BezHladovění.cz

RAW FOOD aneb hit jménem syrová strava

Raw food, neboli syrová strava začíná být v poslední době čím dál více rozšířenější a i u nás se těší mnoha obdivovatelům.

K vitariánství nejvíce inklinují lidé, kteří již dříve ze svého jídla vyloučili maso a mléčné výrobky nebo jiné živočišné produkty, tedy vegetariáni a vegani.

Tímto směrem stravování se lidé ubírají buď z různých etických a vnitřních přesvědčení, někdy i ze zdravotních důvodů.

Syrová strava slibuje v mnoha případech uzdravení i z nemocí, na které nezabírá ani farmaceutický průmysl, a tak je u některých mnohdy poslední možností volby.

Nakolik jsou tato tvrzení pravdivá, je rozhodně individuální a každý by si měl tuto formu stravování alespoň jednou vyzkoušet a subjektivně posoudit.

Zapomeňte na vaření

Raw stravu můžeme tedy chápat jako stravování se pouze syrovým jídlem a nápoji, které se konzumují v co nejpůvodnější podobě, tedy nejlépe tak, jak to v přírodě vyrostlo.

Potraviny lze upravovat sušením, naklíčením, mixováním, drcením či odšťavováním, výjimkou je tepelná úprava do 42° – 45C.

Zamrazování je u raw food povolené a není tak problém uchovávat potraviny dlouhodobě předpřipravené.

Pokud si tedy například v zimních sychravých dnech neumíte představit ani den bez teplého jídla a nedokážete si odepřít porci propečeného, grilovaného či smaženého masa nebo zeleniny, tento životní styl nebude pro vás.

Všechny tyto způsoby přípravy jsou totiž u raw food  přísně zakázané.

Dokonce mezi příznivci tohoto životního stylu najdeme nevegetariány, někteří s radostí konzumují i syrové maso a mléko, které však musí být průmyslově nezpracované a čerstvé – nejlépe přímo od kravičky.

Živá strava plná enzymů

Jako synonymum k raw food se někdy užívá také pojem „živá strava“, která se vyznačuje obsahem mnoha aktivních enzymů a díky tomu si udržuje svůj život.

Obsah enzymů je významný, a čím větší je, tím prospěšnější účinky má taková strava pro náš organismus.

Jako příklad živé stravy můžeme uvést obyčejné jablko, čerstvý pomeranč, mrkev, salát, ale patří sem i naklíčené obilí, luštěniny, semínka či ořechy.

Rozdíl mezi živou a syrovou stravou tam tedy přeci jenom je. Některé suroviny, které již nejsou živé lze však procesem klíčení oživit, vitariáni to dělají jejich namočením do vody, nejlépe na 24 hodin.

V neživých potravinách jako jsou obiloviny, ořechy, semínka, fazole či ořechy se tak probudí enzymy, které zvýší jejich nutriční hodnotu a celkový pozitivní přínos pro naše zdraví.

Enzymy jsou v našem těle důležité pro veškeré metabolické pochody buněk, podporují tak trávení a vstřebávání nutričně hodnotných látek.

Pokud v naší stravě nenajdeme dostatek enzymů, je tělo nuceno produkovat je samo a stává se pak velmi vyčerpaným.

Sžijte se s přírodou

Proč se syrová strava stává stále oblíbenější a v čem je její největší plus?

Lidé žijící tímto životním stylem si pochvalují vysoký příjem vitamínů, minerálů a vlákniny, bez nutnosti doplňování jakýmikoli multivitamínovými preparáty.

Syrová strava se netráví tak dlouho a komplikovaně jako tepelně upravená a navíc dokáže svou konzistencí odstraňovat odpadní látky z tlustého střeva.

Někteří zastánci raw food dokonce připisují syrové stravě zásluhu uzdravení z mnohých nemocí, jako jsou ekzémy, vyrážky, ale i nádory, díky vysoce čistícím a detoxikačním účinkům stravy.

Živé potraviny zvyšují odolnost organismu a imunitu, někdy je vitariáni upřednostňují i před očkováním proti infekčním nemocem.

U lidí živících se syrovou stravou můžeme pozorovat zdravou pleť, vlasy i nehty a často velmi dobrou náladu. Neměli bychom opomenout ani fakt, že snad nikdo z nich netrpí nadváhou ani obezitou.

Nic není dobré uspěchat

Pokud Vás tento životní styl zaujal a chtěli byste se dále ubírat touto cestou, jděte na to opatrně. Náhlý přechod z klasické stravy na syrovou totiž může být zdraví ohrožující.

Na všechno byste si tedy měli udělat nejprve dostatek času a živé potraviny do svého jídelníčku zařazovat postupně.

Začněte například vyřazováním sladkostí s rafinovaným bílým cukrem, dále bílé mouky obsahující lepek, masa, mléčných výrobků a zpracovaných potravin, až se dostanete k úplnému vyřazení všeho nežádoucího.

Raw food také podporuje užívání takzvaných superpotravin, tudíž se nemusíte bát, že byste přišli například o svoji oblíbenou čokoládu.

Syrové kakaové boby jsou povolené, a věřte, že i na nich si člověk dokáže velmi pochutnat. Vhodné je i zařazení řasy chlorelly či mladého zeleného ječmene, které jsou bezvadným doplňkem vitamínů, minerálů a biologicky aktivních živin.

Raw food je pro mnohé životní filosofií i dlouhou cestou a je jen na vás, pokud se jí někdy budete chtít zkusit ubírat.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend