Příznaky překyselení organismu: Jak se projevuje?

Překyselení organismu neboli acidóza úzce souvisí s naším životním stylem. Největší roli hraje stres, nevhodné složení stravy, alkohol a kouření.

Acidobazická rovnováha

Překyselení organismu způsobuje přemíra kyselin nebo naopak nedostatek zásad. V těle zajišťuje ustálený poměr mezi tvorbou a vylučováním kyselin a zásad tzv. acidobazická rovnováha.

Ta je nepostradatelná k udržení homeostázy – schopnosti organismu vytvářet stabilní vnitřní prostředí důležité pro celkové zdraví. Neméně potřebná je i pro správnou činnost enzymů, trávení a určení rozvoje stárnutí.

Správné fungování acidobazické rovnováhy regulují vlastní kompenzační mechanismy těla. V průběhu stárnutí organismu se však tyto mechanismy postupně vyčerpávají a objevuje se sklon k rozvoji acidózy. Faktorů, které dokážou s acidobazickou rovnováhou zamávat, je však celá řada.

Rovnováhu pH vnitřního prostředí vykolejí:

  1. Přebytek jednoduchých cukrů
  2. Nadbytek bílkovin
  3. Nepoměr důležitých minerálů
  4. Celkové množství přijaté potravy
  5. Chronické záněty střev
  6. Způsob úpravy jídel
  7. Hltání a nedostatečné žvýkání potravy
  8. Znečištěný vzduch
  9. Elektrosmog
  10. Toxické látky
  11. Mělký povrchní dech
  12. Nedostatek nebo naopak přebytek pohybu
  13. Stres

Největší vliv na odklon z rovnováhy mají zejména zvýšená spotřeba cukru a perlivých sladkých nápojů, nevhodné stravovací návyky, každodenní stres, rychlé a nedostatečné žvýkání potravy, kouření, nadměrné užívání léků, nikotin a všudypřítomné toxiny kolem nás.

Test kyselosti z lékárny

O kyselosti či zásaditosti vypovídá hodnota pH. Tato veličina vyjadřuje koncentraci vodíkových iontů v roztoku. Roztok může být buď kyselý (pH nižší než 7), zásaditý (pH vyšší než 7) nebo neutrální (pH 7).

Zjistit stav překyselení organismu můžete dvěma způsoby. Prvním je cílené monitorování pH moči nebo krve laboratorním vyšetřením. Druhou variantu můžete provést sami doma bez pomoci lékaře.

Zajděte si do lékárny, požádejte o lakmusové papírky a krátkým ponořením papírku do ranní moče zjistíte, jaké máte aktuální pH. Podle barevné změny na papírku poznáte, zda je vaše moč spíše zásaditá (modré zbarvení) nebo spíše kyselá (červená barva).

Hlavní příznaky překyselení organismu

  • bolesti hlavy
  • chronická únava
  • oslabená imunita
  • pálení žáhy
  • podrážděnost
  • celulitida
  • zvětšené póry v obličeji
  • bledá, červená, šedá, nažloutlá nebo nazelenalá pleť
  • suché a křehké vlasy
  • problémy s lupy
  • tenké nebo naopak velmi silné nehty

příznaky překyselení organismu

Acidózou to jen začíná

Vybočení z acidobazické rovnováhy má za následek zdravotní komplikace. „V kyselém prostředí se velmi dobře daří mikroorganismům, které svými výkaly přidávají další kyselý odpad do našeho těla. Objeví se nemoci, které přímo souvisí s životem mikroorganismů v našem těle – kvasinky, migrény, únavový syndrom, poruchy imunity, gynekologické problémy, ekzémy, astma. Děti jsou na překyselení ještě více citlivé než dospělí – mohou se u nich objevit například různé alergie, poruchy soustředění a snížená imunita,“ varuje před nebezpečím nutriční poradkyně a ředitelka centra Wellnessia Monika Divišová.

Podle blogerky Moniky, autorky Průvodce praktickým životem, je „vysoce okyselené tělo ideálním prostředím pro patogeny. Ty pak způsobují různé potíže – jako je zácpa, žaludek, infekce, kožní problémy, svalové křeče, bolesti hlavy, alergie, citlivé klouby, poruchy srdečního rytmu, houbové infekce, jako je kandida a mnoho dalších.

V pokročilejším stádiu mohou příznaky zhoršit nebo vyvolat diabetes, dnu, extrémní únavu, depresi a přetížení imunitního systému, což způsobuje vážnější chronická onemocnění, jako jsou onemocnění srdce a rakovina.“

Podle serveru Positivehealth.com ovlivňuje acidóza i hypotalamus mozku – hůře kvůli tomu spíme a obtížněji relaxujeme. To vede k zhoršené koncentraci a podrážděnému chování.

Jak odstranit překyselení organismu

Vhodným kombinováním zásaditých a kyselých potravin můžete zajistit harmonickou rovnováhu v těle. Odhad poměru mezi potravinami vás vrátí zpět do hodin matematiky. Při sestavování jídelníčku je důležité zařadit všechny hlavní živiny (sacharidy, bílkoviny, tuky, vlákninu) a to v co nejlepší kvalitě a v optimálním množství. Jednu porci kyselinotvorné potraviny „vynulujete“ jednou porcí zásadotvorné potraviny. Abyste se mohli radovat z acidobazické rovnováhy, zařazujte v rámci dne ve stejném poměru potraviny kyselinotvorné i zásadotvorné.

Kyselinotvorná versus zásadotvorná strava: Co tedy jíst?

Pod pojmy kyselinotvornost a zásadotvornost se skrývá stav, který potrava po strávení v našem těle vyvolá. Citrón, ačkoliv je velmi kyselý, reaguje v těle silně zásadotvorně. Mléko a výrobky z něj se naopak chovají silně kyselinotvorně.

Zásadotvorné potraviny při překyselení organismu

  • téměř veškerá zelenina a zralé ovoce
  • mořské řasy
  • mléčně kvašená zelenina
  • lněná, slunečnicová, dýňová a sezamová semínka
  • bylinky
  • sójové produkty

Kyselinotvorné potraviny

  • mléko a mléčné výrobky
  • maso a uzeniny
  • obiloviny (naklíčené ale mají menší kyselinotvorný dopad)
  • luštěniny (naklíčené mají menší kyselinotvorný dopad)
  • rajčata
  • špenát
  • jahody
  • rebarbora
  • veškeré sladkosti
  • ořechy (s výjimkou mandlí)
  • mák
  • tuky a oleje

Jak na překyselený organismus? 2 tipy odborníků

Velmi inspirativní video o překyselení organismu natočil známý konzultant v oblasti poradenství ve výživě a lektor zdravé výživy Mgr. Martin Jelínek.

 

Jak nám mohou při odkyselení organismu pomoci bylinky, vysvětluje bylinkářka Hanka Parmová.

Léčba acidózy zdravým jídelníčkem

S překyselením si může pomoci každý sám. Léčebná kúra spočívá ve znovunastolení acidobazické rovnováhy. Základem je jídelníček s rovnovážným zastoupením kyselinotvorných a zásadotvorných potravin. V žádném případě se nesnažte o úplné vyloučení kyselinotvorných potravin. Sice byste se zbavili acidózy, ale čekal by vás brzký výkyv na opačnou stranu, který s sebou nese další rizika a zdravotní komplikace.

Upravte své stravovací zvyklosti, zajistěte tělu potřebné množství vitaminů, minerálů a antioxidantů, nezapomínejte na dostatečný pitný režim a dostatečně dlouho a pomalu žvýkejte.

Jak nejlépe udržet rovnovážné pH?

  • Přijímejte vyváženou stravu.
  • Potravu v ústech důkladně zpracujte.
  • Vyvarujte se popíjení perlivých nealkoholických nápojů (kromě vody obsahují kyselinu citrónovou, uhličitou a fosforečnou, jejichž pH je často pod 4,0).
  • Pijte bylinkové čaje, nesycené vody a čerstvé zeleninové šťávy.
  • Omezte potraviny s vysokým obsahem živočišných bílkovin včetně uzenin (při jejich zpracování se tvoří kyselé metabolity).
  • Vyhýbejte se konzervačním látkám, aditivům a chemikáliím v potravinách.
  • Ovoce a zeleninu konzumujte alespoň 2× denně.
  • Provádějte dechová cvičení (už po 2 minutách hlubokého dýchání dochází k poklesu koncentrace oxidu uhličitého v plicích a následné alkalizaci krve).

TIP: Jednou z babských rad proti překyselení je bylinka vojtěška alfalfa – z arabského překladu „otec všech potravin“.

Znáte své pH svého těla? Pociťujete některý z prvních příznaků acidózy? Napište nám třeba na Facebooku.

Reference

KÜHRER, Irene a Elisabeth FISCHER. Vaříme zdravě při překyselení organizmu: jak jíst chutně a vyváženě. Praha: Jan Vašut, 2005c2006, 128 s.

BYRTUSOVÁ, Monika. Překyselení organismu a jeho detoxikace. Sestra, 2013, roč. 23, č. 1, s. 25-28.

Česká stomatologie a Praktické zubní lékařství: časopis stomatologických společností: časopis pro další vzdělávání pracovníků v péči o orální zdraví. Praha : Česká lékařská společnost J.E. Purkyně, 2012, roč. 112, č. 3. s. 77–87.

Příznaky překyselení organismu: Jak se projevuje?
4.6 (91.43%) 7 hlasů