Zeleninová dieta

Krátkodobá očistná zeleninová kůra, která se doporučeně drží nejlépe pouze několik dní. Využití nachází například v léčbě obezity, kde je do jídelníčku zařazena jako jednodenní až dvoudenní dieta. Je založena na konzumaci zeleniny, ale existují i ovocné odlehčovací dny a kombinace zeleninovo-ovocných dnů.

Podstata zeleninové diety

Dieta je cíleně zaměřena na konkrétní druhy zeleniny, především ty, které obsahují málo energie a zaručeně podporující hubnutí. Celý den je složen z čistě zeleninových pokrmů a fantazii se meze nekladou.

Přednost se dává spíše syrové zelenině bez technologické úpravy. Vzhledem k tomu, že dieta trvá pouze pár dní, není splnění tohoto požadavku většinou problém.

Povolené a zakázané potraviny

Povolené potraviny

  • Zelenina – všechny druhy, pouze omezit zeleninu s vyšším obsahem sacharidů (brambory, mrkev, dýně,…)
  • Koření
  • Bylinky
  • Zeleninové šťávy

Zakázané potraviny

  • Všechny potraviny kromě povolených

Trpíte nadváhou či obezitou? Obraťte se na nutriční specialisty. Sestaví vám hubnoucí plán na míru podle vašeho metabolického typu. Na rozdíl od jednostranných diet zhubnete bez jojo efektu. Podívejte se, kde najdete poradnu ve vašem městě.

Jídelníček podle zeleninové diety

Snídaně: Dušená mrkev, koření

Přesnídávka: Salát z hlávkového zelí, ocet, sůl, cukr (sladidlo)

Oběd: Zeleninová mísa z rajčat, okurky, sterilovaného celeru

Svačina: Kedlubna

Večeře: Lečo z paprik, rajčat, cibule, cukety

Recept – Tradiční francouzské Ratatouille

Suroviny:

  • Lilek 2 ks
  • Cuketa 4 ks
  • Papriky – zelené, žluté nebo červené 2 ks
  • Rajčata – zralá, oloupaná 4 ks
  • Cibule 1 ks
  • Česnek 3 stroužky
  • červený vinný ocet 1 lžíce
  • Cukr (Sladidlo) 1 lžička
  • Bazalka – čerstvá 3 hrsti
  • Olivový olej – kvalitní pánev potřebuje pouze minimální množství

Postup přípravy:

  1. Nakrájíme čerstvou zeleninu.
  2. Lilky, rajčata a papriky rozkrájíme na malé kousky.
  3. Cukety nakrájíme na kolečka.
  4. V kastrolu rozpálíme malé množství oleje.
  5. Veškerou zeleninu opékáme zvlášť a opravdu krátce, nesmí ztratit barvu.
  6. Nejdříve opékáme lilek, ze všech stran 5 minut, až zezlátne.
  7. Vyndáme a postupně opékáme cuketu a papriky.
  8. Na zesklovatělou cibuli přidáme česnek, za minutu vmícháme ocet a cukr, rajčata a část lístků bazalky.
  9. Nakonec přidáme všechnu opečenou zeleninu, osolíme, opepříme a zahříváme posledních pět minut.
  10. Podáváme posypané čerstvou bazalkou.

Zkušenosti se zeleninovou dietou

Občasné zařazení odlehčovacích dnů se ukázalo v léčbě obezity jako velmi vhodné, protože prolomí  určitý blok metabolismu a jedinec začne opět redukovat hmotnost.

Zeleninová dieta je plná vitaminů a antioxidantů, které nám často v každodenním stravování chybí.

Ti, kdo jí vyzkoušeli se převážně cítili lépe a uklidnily se jim i trávicí obtíže. Velké množství vlákniny mimo jiné pomáhá pročistit střeva.

Výhody a nevýhody zeleninové diety

Výhody

  • Pokud slouží jen na určitou přechodnou dobu, může působit očistně.
  • Jednoduchá v sestavování.
  • Bohatá na vlákninu, vitaminy, minerální látky.
  • Pokud dieta nezabírá, odlehčovací dny mohou dobře prolomit bariéru a opět nastartovat hubnutí.

Nevýhody

  • Z dlouhodobého hlediska nevhodná. Výživově karenční (nedostatek živin).
  • U jedinců ze zdravotními komplikacemi (cukrovka) je nutná konzultace s lékařem!

Věděli jste, že…

Zeleninový detox je součástí stravování nejedné zpěvačky, herečky nebo modelky. Tělu dává prostor zregenerovat síly a své o tom ví i Jennifer Aniston.

Předchozí článekKozí dieta
Další článekŽlučníková dieta
Tereza Pechová
Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.