BezHladovění.cz

Zdravou stravou jde u dětí zlepšit autismus i ADHD, říká autorka projektu Klidná bříška

Nutriční terapeutka a sportovní dietoložka Renata Daubnerová tvoří stravovací plány na míru, bystrým okem hlídá své klienty i 2 syny. Do toho všeho si dala nelehký úkol: Osvětu odborníků i laiků ohledně vlivu složení potravy na děti s hyperaktivitou a dalšími neurologickými problémy.

reklama

Obsah článku:

Vysvětlíte prosím na úvod rozdíl mezi nutričním terapeutem a výživovým poradcem?

Je tam velký rozdíl. Nutriční terapeut má zpravidla vyšší odborné či vysokoškolské vzdělání, zatímco výživovým poradcem může být kdokoli už i po 5 dnech kurzu. Když jdete k nutričnímu terapeutovi, znamená to, že se svěřujete odborníkovi, který tématu rozumí víc do hloubky.

Představíte své projekty Fitarian a Klidná bříška?

Fitarian je déle fungující blog pro všechny čtenáře, kteří řeší zdravý životní styl a chtějí se o sebe starat. Najdete tam tipy pro celkový přístup k životu, kvalitní spánek, recepty…Každý máme svou cestu a nikdo není stejný jako jeho soused. Blog není určený pro nikoho konkrétně. Mohl by vás zajímat, pokud souhlasíte s tím, že nemá smysl počítat kalorie, ale řešit spíš kvalitu jídla.

Klidná bříška, to je můj nový projekt. Cílem je osvěta pediatrů i laiků na téma stravy u dětí se speciálními potřebami: ADHD, autismem, hyperaktivitou či jinými neurovývojovými poruchami. Sama mám doma 5,5letého syna s dětským autismem, takže problém řeším z první ruky.


Renata Daubnerová se synem

V čem vidíte hlavní problém?

Pediatři nejsou nutriční terapeuti a mají plnou hlavu jiných starostí, než je individuálně řešený jídelníček jejich klientů. Doba k tomu u nás ještě nedozrála. Chci to trochu popostrčit. Je třeba přesvědčit pediatry i laickou veřejnost o tom, jak důležité je stravu řešit. To se týká všech dětí obecně.

Kvalita jídelníčku průměrného dítěte je tristní.

Potraviny plné nekvalitního tuku, cukru, soli a bílé mouky nemají co dělat v jídelníčku dítěte, ani dospělého.

Nastal čas se zamyslet nad tím, čím své děti živíme. Na finálního konzumenta výrobci potravin málokdy myslí. Musíme to udělat my. Tzv. speciální děti mají navíc jídelníček zúžený vzhledem ke svým specifickým potřebám i osobním preferencím.

Platí to celosvětově, nebo jen u nás?

Asi nejdál je v řešení tohoto problému Amerika. Má i celé weby soustředěné na děti tohoto typu. Pediatři tam berou výživové poradce jako parťáky. U nás bohužel zatím ne.

Chcete to změnit?

Ano, mým cílem je navázat kontakt s pediatry a pomoci těmto dětem ze strany výživy. Základní řešení pro každého je strava:

  • Bez lepku
  • Bez laktózy a sóji
  • S minimem přidaných cukrů

O tom není třeba diskutovat. Existuje nespočet studií, které to dokazují, Konkrétních diet je celá spousta, je na každém rodiči, kterou si vybere/bude ochoten dodržovat. Základní je již zmíněná dieta bez lepku a laktózy, tzv. GFCF dieta, dále například SCD, GAPS, GFCFSF, Reid program, Whole 30, pro odvážlivce raw diet a další.

Každý rodič dítěte s neurovývojovou poruchou by měl mít alespoň povědomí o tom, že existuje speciální způsob stravování, který významně podporuje rozvoj těchto dětí. Ráda bych, aby se o této cestě, jak dítěti pomoci vhodně volenou stravou, dozvídali rodiče rovnou v ordinacích pediatrů. Stačí předání kontaktu na nutričního terapeuta, který již bude mít prostor na to celou problematiku více rozvést.


Zdravé lívance s ovocem

Jak těžké je dodržet u dětí stravu bez lepku a laktózy?

Potraviny bez lepku a laktózy jsou v této době snadno přístupné. Pokud máte doma milovníka těstovin, uvaříte třeba kukuřičné. Jsem předsvědčena o tom, že si toho dítě na talíři ani nevšimne. Do změny jídelníčku by se měla zapojit celá rodina. Dítě nesmí sedět samo nad špenátem, zatímco všichni ostatní jí třeba pizzu.

Všechno je to o psychice. 

Na změnu stravy dítěte musí být připravení především rodiče a celou věc v klidu ustát.

