BezHladovění.cz

Žampiony skvěle zpestří váš jídelníček

Houby sice nepatří k základním složkám lidské výživy, vnímáme je především jako pochutinu nebo koření.

Dokonce se bez nich můžeme lehce obejít, ale když se na to podíváme z jiné stránky, není důvod je z jídelníčku vyřazovat. Naopak houby mohou náš jídelníček velmi obohatit.

Podle některých zdrojů se udává, že žampiony, hlíva ústřičná a houby shitake mají příznivý vliv pro naše zdraví.

Složení hub

Díky svému vysokému obsahu vody houby rychle podléhají kažení a mohou se v nich tvořit toxické látky. Proto by pokrmy z hub obecně měly být vždy čerstvé.

V lednici by se neměly zdržet déle než 1 – 2 dny, v mrazáku je můžeme skladovat až 6 měsíců.

Dále houby obsahují poměrně nesnadno stravitelné bílkoviny (pro velké množství chitinu), cukry a tuky.

Z minerálních látek a vitaminů, i když v nepříliš významném množství, se v houbách vyskytuje draslík, vápník, hořčík a vitamin C, B1, B2 a D.

Bohužel z  nerostných látek se zde objevují i některé těžké kovy, jmenovitě například kadmium, rtuť či olovo.

Použít houby, které jsme natrhali v blízkosti silnice či městském parku je tedy silně nevhodné až zdraví ohrožující.

Na druhou stranu jsou zdrojem nepostradatelných esenciálních  aminokyselin, které jsou důležité pro správný vývoj organismu.

Uměle vypěstované žampiony se dokonce doporučují ke konzumaci i dětem z důvodu výskytu proti-alergenních látek.

Izolovaným pěstováním se vyhnou kontaktu s kontaminovanou prostředím, jinak mají častěji tendence alergie spíše vyvolávat. Proto je lepší na tuto vlastnost nespoléhat.

Z energetického hlediska se žampiony řadí k těm méně energetických potravinám, což je příznivá zpráva pro jedince v redukčním režimu, respektive pro ty co chtějí shodit nějaké to kilo dolu.

Na 100 g se jejich energie pohybuje okolo 25 kcal. Skládají se prakticky z vody a vlákniny.

Typické aroma

Prostým přidáním žampionů do jídla dodáme jídlům masovou chuť. Může to být nenápadný způsob jak omezit konzumaci masa. Žampiony i jiné houby by měly být před podáním určitě řádně tepelně zpracovány.

Když už houby, měli bychom preferovat žampiony nebo jiné druhy z umělé produkce. Vyhneme se tak nakumulovaným toxickým látkám.

Jsou skvělé na dochucení jídel a své aroma a chuť si dokážou zachovat i přes dlouhodobou konzervaci. Navíc jejich příprava zabere vážně pouze několik minut.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Ing. Tereza Pechová

Ing. Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

reklama