BezHladovění.cz

Ájurvéda a hubnutí

Ájurvéda se vyvíjela po tisíce let v Indii. Pojem ájurvéda se dá rozdělit na slovo Véda, v překladu znamenající moudrost, a slovo ájur, znamenající život. Můžeme tedy přeneseně mluvit o moudrosti života. Ájurvéda se na život dívá praktickým, přirozeným způsobem a má také svůj názor na to, co je ideální váha. Její učení nabízí variantu, jak tohoto stavu docílit a váhu si dlouhodobě udržet.

Ájurvéda a výživa

Podle ájurvédy neznamená dobrá strava pouze jíst výživná jídla, ale navíc utvářet kolem sebe harmonické prostředí. Naše fyzické tělo je totiž propojené s naší myslí a vitalitou. Budeme-li konzumovat jídla, která výživově přispívají k rovnováze všech těchto složek, vybudujeme uvnitř sebe nesmírnou léčivou sílu.

Ájurvéda vychází z faktu, že pokud je tělo schopno udržet si nadváhu, je v našich silách udržet si i váhu přirozenou. Přičemž k ustálení přirozené váhy se využívají zásadně pouze principy zdravého stravování, zdravého životního stylu, v souladu s individuální konstitucí jednice.

Tělesná konstituce (stavba těla, množství svaloviny) má velký vliv na vzhled člověka. Konstituce nám napovídá, jak se dokážeme vyrovnat se stresem a jeho následky, určuje rychlost metabolismu s následnou tendencí k nadváze (obezitě) či hubnutí. Zpětně to pro nás může být vodítkem k nalezení řešení problému, proto znalost individuální konstituce představuje důležitý faktor v boji s nadbytečnými kilogramy.

reklama

Doporučujeme

FotoPopis
naturhouse

Zhubněte zdravě, trvale a ohleduplně k vašemu tělu.

Bezplatná konzultace zahrnuje: měření % podkožního tuku, rizikového tuku mezi orgány, metabolického věku, atd. Výživový poradce s vámi probere vaše stravovací návyky, sestaví jídelníček a dá vám konkrétní tipy na hubnutí.

Rezervujte si konzultaci dnes 5.12.2020 a navíc získáte 2 kuchařky plné zdravých receptů zdarma.

Prohlédnout si proměny klientů 

Typy tělesné konstituce podle ájurvédy

Ájurvéda mluví o třech základních konstitučních typech, a to o nevyrovnaném typu a typu rychlého a pomalého metabolismu. Jedinec s nevyrovnaným typem má sklon ke stresovému metabolismu, což je způsobeno hlavně nepravidelným stravováním a vystavování se zátěžovým situacím.

Nepřibírají kilogramy z důvodu nadměrného jedení, ale především, protože stres je směřuje k výběru potravin s vysokým obsahem cukrů (cukroví, moučníky), které kompenzují aktuální pocit psychické slabosti. Sladkosti jsou rychlým zdrojem energie, která nám při stresu chybí.

Problém lze spravit pravidelnou stravou v menších porcích a jedením z pocitu hladu, nikoliv pod vlivem stresu. Zažívání se nám postupně uklidní a váha se přirozeně upraví.

Typ rychlého metabolismu má nejmenší sklon k nabírání kilogramů ze všech konstitučních typů. Nicméně i u nich se může vyskytnout nadváha, především oslabením jinak silného trávení negativními emocemi (hněv), spěchem a mastnými jídly.

Váha se upraví „jednoduše“ relaxací, odstraněním rušivých podnětů a změnou jídelníčku (vynechání smažených jídel). Dostatkem energie v době oběda se tělu pomůže navodit přirozené hubnutí bez pozdějších výkyvů váhy.

Typ pomalého metabolismu má se shazováním nadbytečných kilogramů nejtěžší boj ze všech předešlých typů. Hojně jí, pohyb mu není zrovna vlastní a tato kombinace téměř stoprocentně zaručuje dobré prostředí pro vznik nadváhy (obezity).

Ne každý má to štěstí narodit se s rychlým spalováním, ale to neznamená, že u něj hubnutí nemá šanci! Bude to opravdu vydřená práce s bezpodmínečnou celoživotní změnou stravovacích zvyklostí! Teprve pak je možné váhu si udržet.

Kroky ke správně výživě

Ke správné aplikaci ájurvédského pojetí života se musíme naučit vnímat a porozumět vlastnímu tělu! Jedním z postupů je všímat si našeho procesu trávení a zažívání, jak se cítíme po požití všech možných potravin. Pak zkuste jednat podle toho, co jste o sobě dozvěděli, tzn. vybírat si vhodné potraviny, které intuitivně dělají organismu dobře. Jezte jen tehdy, máte-li opravdu hlad!

Nejlepší je pomalu měnit své zajeté stravovací návyky, právě pomocí sebepozorování. Ájurvéda klade mnohem větší pozornost tělu (schopnosti trávit) než kvalitě jídla, které konzumujeme. Protože i pokud jíme zdravě a máme narušené, něčím oslabené zažívání, jídlo nedokážeme plně využít a špatné trávení vede k hromadění nečistot v těle.

Rozdíl ve zdravém zažívání můžeme poznat i tak, že správně pociťujeme největší hlad kolem poledne. Slabší konstituční typy pak k večeru a nepravidelné typy do dvou hodin po probuzení.

Najděte si na jídlo čas a zkuste se vyvarovat rychlému hltání v polosedě. Soustředěním na jídlo si ho více vychutnáme. Většina onemocnění má počátek v nesprávné životosprávě a do ní zahrnujeme i stravu. Ájurvéda vyžaduje silnou disciplínu jedince a ochotu naučit se vnímat svoje tělesné potřeby. Odlišovat chtíč od skutečné potřeby je zcela zásadní.

Reference

  • SCHROTT, Ernst a Birgit FROHN. Ájurvéda pro každý den: jemný léčebný způsob, vedoucí k dokonalému zdraví a pohodě: praktická příručka pro každého. Vyd. 1. V Praze: Euromedia Group – Knižní klub, 2000, 175 s.
  • CHOPRA, Deepak. Jak získat ideální váhu: ucelený program k dosažení a udržení ideální tělesné hmotnosti. Hodkovičky [Praha]: Pragma, 2008, 134 s.
  • ZISKOVÁ, Martina. Zvažte váhu s ájurvédou. Meduňka. 2008, roč. 2008, č. 7.
  • KUMUDINI, Shoba. Ájurvéda: DÁVNÁ MOUDROST, MODERNÍ ŽIVOT. Madal Bal, 2012.
Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Tereza Pechová

Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

Share via
Send this to a friend