Skvělá zpráva pro milovníky těstovin: Jezte „pastu“ klidně 3krát týdně. Neztloustnete!

Spaghetti, penne nebo lasagne patří k nejoblíbenějším jídlům dětí i dospělých. Kvůli vyšší kalorické hodnotě si je však často odpíráme. Vědci konečně odhalili pravdu – a to víc než pozitivní.

O báječné chuti těstovin není pochyb. Spaghetti bolognese nebo carbonara patří k nejoblíbenějším jídlům z domácí kuchyně i restaurace. Jsou rychlé na přípravu a výborně zasytí. Dlouho se však vedly polemiky o vlivu těstovin na hubnutí. Vypadá to, že teď je konečně jasno.

Co jsou „špatné“ a co „dobré“ sacharidy?

Základem „anti-pasta propagandy“ je strach z nezdravých, průmyslově upravených sacharidů. Musíme však rozlišovat – při dietě se vyhýbáme potravinám s vysokým glykemickým indexem. Ty sice bleskově zasytí, vyletí i krevní cukr, ale stejně rychle zase padá a my dostáváme o to větší hlad a chutě na sladké. V porovnání s ostatními přílohami však těstoviny patří k potravinám s nižším glykemickým indexem.

Glykemický index těstovin

Nenechte se zmást, k jídlům s vysokým glykemickým indexem patří i jinak zdravé, průmyslově nezpracované přílohy – brambory pečené v troubě, cokoli z rýžové mouky nebo vařená mrkev. Oproti nim mají těstoviny nižší glykemický index. Čím kratší dobu je vaříme, tím lépe.

Pro srovnání:

Potravina Glykemický index
Brambory pečené v troubě 95
Rýžová mouka a jídla z ní 95
Bílé špagety vařené 20 minut 60
Bílé špagety vařené klasickou dobu (přes 15 minut) 55
Bílé špagety uvařené „al dente“ cca (10–15 minut) 45
Bílé špagety tužší (vařené pod 10 minut) 41
Celozrnné těstoviny 40

Nejnovější studie potvrzuje: Ze 3 porcí těstovin týdně nezloustnete

Odborníci ze St. Michael´s Hospital zkoumali téměř 2 500 respondentů, kteří jedli těstovinové přílohy jako hlavní zdroj sacharidů a zároveň drželi nízko-glykemickou dietu. V průměru měli 3,3 porce (cca 0,5 hrnku) různých druhů pasty týdně.

Studie odhalila, že těstoviny nepřispívají k přírůstku tělesné hmotnosti nebo zvýšení tělesného tuku,“ uvedl vedoucí Dr. John Sievenpiper, klinický vědec v nemocničním klinickém výživovém a rizikovém modifikačním centru. „Ve skutečnosti analýza ukázala i menší úbytky váhy – v průměru 0,5 kilogramu za 12 týdnů.“

Pozor na velké porce a smetanové omáčky

Ani tisíc studií nezvrátí fakta – těstoviny obsahují skoro 30 % sacharidů. Nemusíte se jim vyhýbat, ale zmenšete porce v syrovém stavu zhruba na půlku hrnečku. Místo smetanových a sýrových omáček dejte přednost těm zeleninovým – například rajčatové nebo brokolicové.

Pokud to jde, sáhněte po celozrnné variantě – má nižší glykemický index, více vitaminů, minerálů i vlákniny.

TIP: Vařte těstoviny „al dente“ – tedy na skus. Po dovaření je ihned slijte, aby dále neměkly.

K článku nás inspiroval: Inc.com

Skvělá zpráva pro milovníky těstovin: Jezte „pastu“ klidně 3krát týdně. Neztloustnete!
Jak se vám článek líbí?