Děti ve výživě věří vzorům z internetu, varuje autorka projektu Zdraví dětem

Nezisková organizace ZkusToZdrave.cz, z.s., zábavnou formou vzdělává děti v důležité otázce stravování. Bojuje tak proti poruchám příjmu potravy, riziku nadváhy i obezity v dětském i budoucím věku. Jak to celé funguje? O tom vám poví
Mgr. Hana Kaňková, autorka projektu Zdraví dětem.

Obsah článku:

Přednášíte v mateřských, základních i středních školách. Hádáme, že v každém věku musíte podávat informace trochu jinak, aby je žáci pochopili. V čem tkví hlavní rozdíly?

Ano, každá skupina má program přizpůsobený svému věku. Pro děti v mateřských školách máme pohádkové příběhy. Děti se díky hlavním postavám Zdravíkovi a Jedlíkovi učí orientovat například v původu potravin, rozeznávat ovoce, zeleninu, mléčné výrobky, masožravce, býložravce, zvířátka na farmě, v lese i exotická zvířata. 


Jedlík

Žákům na základních i středních školách informace podáváme formou prezentací, které mají specifickou grafickou podobu. Přednášky opět přizpůsobujeme věku posluchačů. Obsahují i praktická cvičení. 

Hrajete s dětmi i nějaké hry? Jaké?

Ano, především u mladších dětí se střídá rušná část s klidovou, abychom udrželi pozornost. Děti například skládají papírové puzzle (zvířata z farmy a jejich mláďata, tvary, barvy), rozdělují makety ovoce a zeleniny, nosí je na velký látkový strom, nebo záhonek. Součástí programů je mnoho dalších pohybových aktivit, které děti moc baví. 

Jak vybíráte školy a instituce, kam přijedete? Mohou si vás napřímo objednat?

Máme lektory ve velkých městech po celé republice. Každý lektor oslovuje školy v okruhu cca do 50 km od svého bydliště. Také máme dvě koordinátorky, které s oslovením škol pomáhají. Moc hezky funguje i doporučení programu od škol, které již program absolvovaly. Následně si nás škola sama objedná. Do již navštívených škol se pravidelně každý rok vracíme. Kompletní nabídku programů najdete na projektzdravidetem.cz.

Vraťme se k problematice výživy dětí podle věku. Jaké hlavní sdělení máte pro malé děti v mateřských školách?

S dětmi probíráme důležitost pravidelného stravování. V mnoha případech nejsou děti zvyklé doma snídat ani večeřet. Setkáváme se i s případy, kdy rodiče “uplácí” před školkou své děti sladkostmi, aby tam vůbec šly. Učíme je jíst pravidelně, orientovat se v původu potravin, preferovat ovoce a pohyb před sladkostmi a tabletem

U mnoha dětí se pak setkáváme s opravdu velice špatnou kvalitou zoubků, která s nevhodnými stravovacími návyky samozřejmě souvisí. Upozorňujeme je i na pitný režim a škodlivost sladkých limonád a kolových nápojů. 


Zdravík

Na základní škole se pohybují děti od 6 do 15 let. Je asi velký rozdíl v tom, co v kterém věku řeší?

To je pravda. Pro prvňáčky a druháčky máme program odlišný od přednášek pro starší dětí. Zatímco u mladších dětí řešíme především původ potravin, pravidelnost stravování a důležitost pohybu, tak u starších žáků počítáme energetickou bilanci, řešíme poruchy příjmu potravy, triky supermarketů, hygienu v kuchyni a složení potravin. 

Dívky bývají v tomto věku citlivější na otázku své váhy a postavy obecně. Jak jim pomáháte třeba v prevenci poruch příjmu potravy?

Poruchám příjmu potravy se věnujeme už od nejmenších dětí. Ve školce prostřednictvím zvířátek, která nechtějí papat a mají strach, že je po jídle bude bolet bříško. U starších žáků si povídáme o alternativním stravování (vegetariánství, veganství, raw stravování …) až po mentální anorexii a bulimii. Vysvětlujeme si nejčastější důvody, proč k tomuto onemocnění dochází, učíme žáky nebýt lhostejní ke svému okolí a včas upozornit na případný problém u kamaráda či kamarádky. Řešíme nebezpečí reklam, lákavých diet, photoshopů a sociálních sítí. V současné době je i veliké riziko na internetu v podobě youtuberů a influencerů.  

Dá se říct, jaké problémy spojené s výživou u dětí dominují?

Problémů spojených s výživou je mnoho. Od vynechávání snídaní, svačin, vyhazování obědů ve škole až po cílené hladovění. Setkala jsem se třeba s dívkou na střední škole, která se rozhodla “jíst” jenom kávu 3v1. Opravdu si vysypala sáček rovnou do pusy, protože to doporučovala nějaká youtuberka jako způsob hubnutí.

Současný největší problém nejen s výživou dětí vidím právě v naprosté důvěře svým vzorům na internetu.

Rodiče často vůbec netuší, že jejich děti jídlo vyhazují. Na špatných stravovacích zvyklostech se podílí i fakt, že mnoho rodin nejí společně u stolu. Velkým tématem jsou také energetické nápoje, které se často objevují už na prvním stupni ZŠ. 

