BezHladovění.cz

Pravda o palmovém oleji v potravinách

Palmový olej je v poslední době velmi diskutovaným tématem. Kolem jeho spotřeby se točí mnohé kritiky, a to nejen ze strany výživových odborníků.

Palmový olej je jednou z výjimek, co se týče rostlinných tuků. Zatímco ostatní jsou spíše zdraví prospěšné, u levného palmového tuku nacházíme více negativních dopadů na naše zdraví.

Účinky palmového oleje

Palmový tuk je z hlediska nutričního složení vysoce nevhodný. A to především kvůli vysokému obsahu nasycených mastných kyselin, jež nekompromisně přispívají ke vzniku kardiovaskulárních onemocnění.

Obsah prospěšných, nenasycených mastných kyselin je v tomto tuku spíše zanedbatelný. Z tohoto důvodu ani nemůže lidskému zdraví prospívat.

Složení palmového oleje se podobá sádlu

Složení tohoto oleje se mnohem více, než rostlinným tukům – produkovaným v našich končinách, podobá například složení vepřového sádla, které má navíc vysoký obsah cholesterolu. To samo o sobě vypovídá o jeho vlastnostech. Složení mastných kyselin je tak u palmového oleje vysoce nevhodné, jelikož zde najdeme značné množství aterogenní kyseliny palmitové.

Jediným plusem tohoto oleje je pravděpodobně obsah vitaminu E a rostlinných sterolů, který je opět nižší než u ostatních rostlinných olejů.

Lhostejnost k životnímu prostředí

Další negativum palmového oleje spočívá v jeho původu. Kvůli pěstování palmy olejné se dnes hojně kácejí indonéské pralesy, které jsou nejenom domovem orangutanů a jiných druhů zvířat, ale zároveň platí za „plíce naší planety“.

Plantáže palmy olejné také obtěžují původní obyvatele, jimž často narušují pozemky a zároveň zamořují řeky a půdu obrovským množstvím hnojiv a pesticidů.

Dnes se setkáváme i s případy užívání palmového oleje jako biopaliva, což je další alarmující prvek zvyšující jeho spotřebu.

orangutan

Myslíte si, že s palmovým tukem nemáte nic společného?

Palmový olej se dnes vyskytuje v obrovském spektru výrobků a nejedná se jenom o nezdravé cukrovinky a slané pochutiny, jak by se mnozí mohli domnívat. Palmový tuk se dnes přidává téměř do všeho, včetně některých produktů pro zdravou výživu určenou nejmenším dětem.

4 kroky, jak se vyhnout palmovému oleji

  1. Vždy kontrolujte složení na etiketách. Dříve výrobci schovávali palmový olej za souhrnný název rostlinný tuk, proto mohlo být složení výrobků matoucí. Od roku 2015 jsou však povinni přiznat spotřebiteli, zda na obsahu rostlinného tuku v potravinách má podíl i palmový olej.
  2. Kupujete-li jídlo bez etikety – třeba na tržišti, v masně či cukrárně – nebojte se na složení výrobku zeptat.
  3. Palmový tuk se snažte nahradit, ne však například palmojádrovým či kokosovým tukem. Tyto druhy tuků mají paradoxně podobný vliv na naše zdraví, jako právě palmový olej. Raději zařaďte do jídelníčku rostlinné oleje jako je olivový, řepkový, sezamový či slunečnicový. Jejich složení je v každém případě příznivější, než je tomu u palmového oleje a navíc jejich výrobou nezatěžujeme planetu.
  4. A nemusíme připomínat, že největší jistotou je vlastnoručně připravené jídlo – domácí nutella, sušenky i běžné každodenní pokrmy – pak budou obsahovat přesně to, co v nich chcete mít.

Je-li to možné, zkuste se palmovému tuku co nejvíce vyhýbat. Nejenom, že naši planetu podpoříte z ekologické stránky, ale zároveň uděláte velkou službu svému zdraví – omezíte třeba riziko problémů se srdcem nebo cévami.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend