BezHladovění.cz

Hubnutí pod vlivem adrenalinu

Proces hubnutí bývá pro většinu z nás spíše nepříjemnou záležitostí, jelikož shazování kilogramů vždy souvisí s nějakým omezením.

Pokud si myslíte, že hubnutí je jenom o odpírání si věcí, které nám přinášejí potěšení, mýlíte se.

Hubnutí může být sice pro někoho zpočátku životní změnou, ale dříve či později zjistíme, kolik dobrého nám tato změna přinesla a budeme se z ní zajisté radovat.

Nikdy bychom neměli dopustit, aby tato změna byla pro nás již od samého začátku příliš radikální, v takovém případě to totiž většina lidí snadno vzdá.

Pro efektivní redukci hmotnosti je totiž důležité uvědomit si, že nestačí jenom krátkodobě držet dietu a potom již všechno půjde samo.

Měli bychom si především stanovit ve svém životě priority, a pokud je to nutné, změnit svůj životní styl a celkové smýšlení o sobě samém k lepšímu. Není přeci lepší pocit, než být zdravý a cítit se dobře a sebejistě ve svém vlastním těle nemyslíte?

Kromě vyvážené a pestré stravy bychom měli každodenně do svého režimu zařazovat i dostatek pohybu, to jistě slyšel každý. Jaký pohyb je však pro hubnutí nejvhodnější a jakou roli v tom hraje adrenalin? Čtěte.

Příprava do boje

Adrenalin neboli epinefrin je hormon, který je v našem těle produkován dření nadledvin. Patří do skupiny katecholaminů a v našem těle má mnoho důležitých funkcí.

Adrenalin v našem organismu přichází na řadu právě tehdy, když jsme ve stresu nebo provádíme nějakou nebezpečnou či vzrušující činnost.

Úkolem adrenalinu je totiž připravit naše tělo na stres, který prožíváme, odborně se této rekci říká „fight or flight“, což v upraveném překladu znamená „bojuj, nebo uteč“. Adrenalin způsobuje takzvanou centralizaci oběhu, což v praxi znamená, že zajistí průtok krve životně důležitými orgány jako je mozek, srdce a plíce, na úkor těch, které jsou pro naše okamžité přežití méně podstatné.

Hormony ovlivňují i hubnutí

Jak nám ale adrenalin může pomoci k vysněné postavě? Za naši hmotnost může být zodpovědný nejenom adrenalin, ale i spousta jiných hormonů jako například insulin, estrogeny, glukagon, ghrelin či leptin.

Momentálně však bude řeč o adrenalinu, který má nemalé účinky na náš metabolismus a může nám tak dopomoci k efektivnějšímu hubnutí.

Nejdůležitější funkcí adrenalinu týkající se našeho metabolismu je zvyšování glykémie tím, že snižuje sekreci insulinu ze slinivky a zároveň stimuluje glykogenolýzu v játrech, což je proces získávání glukózy (jednoduchého cukru a zdroje energie) z již uloženého glykogenu.

Pokud je naše glykémie, tedy hladina cukru v krvi zvýšená, tak jednoduše nepociťujeme hlad, čímž adrenalin potlačuje chuť k jídlu. Nezaměňujte však tento stav s hyperglykémií, která se může projevit jako akutní komplikace diabetu, zde je již glykémie zvýšená nadmíru a může naše tělo neodvratně poškozovat.

Adrenalin rovněž stimuluje proces glykolýzy, tedy odbourávání glukózy za vzniku obrovského množství energie, kterou můžeme využít třeba při sportovní aktivitě.

Zkuste se někdy odvázat

Jak již bylo řečeno, adrenalin se v našem těle uvolňuje zejména ve stresu, ale jeho vylučování můžeme také vyvolat díky určitým sportovním aktivitám.

Ne všichni tyto aktivity vyhledáváme, ale čas od času nikomu z nás neuškodí si nějaký ten adrenalinový zážitek dopřát. Pro někoho může být adrenalin i jízda autem, ale nyní bude řeč spíše o aktivnějších formách získávání adrenalinu do krve.

Jedná se o nejrůznější sporty od paintballu, před zorbing, což je koulení v obrovské nafukovací kouli ze svahu dolů, až po všem dobře známý bungee jumping neboli skákání z vysokého bodu dolů po hlavě, s přivázanými nohami k lanu.

Adrenalinovým zážitkem může být i vodní lyžování, potápění či dnes velmi oblíbený slackline, což je přecházení dlouhého lana z jednoho bodu do druhého ve výšce, na jakou si sami troufnete. Při těchto aktivitách se vám jistě do žil nahrne značná dávka adrenalinu a vaše tělo se v mžiku nastartuje na plný výkon.

Hormon adrenalin je však ve větším množství vyplavován i při standardních sportovních aktivitách a zejména pak při těch, při kterých ze sebe musíme nárazovitě dostat maximum energie.

Stále platí všeobecně známé pravidlo, že na hubnutí je nejlepší delší, středně intenzivní pohybová aktivita, při které dochází k nejúčinnějšímu spalování tuků. Adrenalin je však spojen spíše s intervalovými, vysoce intenzivními tréninky, jejichž efekt na rychlejší hubnutí byl mnohokrát dokázán.

Chcete-li si tedy proces redukování hmotnosti nějak zpestřit, zkuste si místo zákusku dopřát pořádný adrenalinový odvaz! Nejenom, že překonáte sami sebe a budete se cítit naprosto skvěle, ale také pomůžete svému tělu k efektivnějšímu zbavování se tukových vrstev.

Jak se vám článek líbí?

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.