BezHladovění.cz

Hladovka je škůdce, ne pomocník!

To, že dlouhodobé hladovky jsou hazardováním se zdravím, snad každý ví a nechtěl by to bez odborného dohledu riskovat.

Nízkoenergetické koktejly a podobné hubnoucí prostředky jsou většinou spojené s doporučením snížení denního příjmu potravy, které leckdy hraničí s hladověním nebo dokonce mají nahrazovat potravu jako takovou.

Vždy je proto dobré poradit se s výživovým odborníkem, ten vám nastaví jídelníček na míru se všemi potřebnými živinami a trpět hlady v něm rozhodně nemusíte!

Typické chyby

Chci zhubnout, tak se omezím. Nejdříve to začíná vynecháním večeří a posléze hladověním (nebo jak to lidé rádi nazývají – dám si půst).

Hladovka pro některé představuje tu nejschůdnější cestu, aniž by vykonali špetku pohybu. Sport ke zdravé štíhlé postavě neodmyslitelně patří, tak jako „bez práce nejsou koláče“.

Jak tělo pracuje při hladovění

Tělo se chce bránit a při hladovění to funguje tak, že když se mu nedostává dostatek živin, začne si je automaticky ukládat.

Metabolismus se zpomalí, aby neměl takové výdaje energie. Právě zpomalený metabolismus nám po takové hladovce zase pomůže pěkně přibrat.

Zpočátku se může zdát, že hubnutí jde jak po másle. Tento pocit nám vydrží zcela jistě pár dní a někdy i pár týdnů.

Pak na nějaké oslavě povolíme a už se vezeme zpět. V této fázi se tělo zbavuje maximálně vody. Tuky si schovává na horší časy.

První den dva tělo čerpá energii ze zásobního glykogenu (polysacharid, který je okamžitým zdrojem energie). Dále po delší době přichází tuky, ale také menší množství bílkovin.

Ztráta bílkovin je s odstupem času viditelná na ztrátě svalové hmoty. Ztráta svaloviny je velmi alarmující.

Hladovku NE!

Vizuálně se nám možná bude líbit ztratit pár kilogramů, dá se říct bez námahy, bez přemýšlení co si připravím ke snídani, do krabičky na oběd, atd. Ale pokud již teď víme, co za tím stojí, mělo by nám jít spíše o dlouhodobější efekt, který nebude mít takový dopad na naše zdraví.

Jednou nám možná hladovka „vyšla“, ale podruhé již nemusí. Tělo je velmi chytré a moc dobře si pamatuje. Příště už se proces ukládání a zpomalování metabolismu spustí dřív a výsledky předčí zbytečné trápení.

Nesahejte po hladovce jako po jediné možnosti. Poraďte se raději s odborníkem a změňte svůj životní styl k lepšímu. I malé odchylky v načasování jídla a přidání pohybu dělají zázraky.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Ing. Tereza Pechová

Ing. Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

Share via
Send this to a friend