BezHladovění.cz

Recenze: Voňavá kuchařka podle Grusovky – bez lepku, s minimem sacharidů a hlavně chutně

…tak zní podtitul nové kuchařky Lucie Grusové. Vaření staví na čerstvé zelenině, mase a vejcích. Vyhýbá se lepku, přidaným cukrům a odmítá polotovary. Na 656 stranách představuje své oblíbené suroviny a prověřené recepty.

Kuchařku podle Grusovky oceníte, když:

  • Chcete rychle a zdravě uvařit a získat jídlem energii.
  • Rádi zkoušíte nové výživové směry (low carb, paleo, Whole30, vegetariánský…).
  • Fandíte tuzemským surovinám – kuchařka stojí hlavně na podzimních a zimních plodech, většinu ale seženete celoročně.
  • S vařením začínáte, i když jste ostřílený mazák – vše tu najdete podrobně popsané a nafocené.

Počítáte kalorie, nebo jedete „od oka“?

Na rozdíl od jiných kuchařek, „Grusovka“ počítá s obojím. U každého receptu najdete:

  1. Jak dlouho trvá jeho příprava
  2. Kolik kcal má 1 porce
  3. Množství sacharidů, tuků a bílkovin v gramech
  4. Do jakého výživového stylu se hodí

Podle Grusovky recenze

Možná jíte primal a ani o tom nevíte

Všechny recepty jsou přirozeně bezlepkové a vychází ze zásad tzv. primal stravování. Tento směr hlásí „návrat ke kořenům“ způsobu stravy (a někdy i života celkově) našich předků. Světu ho teprve nedávno představil Mark Sisson v knize Primal Blueprint.

Bývalý maratonec Mark Sisson si letitým přetěžováním těla uhnal řadu zdravotních neduhů. Vzdělání v biologii v něm probudilo touhu objevit přirozený způsob, jak dosáhnout dobrého zdraví a co nejlepších výkonů – bez léků a dopingu. Žít, jíst a pohybovat se tak, jak nás příroda navrhla, je podle Marka nejen zdravé, ale také docela jednoduché.

Při primal stravování:

  • Jídelníček skládáte převážně z masa, zeleniny, vajec, ořechů a semínek.
  • Sem tam přidáte ovoce, mléčné produkty nebo kvalitní hořkou čokoládu.
  • Omezujete potraviny bohaté na sacharidy, včetně rýže, brambor nebo obilovin.

Chcete zkusit jíst low carb, podle Whole30, vegetariánsky nebo paleo?

Díky Grusovce máte možnost. Pokud se ve výživě hledáte a váháte, který směr vám bude vyhovovat, tahle kuchařka vám pomůže. Možná díky ní objevíte nový styl, který vám dodá víc energie, nebo si jej prostě nakombinujete podle svého.

Kuchařka podle Grusovky obsahuje celkem 146 receptů. Z toho:

  • 144 low carb receptů – s nižším poměrem sacharidů a důrazem na zdravé tuky.
  • 76 receptů vhodných do Whole30 – jde o krátkodobý (cca 30denní) nutriční restart organismu podle programu manželů Hartwigových. Jeho cílem je skoncovat s nezdravými stravovacími návyky, obnovit zdravý metabolismus a srovnat imunitu.
  • 99 paleo jídel – výživový směr staví na stravování člověka z paleolitu. Skládají se hlavně z masa, ryb, zeleniny, ovoce, hub, ořechů a vajec. Paleo styl předpokládá, že lidské trávení ještě nepřivyklo průmyslovým produktům z obilovin nebo mléčným výrobkům.
  • 99 pokrmů bez masa

Další výhody kuchařky

  • Krásné fotky – pastva pro ty, kdo jí očima.
  • Tipy pro nákup a výběr zdravých surovin a obměny receptů podle různých stravovacích stylů.
  • Představení netradičních přísad a jejich využití (psyllium, tahini, xylitol…)

