BezHladovění.cz

Martina z Vařeniště: Při hubnutí hledejte rovnováhu a vnitřní pohodu

Dnes úspěšná bloggerka nezískala v dětství příliš zdravé návyky. Vesnická holka krev a mlíko začala po devítce studovat v Praze. S touto změnou vyšla vstříc i proměně životního stylu a svého vzhledu. Jak se zadařilo a jak žije dnes? Čtěte celý rozhovor.

Co se všechno dělo po ukončení základní školy?

Začala jsem s jídlem dost experimentovat a někdy se držet dost zkrátka. Bohužel běžné chyby mladých holek, které hledají možnosti bez jakýchkoli znalostí nebo pomoci někoho dalšího a snaží se docílit své vysněné postavy hlava nehlava.

Zhubla jsem sice 15 kilo, ale dopustila jsem se spousty chyb. 

Eliminovala jsem jeden čas například tuky na maximum, maso jsem tehdy omezovala, protože jsem měla pocit, že není zdravé. Nicméně díky tomu, že jsem vždycky milovala vaření a na hotelovce jsem se v tom ještě zdokonalovala, jsem nebyla ochuzená o dobré jídlo a vaření mě nikdy neopustilo. Krom toho jsem konečně dostala pozitivní vztah ke cvičení.

A dál?

Když se spojí láska k vaření a snaha dodržovat zdravou životosprávu, přirozeně vznikne zájem o objevování nových surovin včetně jejich výživových hodnot. V hlavě se mi rodily různé recepty, a tak před 6 lety vznikl můj foodblog Vařeniště, zaměřený právě na zdravější kuchyni. Sem tam se objevily nějaké dezerty, což se občas objeví i teď, ale převládají zdravější alternativy.

Teď jsi se svou postavou spokojená?

Můžu říct, že jsem spokojená. Vím, že Twiggy ze mě nebude, vzhledem k tomu, že jsem měla vždycky sklony k tomu být buclatější, ale taky nebudu odevzdaně sedět a stěžovat si na genetiku. Na původní váhu jsem se nevrátila, stále si držím tak 10 kilo dole oproti době, kdy mi bylo 15 (teď je mi 27). 

Jsem hlavně spokojená, že jsem našla určitou rovnováhu a hlavně pohodu, že v hlavě nepočítám kilojouly a nelpím na přesném dodržování času jídla během dne.

Říkáš, že vesnické geny k tobě nebyly moc milosrdné?

Geny jsou jedna věc, životospráva věc druhá. Jím vyváženě, zaměřuju se na kvalitní potraviny, co nejméně průmyslově upravené. Jsem zastánkyně čisté stravy – v co nejpřirozenější podobě.

Z čistých, tedy základních surovin se snažím dělat rychlá zdravá jídla, která tělu dopřejí živiny a potěší ho na oko…

Možná by mě člověk na první pohled netipoval na takového zastánce zdravé stravy a zdravého pohybu, jako ve skutečnosti jsem, ale jak já říkám: 

Bylo by vidět, kdybych se svých zdravých zásad nedržela.

Na čem dalším stojí tvůj přístup k vaření a zdraví?

Mám ráda principy tradiční čínské medicíny a obecně alternativních druhů léčby. Asi i tím, že jsem vyrůstala a žiju na vesnici blízko za Prahou, mám k přírodě pozitivní vztah a snažím se z ní vytěžit bohatství, které nám dává 🙂 

Věřím v sílu bylinek i stravy. 

Recepty stavím tím pádem hodně na zelenině a dalších přirozených, čistých potravinách. Krom toho zastávám názor, že naše zdraví hodně ovlivňuje psychika.

Snažím se být v pohodě a žít každý den tak, jako by byl poslední. 

Malichernosti házím za hlavu, nerada se hádám a nerada plýtvám energií tam, kde je to úplně zbytečné. Jsem šťastná, že mám kolem sebe báječné lidi, včetně toho nejlepšího partnera na světě.

Chodíš třeba i na houby?

Přiznám se, že na houbách jsem byla minulý rok jen jednou 🙂 Ale procházky do lesa miluju, je to skvělý relax.

Co v zimě? Trávíš hodně času v přírodě, i když není hezky?

Občas na procházku taky dojde, ale spíš ne, nemám ráda zimu. Přiznám se, že neumím lyžovat ani jezdit na snowboardu. Mám ráda bruslení, ale bohužel toho si moc neužiju, protože teplé zimy bruslení moc naproti nejdou a stadiony bývají narvané k prasknutí. 

Dáš nějaké tipy, kde po Čechách je opravdu hezky?

Záleží, co kdo očekává. Miluju Kraví Horu v Bořeticích. Každoročně sem jezdíme v období vinobraní. Mám ráda tamější atmosféru. Je spousta míst, kde je hezky: Ať už jde o nějaké památky, tak krajinu bez lidí. Třeba České Švýcarsko se mi moc líbí. 

Zpátky k jídlu. Spousta našich čtenářů stojí na začátku stejné cesty, kterou máš za sebou i ty. Chtějí zhubnout aspoň 10,15 kilo. Čím by měli začít?

Asi uvědoměním si, že nejde o dočasný proces, ale o změnu dlouhodobou a že cesta je cíl.  Je dobré zajít za opravdovým odborníkem a nechat si kompletně poradit (primárně s tím, kolik váhy bude optimální shodit a za jak dlouho, ale i s doprovodnými aktivitami: pohyb, rozproudění lymfy, očista těla a nastartování metabolismu). 

Důležitý je přístup ke svému celkovému zdraví. 