Není problém udělat přírodní plátek masa a vařený brambor všem u stolu. Nutriční terapeut či šikovný výživový poradce je jako studnice nápadů, může být velkou pomocí, minimálně na začátku cesty.

Jaké konkrétní kroky teď plánujete v osvětě o výživě dětí s ADHD, autismem, hyperaktivitou a dalšími neurovývojovými poruchami podniknout?

První krok je dostat se trochu do povědomí lidí v České republice. Nemám v plánu se komukoli vtírat. Nabízím pomoc pro ty, co mají zájem a hledají ji. Vidím sílu na sociálních sítích, kde lidé chtějí komunikovat.

Blog Klidná bříška je zdarma. Tvořím ho proto, abych předala důležité informace, novinky, na co si dát pozor, jak uspořádat domácnost. I třeba pasta na zoubky je plná příměsí, které dětem škodí. Takže tam najdete i témata, jak si pomoct sami doma.

Chci pomáhat lidem s podobným problémem.

Dále bych ráda navázala spolupráci s organizacemi typu Diakonie, které nabízejí různé programy spolupráce, pohrání si s dětmi atd. Další metou a touhou je spolupráce s pediatry, aby informovali rodiče o tom, že při změně stravy mohou jejich děti začít významně prospívat, aby předali rodičům kontakt na odborníky přes výživu. Je jednoho, jestli to budu já nebo nějaký můj kolega. Hlavně někdo.

Pro pediatra je přeci důležité, aby bylo dítě zdravé a prospívalo. Téma vhodná strava se týká všech dětí. Nezřídka vidíme děti, co spíše vypadají jako kuličky. A ne, to není genetikou.

Jaké konkrétně problémy s trávením tyto děti mívají? Máte i svou vlastní zkušenost…

Zásadní problém je odmítání jídla. Pokud dítě jí málo, nebo třeba jen jogurty, tělo je podvyživené. Funkce zpomalené. Regenerace minimální, o rozvoji se nemusíme ani bavit. Každý člověk potřebuje vitaminy, vlákninu, minerály, vodu, bílkoviny, vhodné tuky, aby prospíval. Je třeba rozšířit spektrum potravin tak, aby to bylo průchozí jak z pohledu odborníka, tak rodiče, ale hlavně z pohledu dítěte.


Společné rodinné vaření

Jaký je rozdíl mezi střevem zdravého dítěte a dítěte s neurovývojovou vadou?

Obecně zdravé střevo funguje tak, že si z jídla vyzobne nutrienty, které tělo právě potřebuje. U takto nemocných dětí ale nejde o „spolehlivou funkční trubici“. Střevo „speciálních dětí“ je mnohdy podobné spíše rybářské síti, kterou do těla projde i to, co nemá. Například fragmenty nekompletně strávených proteinů. Ty pak putují až do mozku a ve výsledku mění chování dětí. Někdy děti mohou vypadat až jako na drogách, nebo v jiném vesmíru. A na vině je právě střevo, odkud přímo útočí nestrávené zbytky na mozek.

A samozřejmě, pokud dítě s jídlem „zlobí“, rodič povolí, protože na to psychicky nemá a dítě jí jen to, co má rádo, síť se trhá víc a víc…

Jaké jsou další dopady nevhodné stravy na tělo dítěte?

Střevo řídí všechno, často je označování jako 2. mozek, je to centrum imunity. Nevhodná strava postupně bortí vše: Kvalitu kostí, spánku, emoční labilitu, koncentraci, regeneraci a rozvoj, spolupráci, již zmíněnou imunitu… Ovlivňuje úplně vše. Všechno je to o výživě a lásce v rodině. Nevhodně živené děti mají nadýmání, průjmy nebo naopak zácpu, ekzémy. V podstatě vždy jsou v nepořádku střevní bakterie.

Proto by mělo každé speciální dítě mít určitě 2 doplňky stravy jako základ: Kvalitní omega-3 mastné kyseliny a kvalitní probiotika.

Dáte pár tipů maminkám, jejichž děti zlobí při krmení? Jak bránit slzám a odmítání jídla?

Každé dítě to má jinak. Hlavní je dát mu na výběr. Udělat třeba lehký švédský stůl.

Máma by měla být milá, ale pevná v postoji. Dítě musí znát mantinely a svoje možnosti. 

Chce-li dítě jogurt a nechce ovoce, zeleninu…nesmí polevit. Hlavní věc je, nenechat se znervóznit pokusy dítěte vřeštět atd. 

Když to nevzdáte, časem dítě začne spolupracovat. Tři dny hladovky mu nevadí. Stačí možnost volby a usměvavá maminka, která trvá na svém.

Vzteky přestanou. Jen vydržte a podporujte dítě, snažte se být milá. Motivujte dítě dobrými vztahy a klidem v rodině.


