Bezhladoveni.cz

Bolesti, psychické problémy nebo hučení v uších. Masér – terapeut Jan Kottas popisuje, s čím umí pomoci

Odmala masíroval celou rodinu. Když po pár letech strávených ve svém zaměstnání pociťoval nespokojenost, masáže a studium lidského těla byly jasná volba. Na pražském Újezdě týdně ošetří a namasíruje pěknou řádku klientů. Co radí, abyste jeho služby potřebovali jen preventivně a ne kvůli akutním problémům?

reklama

Obsah článku:

Kolik % klientů přichází preventivně a kolik s konkrétním problémem?

Velká většina klientů přichází s akutním nebo chronickým problémem (cca 90 %). Následně docházejí preventivně.

Podle čeho vybíráte konkrétní postup u daného klienta?

Každý klient u mě prochází vstupní diagnostikou sestavenou z krátkého pohovoru tak, abych dotyčného lépe pochopil jako celek – kompletní zdravotní stav, historii úrazů, operací – ale i fyzickou a psychickou zátěž. V další části si musím na dotyčného sáhnout, protože dotek je v mé profesi stěžejní diagnostický nástroj. Na základě těchto získaných informací nabízím klientovi další postup.

Jak často by měl „zdravý“ člověk podstoupit masáž/hloubkovou masáž/kraniosakrální osteopatii v rámci prevence? S čím vším mu pomůže?

Nejprve musíme definovat, co považujeme za zdraví. Z celostního pohledu absence bolesti nebo lékařské diagnózy ještě nemusí vypovídat o úplném zdraví člověka. Aspekt zdraví sahá mnohem dál.  Mohlo by se jednat o svobodu a vyrovnanost na všech úrovních, ať už fyzickou, psychickou nebo emocionální.

Jakákoliv nerovnováha se pak například může objevit až během kraniosakrálního ošetření. Na ni pak společně nastavíme ,,terapeutický plán”.

U nápravy pohybového aparátu formou masáže nebo jiných manuálních technik je potřeba si říct, co by mělo být záměrem a dle toho nastavit pravidelnost a rozsah. Obecně se bude jednat o četnost návštěv jednou za 1–3 týdny.

Komu obecně doporučujete hloubkovou masáž a o co vlastně jde?

V případě hloubkové masáže se jedná o hluboké uvolnění svalů a tkání pomocí silových hmatů, tlaků nebo nástrojů jako baněk či perkusní pistole.

Nejsem zastáncem obecných doporučení, protože ke každému klientovi je potřeba vždy přistupovat individuálně. Hloubková masáž je vhodná více méně pro všechny, ale konkrétně ji využívám převážně u sportovců.

Jak hloubková masáž probíhá:

Komu doporučujete spíš kraniosakrální osteopatii/terapii a o co jde?

Kranio doporučuji všem, kteří hledají řešení pro své potíže, s kterými jim jiné metody nepomohly nebo chtějí zvýšit celkovou kvalitu svého života. Jedná se o dotykovou terapii, která pomáhá tělu nastolit celkovou rovnováhu.

Primárně se pracuje s kostmi lebky (kranio) a křížovou kostí (sacrum), mezi kterými probíhá proudění mozkomíšní tekutiny, ve které plave celý náš nervový systém (mozek, mícha). 

Podporou a harmonizací tohoto proudění se tělo celkově revitalizuje.

Stejně tak důležitá je i práce na úrovni měkkých tkání a nervového systému, které jsou nedílnou součástí každého ošetření. Jedná se o skvělou techniku, která mě i dnes neustále překvapuje pro svůj velmi široký účinek na náš organismus.

O účincích kraniosakrální osteopatie řada odborníků a lékařů pochybuje. Uvedete pár příkladů, kdy u vašich klientů zafungovala? Jaké problémy jste při tom odstranili?

Ačkoli tato poměrně mladá metoda vznikla právě z rukou lékařů, stále se jí nevěnuje tolik pozornosti, což může vést k pochybnostem o její účinnosti. Existuje však již mnoho vědeckých studií, které potvrdily výraznou účinnost u různých chronických potíží jako bolesti hlavy nebo fibromyalgie. 

