BezHladovění.cz

Zavařování krok za krokem: Snězte v zimě, co si v létě navaříte

Zavařování je skvělý způsob, jak oblíbené potraviny uchovat co nejdelší dobu. Sladké třešně, které v červnu natrháte, si díky němu vychutnáte i v chladném zimním večeru.

Kdy oceníte zavařovací hrnec?

Z letní sklizně ovoce a zeleniny můžete podle své chuti vytvořit džem, marmeládu, kompot, šťávu nebo třeba sirup. Díky tomu si sezónní potraviny uskladníte na zimu, kdy se k ovoci či lesním houbám už nedostanete.

Spousta zavařovacích hrnců, které jsou v dnešní době k dostání, umí daleko víc. Připravíte v nich i omáčky, polévky, guláš nebo dětskou přesnídávku. Díky multifunkčnímu využití vám nebude v kuchyni překážet velký hrnec, který využijete jen jedenkrát ročně.

Zavařování krok za krokem

  1. K zavařování vybírejte tak akorát zralé plody a suroviny.
  2. Sklenice i víčka nejprve sterilizujte.
    • Víčka nechte 10 minut povařit ve vodě, poté je vyndejte a nechte volně proschnout.
    • Sklenice umyjte v horké vodě s prostředkem na nádobí.
    • Neutírejte je, ale vložte do trouby zahřáté na 110 stupňů Celsia.
    • Tam je nechte alespoň 10 minut. Nejlépe však do doby, než je budete plnit džemem či kompotem.
  3. Pro samotné zavařování můžete použít i běžný hrnec, nebo papiňák.
  4. K plnění sklenice použijte nálevku, aby se hrdlo nezašpinilo. Pokud ho pokapete, otřete jej ubrouskem namočeným v alkoholu. Je to důležité pro to, aby se obsah sklenice nekazil.
  5. Naplněné a uzavřené sklenice znovu sterilizujte. Vyskládejte je vedle sebe do hrnce tak, aby byly do 1/3 ponořené ve vodě. Vařte minimálně 20 minut při teplotě 80 stupňů Celsia. Čím větší sklenice máte, tím déle byste je měli v hrnci nechat.
PŘEČTĚTE SI
Recenze: Voňavá kuchařka podle Grusovky – bez lepku, s minimem sacharidů a hlavně chutně

Domácí marmelády: Jak je to s cukrem a pektinem?

Pokud se chystáte na domácí marmeládu, v mnoha tradičních receptech se dočtete, že byste měli použít 1 kg cukru na 1 kg ovoce. Zdá se vám to zbytečně moc? Cukr slouží v marmeládě jako konzervant, přesné množství však záleží na vás a vaší chuti.

  1. Cukr k ovoci přidávejte postupně a ochutnávejte. Ve chvíli, kdy se vám směs zdá dobrá, můžete s přidáváním cukru přestat.
  2. Ovocnou pomazánku lze vyrobit i zcela bez cukru, případně s dietní náhražkou. Myslete však na to, že je pak nutné použít jiný konzervant, jako je třeba kyselina citrónová.

K zatuhnutí džemu použijte pektin, nejlépe citrusový, který je svým složením nejčistší. Stačí ho smíchat s trochou cukru a rychle vmíchat do podušeného ovoce. Směs tak krásně zhoustne a vy máte jistotu, že neobsahuje žádná éčka, ztužené tuky ani želírovací cukry, které se ke ztuhnutí často používají. Čím kyselejší ovoce si k zavařování vyberete, tím více přirozeného pektinu obsahuje. Naopak sladké druhy mají pektinu málo a o to více ho musíme do marmelády přidat.

TIP: Během ohřívání ovoce se na povrchu může vytvořit bílá pěna. Jedná se o sražené bílkoviny z ovocné dužiny, které marmeládu zakalují, a navíc snižují její trvanlivost. Pomocí lžíce nebo naběračky proto pěnu raději odeberte.

Zavařit můžete

  • Ovoce – jablka, hrušky, jahody, maliny, rybíz, angrešt, brusinky, švestky, meruňky, broskve, třešně, višně…
  • Zeleninu – okurky, zelí, mrkev, petržel, celer, cibule, paprika, kukuřice, chřest, rajčata…
  • Houby – lesní houby, žampiony, hlíva ústřičná
  • Maso – drůbeží, hovězí, telecí, jehněčí, vepřové, zvěřina…

Jak uskladnit zavařené potraviny?

Ani zavařeniny nemají neomezenou trvanlivost. Proto je velmi důležité, na jakém místě je skladujete. Vyberte tmavou, suchou a chladnou místnost, nejlépe sklep nebo spíž. Zavařené potraviny pravidelně kontrolujte a postupně je ujídejte, aby se vám po pár letech nezkazily. A příští rok si můžete zavařit nové.

TIP: Hned po zavaření sklenice opatřete štítkem s datem výroby. Odebírejte pak postupně od nejstarších.

Test 3 zavařovacích hrnců

Hyundai PC 200

Hyundai PC 200

Co umí: Hrnec s objemem 27 litrů má kvalitní smaltovaný povrch a kapacitu až na 14 litrových zavařovacích sklenic. Můžete jej použít nejen k zavařování, ale také k přípravě polévek, masových směsí a teplých nápojů.

Klady:

  • Velký objem
  • Příkon 1 800 W
  • Smaltovaný povrch
  • Časový spínač
  • Nastavitelný termostat
  • Tepelně izolovaná rukojeť
  • Pojistka proti přehřátí
  • Neslouží jen k zavařování

Zápory:

  • Kratší kabel

DOMO DO42325PC

DOMO DO42325PC

Co umí: Zavařovací nerezový hrnec nabízí objem 27 l a prostor pro 14–18 sklenic. Díky podsvícenému LCD displeji ihned vidíte, jaká je uvnitř hrnce teplota a hladina vody. Nechybí ani pojistka proti přehřátí a časový spínač.

Klady:

  • Velká kapacita
  • Nerezové provedení
  • Pojistka proti přehřátí a varu na sucho
  • Časový spínač
  • Přehledný LCD displej

Zápory:

  • Vyšší cena

DOMO DO42324PC

DOMO DO42324PC

Co umí: Zavařovací hrnec ze smaltu vyniká objemem 27 l a místem až pro 18 ¾ litrových zavařovacích sklenic. Kromě džemu a kompotů v něm připravíte i polévky, omáčky a dětské přesnídávky. Přehledný LCD displej informuje o aktuální teplotě, bodu varu a hladině vody. Samozřejmostí je ochrana proti přehřátí.

Klady:

  • Velký objem
  • Smaltovaný povrch
  • LCD displej
  • Všestranné použití
  • Pojistka proti přehřátí
  • Časovač
  • Nastavitelný termostat

Zápory:

  • Vyšší cena

A na jakých zavařených dobrotách si nejradši pochutnáváte vy? Napište nám třeba na Facebooku.

Zavařování krok za krokem: Snězte v zimě, co si v létě navaříte
5 (100%) 1 hlasů

Mgr. Šárka Zajíčková

Mgr. Šárka Zajíčková

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.