BezHladovění.cz

Osmihodinová dieta

Další z řady líbivých diet je na světě! Tato Osmihodinová dieta autora Davida Zinczenka a Petera Moorea každého snadno naláká, tak se jí podíváme pod pokličku.

Její počáteční slogan zní:

„Představte si svobodu, že budete moct dělat cokoliv chcete, jíst cokoliv chcete, a vědět – nemyslet, nedoufat, vědět jistě – že již nikdy nenaberete kilogram navíc. Představte si, že se nikdy znova nebudete muset strachovat o váhu a její dopad na vaše zdraví.“

Řekněte, neupoutala Osmihodinová dieta vaši pozornost alespoň na okamžik?

Z čeho Osmihodinová dieta vychází?

Osmihodinová dieta vznikla, jak jinak, než na americkém kontinentě, kde jsou její obyvatelé permanentně s váhou na hranici nadváhy nebo obezity. Není se čemu divit, dva ze tří dospělých Američanů trpí nadváhou nebo obezitou a ročně utrácí až 67 bilionů dollarů za knihy o hubnutí, hubnoucí programy, atd.

Princip diety je takovým paradigmatem, protože můžete jíst kolik chcete a co chcete. Většina diet stojí na principu buď zmenšeného příjmu energie (kcal/kJ) v potravě, a nebo na omezení kvantity jídla obecně (např. omezit jen sacharidy, nebo tuky, atd.). Vychází mimo jiné i ze studií prováděných na prestižní  kalifornské univerzitě v Berkeley, kde účinek diety na redukci váhy potvrdili.

Neposledním vodítkem ke stvoření takového dietního postupu byla domněnka, že se změnou životního stylu se nám rozhodilo fungování organismu. Chodíme spát později a později i jíme. Náš biorytmus se nyní neřídí západem a východem Slunce, vše je nahrazeno světlem umělým. Stručně se nám takto prodlužuje doba, kdy máme možnost chodit koukat do ledničky.

Obecná pravidla diety

Podle autorů můžete rovnou zapomenout, co jste kdy slyšeli o hubnutí a sledovat prosté pravidlo: „Jezte cokoliv chcete, v jakémkoliv množství chcete:“ ALE, máte na to vyhrazeno pouze osm hodin denně. Podstatné je, že dietu musíte držet nejméně tři dny v týdnu, abyste viděli účinky. Sedm dní v týdnu je samozřejmě bezkonkurenčně lepší, ale tři dny podle autorů postačí!

Pravidla pro jídelníček Osmihodinové diety jsou následující: 

  • každé jídlo či svačinu si dát dvě z osmi doporučovaných skupin potravin (Powerfoods). První jsou Fat Busters (potraviny bohaté na bílkoviny, vlákninu a zdravé tuky) a druhé Health Boosters (potraviny bohaté na vitaminy a minerální látky)
  • mezi Fat Busters a Health Boosters patří:
The Fat Busters The Health Boosters
Krocan, vejce, libové maso Maliny, borůvky
Ořechy Ovoce (pomeranče, jablka)
Jogurty a jiné mléčné výrobky Špenát, zelená zelenina
Fazole a jiné luštěniny Celozrnné pečivo, cereálie, ovesné vločky

 

  1. jídlo bohaté na sacharidy (např. přílohy) doplňte vždy o Powerfoods. Příklad: chipsy (sacharidy) s fazolovým dipem a salsou, nebo těstoviny se sýrem a rajčatovou omáčkou.
  2. omezit konzumaci: těstovin, rýže, bílého pečiva, cukru, saturované a trans-mastné tuky (v některých levnějších sušenkách je stále najdeme)
  3. pitný režim: pít více vody namísto slazených nápojů
  4. alkohol: omezit na dvě – tři skleničky za týden ke znásobení výsledků
  5. cvičení: optimálně 8 minut každé ráno
  6. podvádění je povoleno

Díky tomu, že v osmihodinové dietě musíme každé jídlo skládat z alespoň 2 z 8 Powerfoods (viz. tabulka), naše tělo nepostrádá důležité živiny. Fat Busters nám pomáhají budovat a udržovat svalovou hmotu, Health Boosters zase zlepšuje naši náladu, pomáhá odvrátit nemoci a lépe uvažovat.

Cvičení má konkrétně probíhat před prvním jídlem dne po dobu 8 minut. Tato doba podle autorů stačí pro nastartování organismu. Autoři těchto 8 minut ani nenazývají cvičením, protože prostý pohyb stačí (chůze okolo bloku).

Správné pochopení Osmihodinové diety

Než se pro tuto dietu rozhodnete, nejdříve si pečlivě přečtěte její pokyny. Sám o sobě je název diety velmi líbivý a může navodit špatné pochopení pravidel. Osmihodinová dieta bohužel neznamená, že se od např. 8:00 – 16:00 budete cpát jak nezřízení, někdo mávne kouzelným proutkem a vy budete mít kilogramy dole. Pokud se kouknete na doporučované potraviny, nikde v nich nenajdete bůček s knedlíky. Prakticky je zde snaha, jako u většiny diet, naučit zdravému výběru potravin (libové maso, zelenina, ovoce) a zařadit i pohybovou činnost. Bez těchto dvou složek by mnoho diet bylo zcela jistě neúčinných!

Reference

  • ZINCZENKO, David, Peter MOORE. The 8 Hour Diet: watch the pounds disappear without watching what you eat!. Emmaus, Pa.: Rodale, c2013, xxi, 266 p.
Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Ing. Tereza Pechová

Ing. Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

reklama
reklama
reklama