Některé soukromé porodní kliniky v zahraničí mají svého kraniosakrálního terapeuta, který ošetří maminku i dítě hned po porodu pro zmírnění negativních důsledků, který porod pro oba může mít. 

Z mé praxe můžu uvést příklad, kdy se povedlo odstranit pískání v uších, migrény, bolestivou menstruaci, usazenou rýmu, nejrůznější bolesti pohybového aparátu, ale i zmírnění psychických obtíží. Je potřeba říct, že jako u každé jiné metody, je i u krania k vyřešení problému potřeba počítat s dostatkem času a pravidelnosti ošetření. 

Sama mám zkušenost s ošetřením kraniosakrální osteopatií u vás. Při první návštěvě to vypadá zvláštně. Jakoby masér nějak zvláštně vnitřně komunikoval s tělem klienta. Je to tak? Co všechno o nás po terapii víte?

I když se jedná o manuální práci s tělem, tak samotný dotek je velmi jemný (cca 5 gramů). To terapeutovi umožňuje naslouchat nejrůznějším pochodům v těle klienta (pohyb tkání, tekutin) a zároveň být co nejméně invazivní k odstranění problému. Do rukou se tak projektují různé pohyby a vjemy z těla, které terapeuta dokážou navést přesně do místa, které je třeba řešit.

Pro příklad tak třeba Dr. Sutherland (objevitel této techniky) dokázal diagnostikovat z palce u nohy blokádu lebeční kosti. Dalším aspektem je terapeutova citlivost, díky které dokáže vnímat vjemy z klientova těla na takových úrovních, kterým občas sám nerozumím. 


Kraniosakrální terapie

Jak velký vliv má psychika na problémy s pohybovým aparátem? Poradíte třeba nějaké jednoduché dechové cvičení, jak si ulevit od akutního stresu?

Psychosomatika je určitě téma, kterému se stále dostává malá pozornost při léčbě pohybového aparátu. Některé silné nezpracované emocionální události a traumata se ukládají do nervového systému. To následně může vytvořit např. stažení tkáně v některé části těla. Na odstranění těchto tzv. emocionálních cyst je výborné kraniosakrální ošetření.

Osobně s žádnou dechovou technikou nemám dlouhodobé zkušenosti. Co bych ale mohl doporučit, je Schultzův autogenní trénink. Jedná se o druh aktivní relaxace, která je výborná ke zklidnění nervového systému člověka.

Nejvíce jsem si ale oblíbil čínské cvičení čchi-kung, které bych v dnešní době spolu s autogenním tréninkem doporučil všem. 

A co strava? Může mít také vliv na stav našich svalů, kloubů nebo vnitřních orgánů? Dáte nějaké rychlé tipy?

Strava má určitě velký vliv na stav pohybového aparátu. Nedostatečná výživa, zvýšená zánětlivost či nadměrná konzumace zpracovaných potravin se významně podepisuje mimo jiné i na stavu našich kloubů, kostí a tkání. Nejsem úplně kompetentní dávat rady v oblasti výživy, ale asi bych se řídil selským rozumem tzn. jíst čerstvé, lokální, sezónní a co nejméně zpracované potraviny.

Prožíváme novou „koronavirovou“ dobu. Čím dál víc lidí pracuje doma na home office. Odpovídá tomu i skladba klientů? Mění se nějak problémy, s nimiž vás vyhledávají?

Skladba klientů je stále stejná, přes všechny lockdowny jich spíš ubylo. Největší dopady vnímám u klientů v oblasti psychiky. Období finančních nejistot a omezení sociálních kontaktů je pro mnoho lidí velmi náročné. Na druhou stranu jsou i klienti, kterým možnost práce z domova či snížení pracovního tempa zlepšily psychickou stránku. V současné době nepozoruji, že by došlo k nějaké výrazné změně druhu fyzických problémů.

Jak se nejčastěji projeví to, že moc nebo „blbě“ sedíme?

Projevy mohou být různé, od bolesti bederní, hrudní oblasti, krční páteře, hlavy, zhoršení metabolismu, poruchy lymfatického systému, ale i v kvalitě dýchání. 

Poradíte, jak zdravě sedět, jak často a jakými cviky se protáhnout při sezení u počítače?

