BezHladovění.cz

Jak nepřibrat na dovolené?

Zná to snad každý z nás. Na Nový rok si stanovíme klasické předsevzetí, že zhubneme nějaké to kilo a začneme žít zdravě, ale jeho váhu si většinou uvědomíme až na jaře, kdy nastává čas připravit tělo do plavek a cítit se fit i v odhalených outfitech.

Teprve s příchodem příznivého počasí se tedy o sebe začneme daleko více starat, přestáváme se přejídat a snažíme se více pohybovat.

Ti z nás, kterým se podaří nějaké to zimní kilo shodit se určitě zaradují a nemůžou se dočkat, až své tělo vystaví na obdiv slunečním paprskům na blížící se dovolené.

Jak se ale vyhnout nástrahám letního odpočinku a nepřibrat vše do dvou týdnů zpátky?

Zkuste se řídit pár zásadními triky a věřte, že tukové polštáře se vám vyhnou obloukem i po zaslouženém relaxu.

Všeho raději s mírou

Ať už jedete na poklidnou dovolenou k moři, či na poznávací zájezd do atraktivní cizí země, určitě budete během svého pobytu vystaveni všelijakým nástrahám v podobě místních specialit a dobrot.

Samozřejmě zapomeňte na bezcenné odpírání si všeho na, co dostanete na výletě chuť, protože by se vám to mohlo akorát tak vymstít a díky vystresovanému organismu by po dovolené místo vás přijel pořádný uzlíček nervů.

Řiďte se tedy heslem „všechno, ale s mírou“ a uvidíte, že je opravdu možné, vrátit se z prázdnin v psychické pohodě a přesto stále štíhlí.

Ochutnávejte místní speciality jak je libo, ale nikdy se nepřejídejte. Raději si například dopřejte více dobrot najednou a naučte se je sdílet s ostatními u stolu.

Důležitá je také pestrost jídelníčku. Pokrmy co nejvíce střídejte a pokud jste si na obědě zahřešili tučnějším dezertem, večeři volte lehčí a stravitelnější, například ve formě salátu s porcí ryby, nebo libového masa.

Buďte vybíraví

Další účinný způsob, jak se vyhnout přejídání, je vybrat si každý den odlišný chod který zkusíte, nikoliv ochutnat vše najednou.

Středomořské pokrmy ke shazování kil přímo vybízejí a díky jejich vysokému nutričnímu přínosu a nízké energetické hodnotě se budete cítit svěží i po delším hodování.

Dopřejte si tedy ve velkém mořské plody, ryby, saláty a ovoce. Naopak se vyhýbejte smaženým pokrmům, jakými jsou langoše, hamburgery či hranolky nasáklé olejem, které vás zajisté budou lákat z okolních fastfoodů.

Dalším pokušením jsou dortíky všemožných barev a chutí. Krásně vyzdobeným dezertům v hotelových restauracích se sice těžko odolává, přesto byste si na jejich konzumaci měli vyhradit pouze nějaké dny a rozhodně je nezařazovat každodenně.

Jezte, dokud můžete

Tak na tento výrok se opravdu snažte zapomenout a vždy se snažte přestat jíst ve chvíli, kdy se cítíte příjemně zasycení, nikoli přejedení.

Největší nástrahou v tomto směru jsou oblíbené All inclusive dovolené, kde se můžete přejídat od rána do večera a nezaplatíte ani vindru navíc.

Pro některé lidi je opravdu těžké pochopit, že i když jste si za onu službu zaplatili, neznamená to, že si kvůli tomu zruinujete zdraví.

Jelikož máte k dispozici snídaně, obědy i večeře a někdy dokonce polední a odpolední snacky, rozhodně se nemusíte bát, že byste dostali během dne hlad.

Dejte si proto na talíř co sníte, klidně i od každého trochu a zapomeňte na neustálé vracení se ke švédským stolům. Výjimkou může být přidání ovoce nebo zeleniny, kterými chybu zajisté neuděláte.

Pokud se při jednotlivých chodech nebudete přecpávat a vždy si necháte nějaké to místo, můžete si dát dopoledne i malou svačinku, třeba v podobě lehké zmrzliny.

Zmrzliny sice také patří mezi jednu z největších nástrah léta, ale pokud nad nimi budete přemýšlet, můžete si je bez výčitek dopřát.

Vždy volte raději balené varianty, kde si můžete přečíst, co daná zmrzlina obsahuje a kolik energie přijímáte.

Vhodnou volbou budou tvarohové či vodové nanuky, zapomeňte na smetanové a tučné ořechovo-čokoládové pochoutky.

Dlouhé, teplé letní večery

Letní večery si přímo žádají dlouhé vysedávání do noci, nejlépe nad skleničkou něčeho ostřejšího.

Pokud to ale ještě nevíte, tekuté kalorie bývají ty nejzrádnější, jelikož si ani nedokážeme představit, kolik skrytého cukru obsahuje oblíbený koktejl, překypující lákavými barvami a chutěmi.

Chcete-li se tedy bavit bez výčitek a užít si i večer pohodové chvíle bez stresu, volte raději drinky lehké a místo tvrdého alkoholu zalitého litry sladkého sirupu si dopřejte raději vinný střik či pivo.

Koktejly omezte na minimum a na jejich popíjení si vždy zvolte výjimečnou situaci, kdy si nějaký ten drink dopřejete.

Hýbejte se!

Že už se těšíte, až se po náročném roce rozvalíte u vody a váš pohyb se omezí pouze na obracení se při opalování či přiblížení se do vody? Chyba!

Léto nám umožňuje nespočet možností jak se hýbat a vydávat energii. Odměnou nám bude nejenom fyzický, ale i kvalitnější psychický stav.

Vstaňte tedy ráno o něco dříve a jděte si zaplavat do prázdného hotelového bazénu, nebo si jděte k večeru, kdy už nebývá takové vedro, lehce zaběhat.

Říkáte, že k takové aktivitě se na dovolené nepřinutíte? Zkuste si alespoň s dětmi házet na pláži míčem, nebo si zahrát plážový volejbal. I při takových sportech se zapotíte a druhý den budete rádi, když si bez výčitek dopřejete nějakou tu dobrotu navíc.

Jste milovníkem adrenalinových sportů? I takové aktivity se počítají! Vyzkoušejte například windsurfing, vodní lyžování nebo jiné sporty, které veškerá letní střediska nabízejí v obrovském množství.

Pokud se budete těmito zásadami držet, nemusíte se bát, že vaše příprava před létem byla zbytečná.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend