BezHladovění.cz

Věřte svému břichu: Ví o vás víc, než si myslíte

Žaludek a střeva nehrají roli jen v trávení. Ovlivňují nás mnohem víc. Řídí třeba chutě na sladké a podílejí se i naší náladě nebo schopnosti zvládat stres a nemoci. Jak si zařídit zdravé trávení?

Mozek a trávicí systém spolu úzce komunikují

Hlavně skrz tzv. bloudivý nerv (nervus vagus). Ten okamžitě přenáší signály z břišních orgánů do mozku – centra nervového systému. Typickým příkladem rychlosti takového přenosu jsou známí „motýlci v břiše“. Ty cítíme hned, jak spatříme někoho milého. Funguje to i opačně: Jakmile je v trávicím systému cokoli v nepořádku, podává okamžitě signál mozku a ten spouští další procesy.

Trávicí systém obývá 100 milionů neuronů a ještě více bakterií

Vědci nedávno zjistili, že trávicí systém má dokonce více nervových buněk než páteřní mícha. Bez nadsázky se tak jedná o náš druhý mozek. Přibývá také důkazů o tom, že zdraví ve střevech ovlivňuje i naši náladu. Ve svých rukou to však máme jen zčásti – většinu práce tu zastanou bakterie, které trávicí systém přirozeně obývají. Je jich přes 2 300 různých druhů.

Přátelské bakterie:

  • Pomáhají s trávením potravy.
  • Produkují vitaminy a hormony. Podle videa od AsapScience zodpovídají dokonce za produkci 50 % dopaminu a 90 % serotoninu v těle. Proto odborníci stále častěji tvrdí, že pocit štěstí souvisí se zdravým zažíváním.
  • Posilují imunitní systém.
  • Chrání nás před nájezdy virů, plísní a dalších záškodníků.
  • Snižují riziko rakoviny a dalších civilizačních nemocí.

trávicí systém

Co dokáže zdravé střevo?

Podle Journal of Medicinal Food umí zdravé střevo mimo jiné:

  • Potlačit záněty v těle
  • Snížit hladinu kortizolu, a zlepšit tak zvládání stresu
  • Vylepšit paměť
  • Omezit pocity úzkosti, a to včetně sociálních fobií

Zdravý střevní „biom“ nás zbaví také běžných zažívacích problémů – nadýmání, zácpy nebo průjmu. To sebou nese i další pozitivní efekt – zmírnění únavy. Narušení střevní mikroflóry totiž tělo velmi vyčerpává. Ne nadarmo se říká, že 70 % lidské imunity je ve střevech.

Jak si „vychovat“ zdravé střevní bakterie?

Naše střevní bakterie rostou s námi po celý život. Ovlivňuje je to, co jíme, i jak se celkově chováme – jak moc jsme ve stresu nebo jak kvalitní máme spánek. Bakterie si pamatují třeba množství cukru, které denně sníme. Pokud je ho moc, mozku vysílají příslušné signály a vzniká nebezpečná závislost na cukru.

TIP: Podle časopisu Vesmír ovlivňují střevní bakterie v těle matky dokonce i aktivitu našich genů. Proto pokud jste těhotná, čtěte další řádky ještě bedlivěji.

Co můžete udělat hned dnes? Zařadit více probiotik a prebiotik

Změnit životní styl a vyhnout se stresu je běh na dlouho trať. Začněte jednoduše – zařaďte do svého jídelníčku více tzv. probiotik a prebiotik.

  • Probiotika – brzdí množení nežádoucích mikroorganismů v trávicím systému a snižují střevní pH.
  • Prebiotika – jsou potravou pro probiotika. Díky nim ve střevu přežívají a dále se množí.

Probiotika a prebiotika v potravinách

Přirozené zdroje probiotik jsou třeba:

  • Bílý jogurt (především ten, který obsahuje i kmeny Lactobacillus acidophilus a Bifidobacterium lactis)
  • Kefír, kysané a acidofilní mléko
  • Bryndza
  • Kysané nesterilizované zelí
  • Kvašené okurky
  • Kombucha

přirozené zdroje probiotik

Prebiotika obsahuje například:

  • Čekanka
  • Artyčoky
  • Česnek
  • Pórek
  • Cibule
  • Většina luštěnin

TIP: Nepočítejte s tím, že se vám uleví po první skleničce kombuchy nebo pár okurkách. První výsledky úpravy stravy s dostatkem probiotik čekejte nejdříve po 7–14 dnech. Samozřejmě v závislosti na celkovém životním stylu.

Probiotika a prebiotika v doplňcích stravy

Pokud nepřijímáte dost probiotik přirozeně, nebo trpíte akutními zažívacími problémy, sáhněte po kvalitních doplňcích. Ideálně těch, které rovnou kombinují probiotika s prebiotiky. Hlídejte si složení přípravků. Ty dobré obsahují mix lactobacilů, bifidobakterií a dalších přátelských bakterií.

Kvalitní probiotika poznáte i podle postupu výroby. Ideální je víceletá fermentace za pomoci bakterií mléčného kvašení. Pomalu fermentované bakterie zůstávají živé a výborně je snášejí i lidé s velmi citlivým zažíváním.

TIP: Užíváte antibiotika? Probiotika vám pomohou udržet zdravé vnitřní prostředí. Kapsli probiotik si vezměte nejlépe hned první den užívání antibiotik a pokračujte ještě zhruba týden po jejich dobrání.

A to zdaleka není vše…

Lékaři i vědci vliv dále zkoumají vliv zažívání na naše tělo. Provedli například zajímavou studii na myších – po dodání přátelských bakterií se jim prokazatelně zlepšila nálada. Fungují tak střevní bakterie i proti depresím? Na ověření si musíme počkat.

Hlavní tip je však jasný: Dbejte na zdravý životní styl s dostatkem probiotik a prebiotik ve stravě. Bude vám líp!

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Zuzana Veselá

Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.

Share via
Send this to a friend