BezHladovění.cz

Nutriční poradkyně Martina Korejčková: Za vším hledej psychiku

V praxi vzácně spojuje výživové poradenství s psychologií a psychosomatickou medicínou. Jak na sobě poznat první příznaky problému? Čtěte celý rozhovor.

1. Váš studentský i profesní život se točil/točí kolem jídla. My začneme ještě dřív. Vzpomínáte si na úplně první jídlo, které jste si vychutnala?

Pamatuji si, že jako dítě jsem milovala krupicovou kaši a kakao, na to vzpomínám jako na první nejoblíbenější jídla z dětství. 🙂

2. Celá rodina jedla zdravě?

U nás doma byla obvyklá česká kuchyně, na druhou stranu se v mojí původní rodině jedlo vždy střídmě, 3× denně a večer u televize jsme po večeři již nic nepojídali. No a díky babičce a dědečkovi jsme měli celý život přísun domácí zeleniny, ovoce, králíků, masa, vajec a mléka, což přervává dodnes.

3. A vzpomínka na nejhorší jídlo/jídla z dětství?

Tak to jednoznačně zabijačková polévka, tzv. „prdelačka“ a pak také koprovka, prejt, čočka s párkem a uzeniny.

4. Kromě výživy řešíte s klienty i psychosomatiku. Dá se říct kolik % problémů se točí kolem psychiky?

V počátku bych to ani nenazývala tolik jako „problémy“, ale spíš „situace“ a ty máme naprosto všichni. Osobně jsem přesvědčená, že každý stav, ať už se budeme bavit o bolesti, dysfunkcích, alergiích, všemožných symptomech, nemocech nebo i o obezitě, tak vše má základ v naší psychice a emocích.

Pak se k tomu přidruží často špatná výživa, inaktivita, stres, závislosti, nedostatek spánku, infekce, špatné životní prostředí či životní podmínky, problémy ve vztazích, „nesebeláska“, zběsilé životní tempo atp. a z těchto situací se pak již stávají ty opravdové problémy se zdravím a postavou.

A pak lidé teprve začnou řešit to, kde se vzala ta nemoc? Ta obezita? Ta potravinová alergie? Přitom, pokud bychom podchytili jemné signály, které nám tělo vysílá již v počátku, a udělali potřebná opatření, tak by mnoho nemocí, potravinových alergií a obezit ani nevzniklo.

5. Může to na sobě člověk nějak poznat? Že se přejídá třeba proto, že je nešťastný v práci/vztahu?

To chce určitou míru sebepozorování se a sebeuvědomování si. Asi každému se občas stane, že mu tak chutná, že se přejí, ale pokud jsou to stavy, které se opakují a souvisí s tím, že si jídlem člověk  kompenzuje například chybějící dobrou náladu, pocit spokojenosti nebo zajídá denní starosti a stres, pak už si to uvědomit může a měl by to začít řešit.

Už jen uvědomění si této situace je první důležitý bod. Pak doporučuji konzultovat tyto stavy s odborníkem, například nutričním specialistou a možná ještě lépe s psychoterapeutem či koučem.

jídelníček martina korejčková

6. Zažívací problémy mají spoustu dalších příčin. Třeba potravinové alergie. Máme šanci bez vyšetření přijít na to, které potraviny tělu nesvědčí?

Pokud na sobě dlouhodobě pozorujeme příznaky, jako je nadýmání, pálení žáhy, plynatost, bolesti břicha, zácpa, průjmy, kožní vyrážky, ekzémy, migrény, bolesti kloubů a další, mimo jiné doporučuji pátrat i po tom, zda by za těmito symptomy nemohla být právě potravinová alergie/intolerance.

Dnes se dají tyto potravinové intolerance detekovat z krve, a pak také eliminační dietou – tzn. že vyřadíme vždy jednu podezřelou nebo hojně konzumovanou potravinu na 3 dny a pozorujeme, zda se obtíže zlepší či ne. Často ale mají lidé více těchto intolerancí, a proto je eliminační dieta poměrně složitá na realizaci a vyžaduje důkladné sebepozorování se.

7. S udržováním „figury“ jste pomáhala i finalistkám soutěže Miss. S čím modelky nejvíc bojují?

Dle mého nejvíce bojují s množstvím informací, které se na ně hrnou ze všech stran a jsou to hlavně informace týkající se toho, jak si udržet štíhlou postavu, co jíst nebo jak zhubnout.

Výživový  poradce říká: ke štíhlé postavě se člověk musí zdravě a střídmě projíst.

