Co je vlčí hlad a jak se ho zbavit?

„Snědl jsem mámu, snědl jsem tátu a teď sním i tebe!“ Pohádkový Otesánek přesně definoval záchvatovité přejídání, kterému dnes odborníci přezdívají vlčí hlad. Pro hubnutí je to jedna z největších hrozeb, kterou je třeba minimalizovat. Poradíme vám, jak.

reklama
Popis

Udělejte první krok pro úspěšné hubnutí ještě dnes

Rezervujte si nezávaznou konzultaci s výživovým poradcem, na které získáte:

  • Diagnostiku těla na přístroji typu InBody / Tanita
  • Posouzení jídelníčku a tipy, jak ho upravit, aby šla vaše váha dolů
  • Doporučení, co dělat pro lepší zdravotní stav i kondici
  • Motivaci a návrh postupu pro úspěšné a trvalé hubnutí
  • Rezervujte si konzultaci dnes a získejte 2 kuchařky plné zdravých receptů zdarma

Co je vlčí hlad

Neodolatelné nutkání vybílit ledničku nebo spíž a rychle doplnit energii. Nejčastěji přichází večer po celém dni v práci, nebo později v noci. Vlčí hlad nás přepadá, jakmile v těle klesne hladina cukrů – tzv. glykemie – a naopak stoupne hodnota hormonu zvaného ghrelin, který vysílá signál hladu. Alespoň jeden záchvat přejedení zažilo 70 % z nás. Výživoví poradci se shodují, že s nimi potýká až třetina jejich klientů, přičemž v 85 % jde o ženy.

Proč nás vůbec popadá

Příčin vlčího hladu může být mnoho. Nejčastější jsou:

  • Nevhodná skladba jídelníčku, plného kalorických, tučných jídel. Ty rychle dodají pocit sytosti, ale kvůli nekvalitnímu složení se hlad zase brzy vrací.
  • Vynechávání snídaně, oběda, večeře nebo svačin, větší než 3-4 hodinové rozestupy mezi jednotlivými jídly.
  • Hladovění, dlouhodobé pokusy o držení nevyvážených redukčních diet.
  • Stres, deprese, problémy v osobním nebo pracovním životě.

Záchvatovité přejídání ale může značit i závažnější problém – například může být projevem hypoglykemie při cukrovce. Pokud máte pocit, že jídlem zaháníte nudu nebo jiné frustrace, může jít o psychickou poruchu, kterou je lepší konzultovat s odborníkem.

Je to hlad, nebo nás jen „honí mlsná“?

Pokud vás přepadá neodolatelná chuť na jídlo, zkuste rozklíčovat, o co přesně jde. Pouhý neurčitý hlad signalizuje nevhodné denní rozložení jídel nebo nevyváženou stravu. Například nedostatečný příjem sacharidů má tělo tendenci večer kompenzovat touhou po sladkém.

Neovladatelná chuť na něco konkrétního (například oříšky, okurky apod.) může značit chybějící minerály nebo jiné důležité látky. Pokud máte opakovaně chuť na stejnou potravinu, raději požádejte svého lékaře o krevní test. V případě chuti na oříšky může jít například o nebezpečně sníženou hladinu železa.

První pomoc při vlčím hladu

  1. Napijte se čisté vody. Dodá vám pocit sytosti.
  2. Uvařte si dobrý čaj. Chuť na sladké můžete ukojit třeba čajem s čokoládovou nebo vanilkovou příchutí.
  3. Dojděte si vyčistit zuby, vypláchnout ústa zubní vodou nebo si vezměte žvýkačku. Cokoli s obsahem mentolu ošálí chuťové buňky, které tak přestanou volat po sladkém.
  4. Akupresura. Přitlačte si prstem cca na 15 sekund na oblast mezi nosem a horním rtem. Nachází se tam dráha chuťového centra. Mozku tak dáte „falešný“ signál k potlačení hladu.
  5. Jídlo si naplánujte. Popadne-li vás hlad, odsuňte najedení o 15 minut a mezitím si řekněte, co přesně sníte.
  6. Vyskládejte si vše na talíř. Nikdy nejezte rovnou u ledničky nebo ve spíži.
  7. Neuchylujte se ani při „vlčím záchvatu“ k sušenkám, chipsům apod. Mějte po ruce pár mandlí, dýňových či slunečnicových semínek, kousek kvalitního 20% sýra nebo hrnek kefíru. Rychle vás nasytí bez rizika ztloustnutí.

Zbavte se ho jednou provždy

Nechcete-li, aby vás vlčí hlad přepadal, kdy se mu zachce, musíte tomu přizpůsobit svou životosprávu.

  1. Připravte si – nebo nechte připravit od odborníkavyvážený jídelníček. Dodržujte alespoň 5 denních porcí v rozmezí 3-4 hodin.
  2. Dbejte na dostatečný a zdravý pitný režim. Pijte vodu, ředěné džusy, čaje.
  3. Pro případ, že vás postihne nečekaný hlad, s sebou noste čerstvé nebo sušené ovoce (ideální jsou například fíky nebo meruňky), kousek zeleniny (nepřekonatelný je řapíkatý celer, který zasytí a zároveň má minimální kalorickou hodnotu) nebo neslazenou müsli tyčinku.
  4. Nepřemýšlejte jen o jídle, ale o své celkové pohodě. Zkuste se dostat do klidu doma i v práci. Nemusíte se hned uchylovat k velkým změnám, pomoci vám může třeba jóga.

Vlčí hlad v těhotenství

Řada žen řeší neustálý nebo záchvatovitý hlad z radostné příčiny – těhotenství. Pokud máte pocit, že jsou vaše chutě nebo metabolické změny už abnormální, poraďte se se svým lékařem. Ale ve většině případů platí, že si tělo samo řekne, co mu v danou chvíli udělá nejlépe. Vaše pohoda je po celou dobu těhotenství to hlavní. Přírůstek váhy je individuální, a věřte, že po porodu vás čeká tolik příjemných povinností, že kila půjdou zase sama dolů.

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.

Zlepšete kvalitu života přátelům a rodině. Sdílejte s nimi článek. Děkujeme.

[mv_grow_share]
Zuzana Veselá

Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.

Nenechte si ujít