

Příprava domácích dipů je jednoduchá, postačí vám kelímek bílého jogurtu či nízkotučného tvarohu, které po promíchání dochuťte bylinkami, solí, pepřem nebo česnekem dle libosti.

Máte-li raději pikantnější omáčky, vezměte jednoduše konzervu s rajčaty, přidejte na jemno pokrájené papričky jalapeňos a dochuťte špetkou chilli, pepře, anebo zázvoru.

Můžete si připravit i domácí guacamole, stačí vidličkou rozmělnit avokádo, zakápnout trochou citrónové šťávy a opět dochutit solí a pepřem.

Aby vaše guacamole co nejvíce připomínalo originální recept, nebojte se přidat i na drobno nakrájená, předem spařená rajčata, papričky, koriandr a třený česnek.

Jestliže se přesto neobejdete bez něčeho křupavějšího, zkuste nachos vyměnit za celozrnné knäckebroty, které neobsahují zdaleka tolik kalorií.

Příprava zdravého domácího mlsání je velmi jednoduchá a přitom tak účinná.

Udělejte si čas na domácí varianty kupovaných pamlsků a uvidíte, že se vám odvděčí nejenom vaše postava, ale i chuťové pohárky a celkové zdraví.

Až si doma uděláte vlastní domácí dobroty, jistě to ocení i vaši blízcí či návštěva, která se od vás pro příště nechá ráda inspirovat.

Jak se vám článek líbí?

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.