Zhubnutí je odměna za rozhodnutí chovat se ohleduplně ke svému zdraví. Pakliže chceme docílit změny fyzické, je třeba zapracovat na psychice. Tyto dvě věci od sebe nejde odloučit. Tělo není hloupé a pokud se budeme trestat za výživové “prohřešky”, probudíme stresové hormony a hubnutí půjde ztěžka. 

Taky je dobré vyhradit si pro sebe čas.

Řada lidí se sice vymlouvá, že nemá čas na zdravé vaření, ale ono ho není potřeba tolik. Recepty na mém blogu jsou zdravé a rychlé, to nebude ten kámen úrazu. Spíš jde o lenost… 

Důležitá je proto i motivace.

Krom toho je potřeba se připravit na tuto životní změnu a nebrat ji jako „odříkání“, ale péči o sebe. Začátky jsou vždycky těžší, ale jak se říká: 

Kdo chce, hledá způsoby. Kdo nechce, hledá výmluvy.

Dáš příklad zdravého denního menu od snídaně po večeři?

Každému vyhovuje trochu něco jiného. Já k snídani střídám nejradši ovesnou kaši a míchaná vajíčka. Zelenina a ovoce nesmí samozřejmě chybět 🙂 K vajíčkům nejradši přikusuji žitný chleba a v ovesné kaši zase nějaká semínka nebo oříšky. 

Snídám poměrně brzy, takže do oběda stihnu v práci sníst třeba hrst ořechů nebo kousek ovoce. K obědu si vždycky nosím krabičku. V ní třeba pohankové palačinky s hummusem a tofu, bulgur s řepou a modrým sýrem anebo čočkovou sekanou

Vždycky se snažím, aby celkově jídlo obsahovalo tak ⅓ až ½ zeleniny, takže pokud jí v receptu není tolik, nakrájím si třeba ještě papriku atd.

Večeřím lehce, hodně zeleniny s nějakou bílkovinnou složkou: vajíčky, masem nebo rybou, mozzarellou. Anebo třeba polévku. Nestravuji se striktně low carb, ale snažím se sacharidy držet na nižší úrovni. Pokud si dám ráno ovesnou kaši, v níž je dost sacharidů, snažím se z karbohydrátů trochu slevit o obědu a naopak. K večeři už si sacharidy spíš nedopřávám. 

Kdybych chtěla zkusit jeden tvůj recept, který by to byl? Takový „signature dish“, jak říkají kuchaři?

To je strašně těžké, nic takového nemám 🙂 

Určitě musím doporučit novější recept na kokosový cheesecake s mangem. Velice se ověřil recept na mrkvovou bábovku nebo špenátové scones

Já osobně miluju batáty zapečené s ricottou a špenátem.

Které čisté suroviny se ti osvědčily při hubnutí?

Nejde o suroviny jako takové, ale o množství. Čisté suroviny jsou „základní potraviny“, které jsou pro tělo přirozené. Aditiva, transtuky a rafinovaný cukr to určitě nejsou 🙂

Kde nakupuješ potraviny?

Nejradši na Rohlíku.

Snažíš se předcházet nemocem, které si způsobujeme špatným jídlem. Můžeš říct konkrétně, které nemoci si můžeme „uhnat“ nevhodnou životosprávou?

Nemoci, které nebolí: Ty civilizační choroby, jako je zvýšený cholesterol způsobující kardiovaskulární choroby, cukrovka anebo obecně zažívací potíže. Ale třeba i deprese. 

Momentálně se hodně mluví o spojitosti střevního mikrobiomu s psychikou. 

Co z čínské medicíny aplikuješ do své stravy?

Nejvýraznější je orientace na hřejivou a chladivou stravu v rámci ročních období. Tedy zjednodušeně jde o sezónnost. Aktuálně se těším na čerstvé kopřivy. Jsou perfektní pro jarní očistu. 

Máš kurz výživového poradce. Živíš se touto prací, nebo ji máš jako hobby?

Neživím a ani bych si o sobě nedovolila tvrdit, že jsem výživový specialista. Ráda někomu poradím, pokud má zájem. Nicméně nebudou moje rady vyplývat z jednoho kurzu, ale z roků samostudia a zkušeností. 

Lidské tělo je ale něco tak složitého, že bych nerada přebírala zodpovědnost za něčí zdraví, pokud k tomu nemám patřičné vzdělání. Do rekvalifikačního kurzu jsem šla především z vlastního zájmu, protože výživa byla a je moje velké hobby. Chtěla jsem nějak „utřídit“ poznatky, ale s odstupem vidím, kolik chyb se v takových kurzech dá „naučit“. 

Máš taky cukrářský, barmanský a sommeliérský kurz. Který tě bavil nejvíc? Dáš nějaké zajímavé tipy?

Nejvíc jsem si užila cukrářský, který u nás na hotelovce vedla Pavlína Berzsiová. Moc ráda na tuto zkušenost vzpomínám. Cítila jsem se být na své parketě a naučila jsem se třeba nějaké fígle na dekorování. 

A pak jsem si vychutnala sommelierský, protože víno miluji, ačkoli už skoro nepiju alkohol. Baví mě odhalovat chutě a vůně, nejen ve víně 🙂 A taky jsem se na tomto kurzu naučila sabráž.

A na závěr: Co plánuješ na rok 2020, soukromě i pracovně?

Nemám konkrétní plány. Jsem strašně vděčná za spolupráce, z nichž některé už trvají z minulého roku a některé jsou nové. Jsem vždycky překvapená, když mě někdo osloví ke spolupráci a strašlivě si toho vážím. Vždycky mě to nabudí a motivuje k dalšímu progresu. 

Děkujeme za rozhovor a přejeme spoustu dalších nabuzení a radostí 🙂

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.

Share via
Send this to a friend