Musíme si uvědomit, že jakákoliv statická pozice, kterou budeme provádět dlouhodobě, bude mít nějaké dopady na náš organismus. Naše těla byla navržena k pohybu, proto platí hezké přísloví „pohyb je život“. Pokud ale musíme sedět dlouhé hodiny, je potřeba dodržet několik zásad:

  1. Neustále měnit pozice sedu. 
  2. Hlídat si svůj dech u práce s pc.
  3. Zařazovat pravidelné pauzy.
  4. Zacvičit si, projít se, lehnout si na tvrdou zem a relaxovat a třeba i vnímat svůj dech. 

Pokud sedíme na židli, měla by mít přiměřenou tvrdost, být stabilní bez koleček, ergonomického tvarování a loketních opěradel. Podložení beder polštářem nám může zlepšit komfort sedu. Při práci z domova můžeme využít sedačku, kuchyňský pult nebo i zem. Další tipy na správné sezení najdete v článku pro novinky.cz.

Hodně našich čtenářů trápí kila navíc. Jaké cviky radíte pro začátek těm, kdo nikdy necvičili a chtějí začít?

Těmto lidem bych doporučil pro začátek zařazovat pravidelné procházky, ale možnosti můžou hledat i ve svém každodenním režimu např. použít schody místo výtahu a eskalátoru nebo vystoupit o zastávku dříve z tramvaje. Co se týče konkrétních cviků doporučuji navštívit z počátku odborníka, který je seznámí se správnou technikou tak, aby si při tréninku neublížili. Sám své klienty posílám v rámci našeho centra ke kolegovi, který je specialistou na fyziotrénink. 

Jaké problémy s pohybovým aparátem se obecně pojí s nadváhou a obezitou? Může i v tomto případě pomoci kraniosakrální terapie – třeba nastartováním metabolismu?

Nadváha je často spojená s nadměrným opotřebením a zatěžováním kloubů a páteře. Obezita jde ruku v ruce s nedostatečnou výživou a s nevhodným stravováním, které, jak jsme si už řekli, má negativní dopad na celý náš organismus. 

V tomto případě bych kraniosakrální terapii viděl jen jako pomocný nástroj. Na druhou stranu je pravda, že metabolizmus a hormonální rovnováha je terapií ovlivněna. 


Ukázka hloubkové masáže

Na vašem blogu nás zaujal článek na téma „je váš masér kretén“? Málokdo ví, že po masáži má očekávat větší únavu, a to i několik dní. Čím to je? Jak můžeme regeneraci podpořit?

V oblasti masáží a terapií platí, že každá akce může mít reakci a v některých případech může být taková  reakce pro klienta lehce nepříjemná. Nebývá to ale pravidlem a ovlivňuje to mnoho proměnných jako například zvýšená toxicita organismu nebo staré úrazy, které se můžou po ošetření na chvíli zvýraznit. Jedná-li se o dočasnou reakci pak je výsledek pozitivní, avšak případě že trvá déle než týden, měla by být konzultována se svým terapeutem.

Je důležité dodržovat po terapii 1 až 2 dny klidového režimu a pít hodně tekutin.

TIP: Jak se chovat po masáži? Čtěte další Honzovy tipy.

Pojďme to na závěr všechno shrnout: Jak často a kdy k vám zajít, s jakými problémy pomůžete a jak mohou klienti podpořit účinek své terapie?

Jak jsem říkal, četnost bude velmi individuální, někdo bude potřebovat návštěvu každý týden, někdo jednou za měsíc. Škála problémů, které dnes řeším, je dosti široká od migrén a tinitu přes problémy s dutinami až po bolestivou menstruaci.

Současně se zaměřuji na to, jak klienty naučit zlepšit své držení těla, chůzi, ale hlavně sebevnímání, což je pro každého z nás zásadní.

Pokud se naučíme cítit své tělo, už nikdy nebudeme dělat nic, čím bychom si ubližovali.

Vezmeme zpět zodpovědnost za své tělo, své zdraví a staneme se sami sobě terapeutem. Nikdo jiný totiž nezná naše tělo tak dokonale jako my sami.  

Děkujeme za skvělé tipy a přejeme samé spokojené klienty 🙂

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.

Nenechte si ujít

reklama
reklama