Motivujte dítě i pěkným prostředím

Jak dalece jde dietou zvrátit hyperaktivitu a podobné problémy u dětí?

Existuje určité procento dětí, které jsou hyperaktivní jen z důvodu chybné výživy. Vysoké dávky cukru v jídle (sladkosti, pečivo, sladké nápoje) jim neustále vychylují extrémně hladinu krevního cukru. Dítě tak je jednoduše buď na vlně euforie, nebo strmě padá do deprese. V ní tzv. zlobí, protože potřebuje svou dávku cukru, aby zase plulo na obláčku. Není pak schopné se na cokoli soustředit, my ho respektujeme doma, ve škole má poznámky a za vše může jen nevhodná výživa.

Každé dítě je jiné. Ze zahraničních zdrojů ale víme, že každé dítě se určitým způsobem zlepší po nasazení speciální diety. Je klidnější, autisté nebo děti s ADHD lépe komunikují, dívají se do očí. Ustálí se krevní cukr, takže se zklidní dítě celkově. Rapidně se zlepší vyměšování, což je zásadní pro imunitu. Jsou děti, které se úplně vyléčily i z autismu. Jdou zmírnit projevy nervozity nebo sebeubližování.

Je třeba ale říci, že tohle je cesta v rámci měsíců, obecně se doporučujete na dietě setrvat aspoň 2 roky.

Existují nějaká konkrétní jídla/potraviny, které u daných poruch fungují?

Obecně konkrétní potraviny doporučit nemůžu, snad jen tu zeleninu :). Je to opravdu individuální. Nehladě na to, že bohužel si různé speciální diety různě protiřečí ve výběru povolených potravin. Je třeba si vybrat tu, co mi sedí a držet se jí. Platí ale stále to, co už se několikrát řeklo: Lepek, laktóza, přidaný cukr prostě škodí vždy a každému.

Dá se rozvoji podobných chorob u dětí předejít v prenatálním stádiu chováním matky? Třeba volbou stravy, životního stylu?

Hlavně užít si těhotenství. Určitě nebrat tvrdé drogy, nekouřit, nestresovat se. Těhotná žena by neměla pít ani tvrdý alkohol. Decka vína jednou týdně problém není. Úlety typu 0,5 litru vodky jsou samozřejmě špatné. Ale neurovývojové poruchy zdravou stravou a životním stylem zcela zvrátit nejde. Ve hře je víc faktorů.

Jste také výživovou poradkyní pod značkou Fitarian. Představíte svůj přístup k práci? 

Odlišuji se tím, že nepočítám kalorie. V jeskyni to také nepočítali. Kalorie se počítají posledních 50 až 70 let a co je výsledkem? Tlustší a tlustší populace. Nedokážu si představit počítat kalorie do konce života. Myslím, že to jde jednodušeji. 

Stačí dodržet poměry na talíři a jíst kvalitní potraviny, které člověk buď nezměnil vůbec, nebo jen minimálně.

Od toho se odrážím. Říkám klientům jíst ke všemu zeleninu a ovoce. Jakýkoli talíř by měl být alespoň ze třetiny tvořen čerstvou zeleninou nebo ovocem (sníst jako první), druhá třetina bílkovina a třetí příloha, což může být zase zelenina.

Příklad: Dlaň masa bez prstů, hrst brambor a čerstvá zelenina. Tyto 3 třetiny jenom měníme. Na tom nikdy neztloustnete. Jde to různě modifikovat dle zájmů klienta.

Co čekat od prvních návštěv u vás?

Až ke mně přijdete, nastavíme si cíl: třeba zhubnout 10 kg. Nastíníme verzi, která vám bude vyhovovat a bude uchopitelná pro obě strany. Vyplníte dotazníky, dojdete si na krev a moč k obvodnímu lékaři a já sestavím plán, který má kolem 25 stran, takový manuál, co a jak. Na druhé schůzce řekneme, co se bude konkrétně odehrávat. Mí klienti mi následně denně píšou, jak se cítí, co jedli, pili a jak sportovali. Odpovídám na případné dotazy a klidně i lehce měníme strategii. Jsem jejich stálá podpora. Po měsíci přijde kontrolní schůzka.

Rychlost redukce je většinou od 2 do 5 kil měsíčně.

Kalorie počítat není třeba, je třeba se naučit jíst trochu jinak a správně nakupovat. Pomáhám každému klientovi najít vlastní výživový styl, který mu vyhovuje.

Blíží se Vánoce, zatěžkávací zkouška všech hubnoucích. Co radíte svým klientům, aby odolali svodům?

Vždycky se o tom bavíme. Aby si hodili tu největší mňamku a sladkost ke snídani. Naskládat si na ráno linecké, vosí hnízdo , kousek vánočky, to klidně mohou. Nesmí ale zapomínat na pohyb.

