BezHladovění.cz

Majda a Hungrypanda: Chcete jíst zdravě? Dobře plánujte

Milá 24letá Pražanda Majda ráda cestuje po světě a objevuje nová jídla. Které své recepty doporučuje při hubnutí? Čtěte celý rozhovor.

Na blogu popisuješ jako svůj první společný kulinářský počin bublaninu, se kterou ti pomáhala mamka. Cos uvařila jako první úplně sama?

To už si přesně nepamatuji, ale tipla bych si, že míchaná vajíčka. První “větší” jídlo, aneb jídlo, které by se dalo považovat za oběd, byly asi kuřecí kousky s kořením a rýží. Tenkrát mi to moc chutnalo a jídlo jsme s bráchou nazvali velice originálně – “Majda”.

Byli jsme totiž sami doma a mamka připravila maso, že ho mám pro nás uvařit. To byla pro mě tehdy velká výzva, bylo mi asi dvanáct a na syrový maso jsem do tý doby nesáhla.

Máte ty nebo tvůj přítel Hakan nějaká zdravotní omezení, kterým se musíte v jídle přizpůsobovat?

Naštěstí žádné omezení ani jeden nemáme a jsem za to vděčná. Můžeme jíst cokoliv. 

Vypadáš hodně štíhle. Řešilas někdy ty nebo někdo v rodině problém s nadváhou?


Majda na dovolené, zatím bez plyšové pandy 🙂

V mé rodině jsou skoro všichni štíhlí, takže to máme docela v genech. Sním toho hodně a naštěstí se to nijak výrazně neprojevuje. Není to ale tak, že bych se mohla neřízeně ládovat sladkostmi a jíst jenom nezdravě, to rozhodně ne.

V životě jsem byla oplácaná asi dvakrát – v deseti letech, kdy jsem trávila léto u babičky (pokud mě někdo dlouho sleduje na Instagramu, tak ví, že mám pro babiččino jídlo velkou slabost), a pak v sedmnácti.

Vždy mi ale stačilo upravit jídelníček a během pár měsíců se vše srovnalo. 

Která jídla z tvého blogu bys doporučila těm, kdo chtějí zhubnout?

To se těžko doporučuje, ale určitě ta co nejméně kalorická. Na blogu mám spoustu skvělých salátů, teď na podzim lidé jistě ocení recept na ricottový salát s dýní a na další saláty s pečenou zeleninou, které na mém blogu najdou.

Abych ale nezůstala jen u salátů, tak fajn může být také menemen. Jsou to míchaná vajíčka po turecku a vlastně je to dost podobné našemu leču. Takže ačkoliv se menemen v Turecku spíše snídá, já to klidně i obědvám nebo večeřím. Na menemen je fajn, že je oproti leču o něco rychlejší na přípravu. 

Plná zeleniny je pak také shakshuka, takže na hubnutí můžu snad doporučit i ji. Jenom to je teda třeba nepřehánět se sýrem, který je v receptu zahrnut.

Shakshuka je opět spíše snídaňové jídlo, ale je dost syté a je v podstatě jedno, kdy si ji dáte. Navíc teď v chladnějším počasí vás krásně zahřeje.


Shakshuka

Myslím ale, že pokud chce člověk zhubnout dlouhodobě, je nutné si k jídlu hlavně zachovat zdravý přístup. Jíst převážně zdravě a občas si bez výčitek klidně dopřát nějakou tu “prasárničku”.

Máš na blogu i super článek o potravinách, které mít vždy doma. Vzpomínáš si na chvíli, kdy ti přece jen doma něco chybělo?

Mockrát děkuji. Něco doma chybí vždycky a ne pokaždé mám ve špízu všechno, o čem píši. Pointa toho článku je spíš inspirovat lidi k tomu, aby měli doma ingredience, ze kterých vykouzlí za každé situace zdravé jídlo.

My jsme se nedávno vrátili po třech týdnech z dovolené a lednička byla samozřejmě úplně prázdná. Doma mám vždy plechovku rajčat, cibuli a česnek, koření a nějaké celozrnné těstoviny. Na olivovém oleji jsem si tedy osmahla stroužek česneku, přidala k tomu plechovku rajčat, sušenou bazalku a oregáno.

Omáčku jsem servírovala s gnocchi a jídlo bylo za 15 minut hotové. Za normálních okolností bych si to celé ještě posypala sýrem, který jsem doma ale bohužel zrovna neměla. Takže by se možná dalo říct, že mi něco chybělo. I tak jsem ale byla schopná něco zdravého uvařit a to je hlavní.

Myslím, že pokud chcete jíst dlouhodobě zdravě, tak je plánování důležité.

Ze začátku se to může zdát obtížné, ale časem si zvyknete a vše začnete dělat automaticky. Pak už se vám málokdy stane, že by vám doma něco chybělo.

Život by se ale samozřejmě neměl točit jen kolem jídla a je naprosto v pořádku, když se vám jeden den nechce vařit a raději si objednáte donášku jídla domů. Také to občas dělám.


Majda na cestách

Kde vůbec potraviny nakupuješ? Chodíš běžně do Alberta, Billy…nebo máš většinu ze zdravé výživy?

Návštěvu zdravé výživy si vždy užívám, ale zajít do bližšího supermarketu je samozřejmě snadnější. Takže co můžu, nakoupím v supermarketech. Nejraději mám Kaufland a Lidl,  mám je relativně blízko. Jinak bych ráda chodila i do Tesca nebo do Globusu, ale moc často se tam nedostanu.

Taky hodně cestuješ. Dá se říct, která světová kuchyně tě nejvíc zaujala?

Mezi moje favority patří španělská kuchyně, turecká kuchyně a arabská. Momentálně se učím vařit arabská jídla i doma, a tak na mém blogu přibyla nová sekce s arabskými recepty


Hummus podle Majdy

Začínám postupně přidávat známější jídla v jejich tradiční formě, jako je falafel nebo hummus, ale pomalu přibudou i ta méně známá. Tatínek je totiž ze Sýrie, a tak k arabské kuchyni mám velmi blízko už od malička. 

Bylo naopak nějaké místo/země, kde ti jídlo moc nesedlo? A proč?

Nemůžu říct, že by mi někde jídlo vyloženě nesedlo. Ale když jsme byli Los Angeles, tak jsem měla skoro neustálý pocit přejedení. Porce tam dávají opravdu velké, takže když týden jíte jenom v restauracích, máte toho za chvíli dost. Ale jídlo bylo výborné, jinak bych ho samozřejmě tolik nesnědla. 

Všechno jsem prostě musela ochutnat a jsem bohužel zvyklá nenechávat nic na talíři. Tam to ale samozřejmě pokaždé prostě nešlo, občas jsem to vzdala.


U moře s úsměvem 🙂

Dáš nám tipy na dobré restaurace v Praze?

Abych se přiznala, tak poslední dobou jím nejraději doma. Když už někam jdu, tak jsou to takové ty profláknuté restaurace, jako je Kantýna, Pizza Nuova nebo na českou kuchyni do Restaurace Tiskárna.

A jinde po České republice?

Po České republice moc necestuji. Ale miluji lívance z Brunches v Brně a ráda posedím v kavárně Továrna ve Zlíně.

Zaujaly nás taky tvé tipy, jak jíst zdravěji. Kdybys měla vybrat 3 nejdůležitější, které by to byly?

Asi tip číslo jedna, který radí, co dělat, když máte opravdu nabitý program v práci/ve škole, běháte z jedné schůzky na druhou či máte několik přednášek v kuse a nemůžete si vyšetřit ani 15 minut na oběd.

Potom tip číslo dva, který poradí v případě, že jste doma a nechce se vám vařit nebo to nestíháte. A tip 4, který vám pomůže vypořádat se s chutěmi na sladké.

Co plánuješ na poslední čtvrtletí roku 2019?

Poslední čtvrtletí roku 2019 mě čeká spoustu věcí. Nejvíce se těším na to, že už příští měsíc nastupuji do elévského programu v Českém rozhlase. Náplní tohoto programu jsou hlasová cvičení, pořizování a následná editace zvukového záznamu a celková příprava na samostatnou tvorbu rozhlasových pořadů a příspěvků.

Mám také v plánu se více zaměřit na můj blog, zvláště na již zmiňované arabské recepty. Příprava těchto receptů mi ale zabírá mnohem více hodin práce, než těch ostatních – je totiž třeba si pořádně pročíst spoustu receptů a článků. 

Chci, aby mé recepty byly opravdu tradiční arabské (občas sice ve zdravější variantě, ale vždy uvádím i originál), a ne ty různé směsice třeba arabské kuchyně s asijskou či jinou kuchyní, které často vídám na internetu. Tak snad to s mým nabitým programem zvládnu. 

Poslední čtvrtletí mě totiž také čeká zahájení posledního ročníku magisterského studia, s tím spojené psaní diplomové práce a pak také moje momentální práce – učím na základní škole cizince češtinu.

Děkujeme za krásné povídání a super rady. Ať ti vyjde vše, co si přeješ 🙂

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.

reklama