Pak ale od fotografů a módních guru modelky slyší: „pro štíhlou postavu nejezte nebo držte tu a tu dietu“ a pak další nával informací z časopisů, internetu, televize, youtuberů či od samotných modelek a vrstevnic.

Doporučila bych každé modelce se o výživě a pohybu individuálně radit s erudovanou osobou (kvalitním nutričním specialistou či fitness trenérem).

martina korejčková, nutriční poradkyně

8. Většina našich čtenářů nemá na péči o sebe moc času. Co radíte klientům, kteří říkají, že si nestíhají zdravě vařit nebo cvičit?

Říkám jim, že je to o tom, jak si určí životní priority. Pokud je kvalitní strava a zdravý životní styl priorita, čas se téměř vždy najde, protože čas máme na to, na co si ho uděláme. Čas jen tak někde nesebereme, nenajdeme, ale musíme si ho na každou prioritní situaci či aktivitu najít a vyhradit.

9. Nabízíte i spoustu rad a publikací zdarma. Představíte nám je? Komu a s čím pomůžou?

Na svůj blog píšu články o stravování, těch několik posledních jsou z rubriky „příběhy z nutriční poradny“, kde se lidé mohou seznamovat s příběhy mých klientů, u kterých vždy měním osobní údaje.

Ono totiž jednu stejnou situaci vždy řeší mnoho set/tisíců lidí, mnozí lidé se v příbězích sami mohou poznat a to u mě nikdy nebyli. 🙂 Vždy k samotnému příběhu na konci předkládám i „uvědomění na závěr“, co z příběhu vyplývá a jak danou situaci řešit.

A pak je tu i můj 30denní bezplatný online program „Za 30 dní k lepšímu stravování“, což je 15 jednoduchých, avšak stěžejních rad do jídelníčku, které podpoří snahu o lepší stravování, zdraví a postavu díky pravidelným mailům, které účastníkům programu přijdou obden zdarma po dobu jednoho měsíce do jejich e-mailové schránky.

Doporučení se k sobě jeden po druhém přidávají a za měsíc by rady měly vést ke snížení příjmu sladkostí a nadbytečných tuků ve stravě, omezení pití alkoholu a večerního pojídání u televize, rovnováhu v příjmu pitného režimu, ovoce, zeleniny a obilovin, dosažení optimálnějšího množství vápníku, vlákniny, „zdravých“ tuků, výběr správného pečiva atp.

TIP: Přihlaste se k odběru tipů 30 dní k lepšímu stravování zdarma.

10. Zájemcům připravujete rámcový jídelníček na míru. Není striktní a člověk si jej sestavuje podle své chuti. Máte nějaké zprávy, co mají lidé z vašeho jídelníčku nejraději?

Jídelníčky jsou oblíbené, protože si lidé mohou vybrat dle aktuální chuti z široké nabídky potravin, což velmi oceňují, protože výběr je opravdu bohatý. Také nabízí varianty „rychlovek“, když se třeba nestíhá nebo když je člověk část dne někde v terénu.

Další oblíbeností je i to, že se s jídelníčkem dá pracovat, upravovat, měnit přes zpětnou vazbu klientů či dle vyhodnocení měření tělesného složení (poměr tuku, aktivní hmoty…). Protože nastavený jídelníček je jedna záležitost a ta druhá je, jak na to tělo reaguje a jak se bude člověk potom cítit.

11. A vy osobně? Co jíte, když nestíháte?

Vždy, když někam jdu/jedu, tak se snažím mít s sebou třeba oříšky, ovoce, kousek sýru nebo raw tyčinku. Když potom někam plánovaně jdu, tak mívám svačinu s sebou nebo si dopředu vytipuji, kam si na jídlo zajdu. Jinak doma si na jídlo vždy čas najdu, i když nestíhám, kvalitní stravování je pro mě priorita a znovu se vracím k tomu, že čas máme na to, na co si ho uděláme. 🙂

zdravé jídlo podle martiny korejckove

12. Jsme v půlce prázdnin. Přidáte tip na letní dovolenou podle vašich představ?

Dovolená s rodinou či i s přáteli, kombinace aktivního trávení času (turistika, výlety, poznávání) a pasivního relaxu (čas u knížky, nad kávou, masáž, sauna) a chutná a kvalitní gastronomie, kterou ráda v každém městě či státu vyhledávám a poznávám.

Děkujeme za rady i energii, kterou rozdáváte. Přejeme spoustu spokojených klientů a snad i nějakou tu dovolenou 🙂

Nutriční poradkyně Martina Korejčková: Za vším hledej psychiku
4.3 (86.67%) 6 hlasů

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.