Přibrali jste přes Vánoce? 5 věcí, které teď potřebujete vědět

Uff…svátky za námi. Máte pocit, že jste skoro nic nesnědli a přesto se ručička váhy zase posunula, kam neměla? Poradíme vám, jak se nabraných kil rychle zbavit.

Proč o Vánocích přibíráme, i když tolik nesníme?

Vánoční svátky znamenají pro většinu z nás zátěž. Abychom všechno stihli – uklidili, nakoupili, uvařili, zabalili… – dostáváme se do stresu, který tělo vnímá jako ohrožení a začíná si ukládat více tuků a cukrů na horší časy. Ano, většinou z nezdravých jídel, která sníme o svátcích.

Další důvody, proč na Vánoce přibíráme:

  • Skokové změny v denním rytmu – po hektickém měsíci najednou prosedíme 3 dny u televize. Mozek neví, co se děje. Zpomaluje se trávení i ostatní klíčové pochody.
  • Jen si myslíme, že tolik nesníme – tu jeden rohlíček, támhle ochutnávka nádivky, štamprlička „vaječňáku“. Pomalu dávkované kalorické bomby v součtu mnohonásobně předčí náš běžný denní příjem.
  • Moc jíme, málo se hýbeme – ke zvýšenému kalorickému příjmu máme správně přidat i stejně pohybu, ale děláme opak. Nůžky mezi příjmem a výdejem se varovně rozevírají.

5 údajů, které zjistit, abyste zase rychle zhubli

Zapomeňte na nekoncepční plány typu „odteď nežeru“. Abyste zdravě a hlavně natrvalo zhubli, zjistěte těchto 5 údajů o svém těle:

1.    Kolik energie potřebuje vaše tělo na „běžný provoz“

Tzv. BMR (z anglického Basal Metabolic Rate) neboli bazální metabolický výdej vám ukáže, kolik energie vaše tělo potřebuje pro základní životní procesy – jako je dýchání, trávení nebo spaní. K BMR připočtete svou denní fyzickou aktivitu a získáte počet kalorií, které byste měli denně přijmout, když chcete udržet stávající váhu. Pokud jste o Vánocích přibrali, musíte denní počet kalorií o něco snížit. Ideálně o 14 až 15 %.

bazální metabolický výdej

TIP: Nechce se vám bazální metabolismus počítat? Objednejte se na konzultaci za akčních 200 Kč. Vše potřebné na ní zjistíte.

2.    Jaký je podíl vašich svalů a tuků

Cílem je zvýšit podíl svalů na úkor tuků. Čím více svalů máme, tím jsme silnější, vytrvalejší a rychleji spalujeme. Neznáte výchozí podíl svých tuků? K základnímu domácímu měření postačí tzv. kaliperační kleště. Doporučujeme však využít služby profesionálního výživového poradce, který vám vše pohodlně a přesně změří speciálním přístrojem.

3.    Kolik nebezpečného tuku se skrývá ve vašem břiše

Nejnebezpečnější jsou tuky uložené mezi vnitřními orgány. Zhoršují totiž jejich funkci a zadělávají na pořádné problémy. Viscerální (útrobní) tuk doma neodhalíte. Naopak – často ohrožuje i na pohled štíhlé lidi. Jeho hodnotu zjistíte až z měření u odborníka.

4.    Jestli má váš organismus dostatek vody

Máte pocit, že pijete dost? Raději si to ověřte – buď u svého lékaře, nebo výživového poradce. Nedostatečná hydratace totiž brání nejen hubnutí, ale celkové tělesné pohodě.

5.    Jak dobře/špatně se vaše tělo cítí

Zní vám to jako sci-fi, promluvit si „na férovku“ se svým tělem? Ale jde to. Moderní přístroje zobrazují tzv. metabolický věk člověka. Vlivem chronického stresu, nevyspání, nadváhy nebo podváhy, se může organismus cítit mnohem starší, než reálně je. Čím rychleji upravíte svůj životní styl, tím dříve se metabolický věk přiblíží reálnému.

TIP: Chcete pohodlně zjistit všechna tato čísla během jediné návštěvy odborníka + spoustu dalších tipů hubnutí? Objednejte se na konzultaci u výživového poradce. Neváhejte, dobré termíny teď rychle mizí.