Chci, aby si klienti Vánoce užili. Třeba menší řízek se zeleninou nebo lehčí verze salátu taky není problém.

Jaké další problémové situace se objevují?

Velké oslavy narozenin, rozlučky se svobodou, svatby. Radši klientům říkám, ať mi ten den nepíšou, aby neměli výčitky. Hřešící dny nedodržujeme, je to podle mě blbost. Pokud klient dodržuje režim, na kterém jsme se domluvili a následně se jedná jen o jeden hříšný den, a ne 2 nebo 3, na hmotnosti se to vůbec neprojeví. S klienty jsme k sobě upřímní, moc si toho vážím a děkuji.

Zdravý životní styl nerovná se askeze. Osobně jsem milovník čokolády i dobrého vína a rozhodně si myslím, že žiji zdravě. Učím to i své klienty.

Po základním balíčku měsíc až dva by klienti měli umět jíst zdravě. Ve většině je i donutím pravidelně s chutí sportovat.

Pečete pro svou rodinu? A jak vypadá vánoční tabule?

Peču snad každý den bez ohledu na Vánoce. Jsem z typicky české rodiny. Nemám ráda náhražky. Ale syny i manžela držím docela zkrátka. Všichni se vezeme se starším synem. Napeču jim speciální zdravé cukroví, třeba perníčky s xylitolem z pohankové mouky. Nebo oříškové kuličky, datle plněné mandlí v čokoládě. Topem je stále fazolové brownie, to rádi jí kdykoli. Na stole je neustále čerstvá zelenina a ovoce, tam limit nemají. U cukroví, i toho zdravého, však ano.

Objednali jsme pro dospělé letos i trochu klasického cukroví, abychom nebyli ochuzeni o tradiční chutě. Ale půjdu každý den běhat. I já jsem jenom člověk a větší oblečení kupovat nehodlám. Nehledě na to, že se mi po sportu zvedne nálada a to rodina vždy ocení. 😀

Co plány na příští rok 2021? Na co se těšíte?


Renata se synem Tobem

Chci se zaměřit víc na sebe. Posledních pár let bylo velmi náročných a už je čas, začít se o sobě také více starat.

Fitarian je zajetá značka. Příští rok bych chtěla hodně šlápnout do Klidných bříšek a poctivě plnit blog, aby ten, kdo tam zavítá, našel, co hledá. Když se člověk rozhodne vařit zdravěji, tak se mu strašně těžko hledají dobré recepty bez chyb v postupech atd. I z knížek je problém uvařit něco, co chutná dobře. Aby se najedla třeba i návštěva. Chci nabídnout recepty, které chutnají všem, ne jen prckovi na dietě.

Chci dostat Klidná bříška co nejdál, do tisku a podobně. Beru to jako záměr na příští rok až dva. Dělat osvětu a propojit se se školami. Spousta na pohled zdravých dětí jí špatně, mají špatnou imunitu a léky na všechno…To je škoda. Třeba moje děti antibiotika zatím neznají a rýmu mají tak jednou do roka.

Plánujete osvětu i pro zdravé děti?

Ano. Chci dělat i přednášky pro děti nad 12. Tehdy holky i kluci začínají jídlo víc řešit. A je to zatím málo podchycené.

A děti pod řekněme 10 let?

Ráda hovořím s rodiči dětí pod 10 let. Tady je na nich, aby předali zdravé návyky. I tady bohužel vidím značné nedostatky. To mě hodně trápí.

Recepty na blogu Klidná bříška nebo Fitarian mohou využít i rodiče zdravých dětí. Používám pouze celostní, zdravé potraviny.

Renato, děkujeme za to, co děláte, a přejeme pevné zdraví celé rodině 🙂

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Zuzana Veselá

Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.

Nenechte si ujít

reklama
Doprava zdarma na všechny nákupy na Powerlogy.cz Doprava zdarma
Doprava zdarma na všechny nákupy na Powerlogy.cz
Naše potraviny obsahují výrazně méně cukru. Protože jejich skutečná síla spočívá v přírodní chuti. Víme, že i funkční potraviny mohou chutnat skvěle a lahodně. Při dodržení nejvyšších standardů kvality jsme dosáhli čistou chuť každé jedné Powerlogy potraviny. Doprava zdarma na všechny nákupy.

Zobrazit další slevové kupony →

Už jste ochutnali Zdravou jednohubku?

Každý všední den jeden tip pro lepší zdraví a snadnější hubnutí ve vaší emailové schránce.

Dejte si Zdravou jednohubku spolu s dalšími 4 562 čtenáři.

Varování: Po požití Zdravé jednohubky můžete být chytřejší a zdravější. Když vám přestane chutnat, můžete se kdykoli odhlásit.

reklama
Pošlete článek přátelům