Struktura receptů

  1. Snídaně (sladké i slané, studené i teplé)
  2. Polévky (vývary, krémové i zeleninové)
  3. Hlavní jídla (od českých přes asijské až po italské speciality)
  4. Rychlovky (celerové hranolky, dýňové risotto, těstoviny s lilkem…)
  5. Saláty (studené i teplé, čistě zeleninové i majonézové…)
  6. Chuťovky (hummus z řepy, sýrové tyčinky…)
  7. Dezerty (dortíky, rolády, koláče, zmrzlina…)
  8. Na cesty (tortilly, quiche…)
  9. Přílohy (dýňový salát, gratinované kapusty…)
  10. Domácí pečivo (chléb, focaccia…)
  11. Suroviny pro další vaření (čatní, domácí máslo, tatarka, majonéza…)

Pár slov o autorce – Lucii Grusové

Nadšená kuchařka, zakladatelka blogu Paleo snadno, lektorka kurzů o vaření a autorka několika e-booků se v kuchyni motá už od mala. Konkrétně kolem tatínka, který dobře a rád vařil. Předal jí „mužský“ způsob vaření. Díky němu se nebojí zkoušet nové suroviny a neobvyklé kombinace.

PŘEČTĚTE SI
10 otázek pro foodblogerku Lucii (Paleo Snadno)

S přibývajícím věkem však narazila. Váha začala jít z ničeho nic nahoru. S tím se nehodlala smířit. Přes různé články a odkazy se dopracovala až k myšlence „prapůvodní“ paleo stravy. A nadbytečná kila se odporoučela do věčných lovišť.

Ukážu vám, jak se dají vykouzlit pestrá a chutná jídla, aniž byste museli použít mouku, cukr a různá ochucovadla. Necháme vyniknout přirozené chuti kvalitních a čerstvých surovin. Pojďte do toho se mnou a dobrou chuť, přeje Lucie.

recenze podle grusovky

Voňavou kuchařku oceňují i odborníci na výživu

Oslovila Margit Slimákovou, autorku bestselleru Velmi osobní kniha o zdraví, Jana Vyjídáka, nezávislého poradce v oblasti výsledků lékařské péče a procesní optimalizace ve zdravotnictví, i ostatní blogery a blogerky – třeba Svatavu Coolinářku, která rovněž vaří z kvalitních a snadno dostupných surovin.

Lucčiny recepty pro mě mají nedefinovatelné kouzlo. Cítím z nich lidskost a vřelost. Jsem milovnice kuchařek a mám jich doma desítky. Ale nikdy jsem podle nich nevařila. Tedy až doposud. S Lucčinými voňavými recepty jakoby s vámi do kuchyně vstoupila sama Lucka a Vy jste mohli vařit s ní. Recepty jsou jednoduché a přitom geniální,

říká Pavla Hlavičková, zapálená propagátorka nízkosacharidového stravování.

Názor BezHladovění: Výborný průvodce pro začátečníky a dobrá inspirace pro ostřílené kuchaře

Praktičnost a nadčasovost receptů potvrzujeme – na co jsme v kuchařce narazili a vyzkoušeli, to nám chutnalo. Třeba kakaová granola si dává v troubě už druhé repete. V našem jídelníčku se nejspíš zabydlí už na stálo.

kakaová granola

Kuchařku zvlášť ocení ti, kdo se zdravým vařením začínají. Díky počtu kalorií uvedených u každé porce si snadno spočítáte a dodržíte svůj denní kalorický příjem.

Najdete tu recepty vhodné od snídaně až po večeři. Všechny rychlé a snadné, z běžně dostupných surovin. Díky informaci o době přípravy včetně uležení jídla si uděláte i dobrou představu o tom, kolik času vám vaření zabere.

Výborná je také pro ty, kdo se v současném výživovém stylu necítí 100% a hledají nový. Vyzkoušíte si jíst paleo, program Whole30 nebo vegetariánský způsob stravování. Styly si můžete zkombinovat podle svého.

I ostřílení kuchaři si přijdou na své. Pár receptů už pravděpodobně znáte (cuketové špagety s boloňskou omáčkou, zeleninové „suši“…), většinu jsme ale jinde neviděli. Pokud jídlo milujete, zelné stir-fry, ricottové gnocchi nebo domácí zálivku chimichurri byste rozhodně měli ochutnat.

Voňavou kuchařku podle Grusovky můžete zakoupit na webu autorky.

Recenze: Voňavá kuchařka podle Grusovky – bez lepku, s minimem sacharidů a hlavně chutně
4.6 (91.43%) 7 hlasů

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.