Se středoškoláky od 15 let už většinou jde mluvit skoro jako s dospělými. Radíte jim třeba i nějaké zdravé recepty?

Radíme a tato témata je moc baví. Jednodušší recepty říkáme i mladším žákům a je úžasné vidět jejich nadšení. Při dalším setkání nám recepty chválí. Starší žáci mají o recepty také velký zájem, především dívky a nebo sportovci.

Často pak posílají fotky hotových jídel.

V takových okamžicích se nám potvrzuje, že to co děláme, má opravdu smysl. Vychováváme si tak zdravou generaci dospělých. 

Jak edukujete rodiče?

Přednášky pro rodiče probíhají většinou přímo ve škole v odpoledních hodinách. Spolupráce s rodiči je zvláštní v tom, že na přednášky přicházejí jen ti, kteří se už o stravování svých dětí maximálně zajímají. Naopak rodiče, které bychom na přednášce potřebovali, se nedostaví. Vlastně i díky tomu se nám potvrdilo, že je třeba zaměřit se především na děti, protože u těch má naše snaha největší smysl. 

V době uzavření škol se nám osvědčila distanční výuka pro rodiče. Jednotlivých přednášek se účastní celé rodiny. Tím pak vznikají nové zajímavé situace a dotazy (např. vzájemná diskuze v rámci rodiny, nové dotazy na lektorky). V této nelehké době, se nám díky distanční výuce podařilo zapojit do přednášek všechny členy domácnosti. To při klasické prezenční výuce není možné. Otevřely se nám tak úplně nové možnosti působení.

Děti přirozeně přejímají vzory svých rodičů. To se týká i stravy a vaření. Dá se říct v jakém věku dítěte je dítě nejvnímavější k tomu, co se doma jí a pije?

Ze své zkušenosti bych řekla, že od nástupu do školy. Tam najednou vidí rozdíly ve svačinách mezi spolužáky, v pitném režimu i v přístupu ke školním obědům. Na přednáškách se ptáme, co děti doma jí. Na druhém stupni zapisují, co snědly předchozí den. 

A právě v těchto chvílích jim dochází, že často nemají tušení, co jedly.

Někteří žáci si dopoledne nemohou ani vzpomenout, co měli ráno k snídani. Potvrzují nám, že rodiče jídlo neřeší a o společném stolování nemůže být ani řeč. Je to právě to období, kdy si mnozí z nich uvědomí, že je něco špatně. 

Je důležité, aby děti s rodiči také vařily a učily se, jak na to? Od jakého věku je zapojit?

Určitě je to velice důležité. Dítě pak vidí, jak se jídlo připravuje, z jakých surovin a že dá rodičům práci ho uvařit. Děti lze zapojovat už od předškolního věku. Mohou krájet speciálními dětskými noži zeleninu, ovoce, nebo loupat brambory. Budují si tak k jídlu a vaření kladný vztah.

Učíte také, jak nenaletět marketingovým trikům obchodníků s jídlem. Jaké patří mezi nejčastější a nejnebezpečnější?

Nejčastěji ukazujeme triky supermarketů, nápisy AKCE, rozmístění potravin v regálech, sladkosti u pokladen, upozorňujeme na reklamy v televizi, kde nám ukazují limonády plné pomerančů a sušenky, které nám dodají energii na celé dopoledne. Tím, že žáky učíme číst obaly výrobků, se pak dokáží v potravinách orientovat a vybrat tu nejkvalitnější. 

Poslední rok je jiný z důvodu pandemie koronaviru. Jak fungujete teď, když nemůžete za žáky, jejich rodiči a učiteli do škol?

Uplynulý rok byl opravdu výjimečný ve všech směrech. Tím, že byly školy uzavřené, jsme samozřejmě neměli možnost do nich osobně jezdit. Velice se nám však osvědčila distanční výuka jak pro žáky, tak pro jejich rodiče. Školy měly o tuto možnost zájem a my jsme mohli komunikovat s dětmi alespoň touto formou. Primárně jsme se tedy zaměřili na prezenční výuku v mateřských školách a první i druhou třídu ZŠ.

Co vzkážete rodičům dětí, které „zlobí“ s jídlem: Jedí málo, moc nebo si libují v nezdravých potravinách?

Aby se nejdřív zaměřili na sebe a svůj postoj k jídlu. Děti jsou naše kopie a mnohdy i zrcadlo. Těžko můžeme říkat dětem ať jí zeleninu, protože je zdravá a sami ji jíst nebudeme. Nebo zakážeme sladkosti, přestože je budeme jíst večer u televize. Maminky, které stojí denně nešťastné na váze, také nejsou dobrým příkladem pro své dospívající dcery. Pokud budeme my rodiče upřednostňovat zdravý životní styl s dostatkem pohybu, staneme se tak nejlepším příkladem pro naše děti. 

Děkujeme za rozhovor a skvělou práci, kterou děláte. Přejeme, ať se do škol rozjedete zase co nejdříve.

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.

Zuzana Veselá

Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.