BezHladovění.cz

Nechtěných kalorií vás zbaví kokosová voda

Zajímáte-li se o zdravý životní styl a není-li vám lhostejné co dennodenně konzumujete, jistě už jste se i vy někdy setkali s kokosovou vodou.

Tato voda má v poslední době velikou oblibu nejenom mezi celebritami a známými sportovci, ale i mezi námi, obyčejnými smrtelníky.

Jestliže se totiž podíváme na složení kokosové vody o něco podrobněji tak zjistíme, že její pozitiva na naše zdraví jsou značná a rozhodně převládají nad negativy.

K čemu je tedy kokosová voda dobrá a kde ji seženeme?

Jednička na trhu mezi sportovci

Kokosová voda se získává extrakcí z čerstvých, ještě zelených kokosových ořechů, přičemž každý plod obsahuje něco kolem dvou deci až jednoho litru této tekutiny.

Kokosová voda je opěvována zejména sportovci, protože svým obsahem se až nápadně blízko podobá některým iontovým či energetickým nápojům.

Kokosová voda neobsahuje narozdíl od kokosového mléka žádný tuk ani cholesterol, proto se hodí ke konzumaci i při redukčních dietách.

Při sportu oceníme její složení zejména díky obsaženým elektrolytům, kterých neobsahuje zrovna pomálu a které naše tělo neodvratně potřebuje.

Elektrolyty obsažené v kokosové vodě (ale i v jiných iontových nápojích využívaných při sportu) pomáhají rehydrataci našeho těla, jelikož při fyzické aktivitě ztrácíme velké množství potu a s ním i výše zmiňované elektrolyty.

Tyto elektrolyty na sebe totiž snadněji vážou vodu a tím nás v nápoji dokáží hydratovat daleko lépe než jenom čistá voda.

O jaké elektrolyty se jedná?

Je to především sodík a draslík, které se v kokosové vodě vyskytují dokonce v lepším poměru než v jiných komerčních nápojích, a to ve prospěch draslíku.

Draslík je nezbytný pro správnou činnost našeho srdce, pomáhá mimo jiné snižovat krevní tlak. Je také důležitým prvkem, který se účastní mnoha metabolických pochodů v našem těle, včetně přeměny přijatých cukrů na energii. Správný příjem draslíku nám rovněž pomáhá udržet vhodnou acidobazickou rovnováhu a dostatečnou hydrataci našeho těla.

Dalším z elektrolytů je vápník, jehož funkce je jistě známá každému z nás. Co ale možná nevíme je, že vápník má v těle i jiné funkce, než jen udržování zdraví našich kostí. Vápník se totiž rovněž účastní mnoha fyziologických pochodů organismu, je důležitý pro správnou činnost svalů i nervové soustavy.

Zapomenout bychom neměli ani na hořčík, jehož příjem je dnes u hodně lidí deficitní. Hořčík se podílí na metabolismu živin a je důležitým prvkem pro udržení normálních psychických funkcí. Pokud nebudeme mít ve stravě dostatek hořčíku, můžeme to poznat například tak, že se budeme stále cítit unavení nebo podráždění a často se k psychickým výkyvům přidají i křeče nebo parestezie končetin.

Hořčík mimo kokosové vody hledejte například v zelené zelenině, banánech nebo třeba ořechách.

Výhody kokosové vody jsou nesporné, již naši předkové ji považovali za léčivý nápoj. V minulosti se dokonce kokosová voda používala jako zástupce krevní plazmy, právě díky svému přírodnímu původu a vyváženému složení.

Hubneme s kokosovou vodou

Myslíte si, že díky něčemu tak jednoduchému a přírodnímu jako je kokosová voda můžeme zhubnout? Možná jste se již s takovým výrokem někdy setkali, rozhodně to však bude spíše marketingový tah, dobrá reklama či přesvědčivý prodejce, kdo za tímto tvrzením stojí.

Kokosová voda sice dokáže lehce podpořit náš metabolismus, ale nemůžeme se domnívat, že pouhým popíjením kokosové vody bez zařazení jiných režimových opatření zhubneme.

Kouzlo kokosové vody spočívá především ve vyváženém nutričním složení, které má příznivý vliv na udržení správné hladiny krevního cukru, čímž nás brání před nebezpečnými výkyvy glykémie a tím třeba i před vlčím hladem.

Kokosová voda údajně obsahuje i některé enzymy urychlující trávení, což nám může pomoci k rychlejší látkové přeměně a tím i lepšímu hubnutí. Popíjení kokosové vody je tedy při redukci hmotnosti vhodné, ale primárně bychom se vždy měli zaměřit na náš celkový jídelní plán a dostatek pohybové aktivity.

Rozhodneme-li se pro redukci hmotnosti a kokosovou vodu zařadíme do svého stravování, měli bychom si uvědomit, že i tak „zázračný“ nápoj obsahuje nějakou energii ve formě kalorií.

Kokosová voda nám sice dodá do těla spoustu nutričně hodnotných látek, ale spolu s nimi přijímáme i značné množství cukru. Sklenice kokosové vody denně nám tedy rozhodně neublíží, ale pokud nejsme vrcholový sportovci, tak na celodenní popíjení tohoto zázraku zapomeňme.

Pro představu – deci kokosové vody nám může dodat asi 20 kalorií, což v malém množství určitě neuškodí, ale na litry bychom ji rozhodně pít neměli. Jiné je to u sportovců, kteří denně spálí velké množství energie a zároveň ztratí spoustu potu. V takovém případě je vhodné popíjet kokosovou vodu jak před, tak i během a po cvičení. Budete se cítit daleko energičtěji a po tréninku vám voda napomůže rychlejší regeneraci a rehydrataci.

Vybírejte pečlivě

Při výběru kokosové vody se ale řiďte podobně jako při výběrech džusu. Je totiž jasné, že v naší krajině nemůžeme mít kvůli klimatickým podmínkám vše stoprocentně čerstvé. Zaměřte se tedy na produkty,  které jsou buď označené BIO, nebo na ty, které mají ve složení pouze 100% kokosovou vodu.

Některé produkty jsou zbytečně doslazované či obohacované umělými barvivy a aromaty, které našemu zdraví příliš neprospějí. Pozor si dejte i na pasterizaci, právě při ní se část nutričně přínosných látek vytrácí pryč.

Stačí jen pečlivě číst etikety a falešným produktům mezi potravinami se obloukem vyhnete. A teď hurá na nákup!

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend