BezHladovění.cz

Plážová dieta

Plážová dieta nazývaná také dieta ze South Beach je produktem floridského kardiologa Arthura Agatsona, který ji původně vytvořil pro kardiaky s vyšší tělesnou hmotností. Ujala se však natolik, že se rozšířila i mezi „běžnou“ populaci. Patří mezi kvalitnější diety, s nimiž lze dosáhnout poměrně zdravého a stabilního váhového úbytku.

Plážová dieta je program bez přesně vymezeného jídelníčku, založená pouze na určitých principech, které vedou k lepšímu životnímu a stravovacímu stylu. Dieta je rozdělena do tří fází a kromě první, která trvá 2 týdny, není nijak časově omezena, je tedy teoreticky možné držet ji po celý život.

Zásadní podstatou diety je omezení především sacharidů a dále zejména živočišných tuků. Naopak důležitý je vysoký příjem vlákniny a nahrazení nekvalitních tuků kvalitními (rostlinnými, nenasycenými mastnými kyselinami).

1. Fáze plážové diety

Představuje nejpřísnější část diety a trvá 14 dní. Přesto na jejím principu není nic složitého, jde v podstatě o to, zbavit se špatných návyků. Strava v této době bude založena zejména na konzumaci bílkovin, povolena jsou tedy:

  • Ryby, libová červená i bílá masa, vejce, sýry, mléčné výrobky – tato jídla by měla tvořit základ jídelníčku
  • Doplnit je lze zejména spoustou zeleninou s nízkým glykemickým indexem, luštěninami (fazole)

Zcela zakázány jsou následující potraviny:

  • Pečivo, brambory, těstoviny, rýže, ovoce, sladkosti, cukr (tedy vše s velkým množstvím sacharidů)

V této fázi je tělo významně ochuzováno o svůj zásadní zdroj energie – tedy o sacharidy – a dostává se do stavu ketózy, v němž přechází na čerpání energie spalováním tuků a bílkovin. Je proto zejména nutné mít stravu bohatou právě na bílkoviny, aby nedocházelo k úbytkům svalové hmoty. Jíst bychom měli cca 5 – 6krát denně v malých porcích (naštěstí bílkovinné potraviny nejvíce zasytí). Úbytek v této fázi může být poměrně významný, a to 3 – 5 kg.

2. Fáze

V této části diety budete pozvolna navracen do stravy některé vhodné druhy sacharidových potravin. Druhá fáze nemá již žádné časové omezení, dieta pouze stanovuje, že by měla trvat tak dlouho, dokud nebude se svou váhou spokojeni. Některé ze zakázaných potravin se tedy pozvolna vracejí do jídelníčku, ale stále pouze ve velmi omezené míře. Začít můžete s:

  • Celozrnným žitným pečivem, celozrnnými těstovinami, rýží natural, omezeným množstvím brambor (ideálně vařených v páře ve slupce), velmi omezeně ovoce

Důležité je sledovat glykemický index potravin a volit ty, které mají GI co nejnižší. Glykemický index se sleduje pouze u potravin s vysokým obsahem sacharidů (u bílkovinných nebo tučných potravin nemá žádný význam)! Potraviny s GI pod 55 jsou považovány za optimální. GI není ovlivněno jen samotnou potravinou, ale také například způsobem přípravy (například brambory v páře a ve slupce mají nejnižší GI, rozvařené těstoviny mají GI vysoké, proto je nutné dávat si pozor, aby byly al dente).

3. Fáze

Tato fáze už člověka vrací do normálního chodu života, ale předpokládá, že si z minulých fází odnesl dobré návyky a zkušenosti, které bude uplatňovat i v budoucnosti. Absolvent diety se naučil jíst střídměji, v menších porcích, ale za to četněji a pravidelně. Důležitý je také návyk na správné potraviny a skladbu jídelníčku. Zakázáno na vždy zůstává bílé pečivo, výrobky z bílé mouky (těstoviny apod.), větší množství brambor či rýže, cukr a sladkosti.

Výhody a nevýhody plážové diety

Plážová dieta, jak už bylo řečeno, patří mezi ty lepší a oceňovanější. Největší kritice podléhá první fáze, neboť váhový úbytek je zde příliš rychlý a omezení sacharidů příliš drastické. Nicméně fáze netrvá natolik dlouho, aby mohla způsobit nějaké závažnější problémy.

Obecně vzato se jedná o umírněnou dietu, kterou lze držet dlouhodobě, není však zřejmě pro každého (ne každý si umí přestavit život bez hromad brambor, rýže, těstovin a sladkostí).

Výhodou je také jednoduchost diety, neboť se stačí naučit principy a poznat vhodné potraviny a pak už není třeba se dietě nijak zvlášť věnovat (počítat kalorie, dodržovat přesný jídelníček apod.).

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.

reklama