BezHladovění.cz

Na slazené nápoje při dietě zapomeňte

Rozhodli jste se pro redukci vaší dosavadní hmotnosti a konečně máte pocit, že se stravujete dle vašich představ?

Omezili jste příjem tučných potravin a sladkosti si nějakou dobu odepíráte úplně?

To všechno je skvělý způsob, jak zhubnout nějaké to kilo a udržet si ideální hmotnost.

Jestliže se ale takto stravujete již delší dobu, hlídáte si svůj jídelníček, dokonce chodíte pravidelně cvičit, a přesto jste stále zaznamenali pouze minimální výsledky, něco bude ve vašem režimu špatně.

Skrytí škůdci vašich křivek

Přemýšlíte také nad tím, co celý den popíjíte?

Ráno si dáte zdravou snídani ve formě ovesných vloček s nepraženými ořechy a skořicí a zapijete to dvěma sklenicemi stoprocentního džusu. Vždyť je to jen ovoce a to vůbec nevadí, říkáte si.

Svačinu raději vynecháte a k obědu si dáte lehký salát bez masa a následně si dopřejete alespoň zasloužené karamelové cappucino?

Pokud se v těchto slovech poznáváte, měla by vám v hlavě hned zablikat výstražná kontrolka.

Přílišné omezování v jídle, nedostatek složených sacharidů a kvalitních bílkovin totiž způsobí náhlé chutě na sladké.

Jestliže jste v redukčním režimu a čokoládu ani bonbóny nemůžete, raději chuť zaženete sladkým nápojem.

Odvápňování kostí

O sladkých nápojích typu Coca-Cola, Fanta, nebo malinovka ani nemluvě.

Nejenom, že vypijete množství cukru, jaké byste si sami nedali ani do čaje, ale zároveň do sebe dostanete spoustu škodlivých látek, jako jsou umělá barviva a fosforečnany.

Takový nadbytek fosforu může dokonce způsobit osteoporózu, či nám zadělat na pořádné problémy s vlasy a nehty, způsobené poruchou hospodaření s vápníkem.

V našem těle se fyziologicky udržuje poměr vápníku a fosforu 2:1. Tento poměr je důležitý kvůli správné funkci organismu, a jakmile tedy budeme přijímat fosforu nadbytek, tělo začne vylučovat vápník z kostí, aby přirozenou hladinu obou složek dorovnal.

Žijete přeci zdravě

Ani by vás nenapadlo, pouštět si takové „jedy“ do těla? Že si raději dáte k pití sklenici džusu a ještě uděláte něco pro své zdraví? Ano, ale všeho s mírou.

Pokud si totiž dopřejete pár sklenic džusu několikrát denně, najednou se vaše tělo nestačí divit, kolik tekutých kalorií si stihlo za celou dobu nastřádat.

V krabici takového litrového nápoje, se skrývá tolik kalorií, jako byste si dopřáli čtvrté jídlo dne a to třeba v podobě řízku s bramborovým salátem.

Zajímavé srovnání, že? Pokud si tedy kávu po obědě nedokážete odpustit a představa kvalitního hořkého espressa vás opravdu netěší, zkuste zvolit alespoň variantu s polotučným či nízkotučným mlékem a tentokrát vynechat cukr.

Uvidíte, že si za čas zvyknete a o účinky kofeinu, který vás nabudí, se rozhodně neochudíte.

Nelžete svému tělu – odvděčí se vám!

Máte-li to pod kontrolou a vyhýbáte se slazeným nápojům úplně, nebo si je dopřáváte jen výjimečně, bod pro vás.

Pokud je ale nahrazujete limonádami s umělými sladidly v domnění, že uděláte dobře své linii, jste opět na omylu.

Cukr je přece bílý jed, tak si ho vynahradíte syntetickými náhražkami a tělo nic nepozná, ne?

Jestliže se tak děje v malém množství, uškodit vám to nemůže, ale vždy je lepší si na sladkou chuť zbytečně příliš nezvykat a to platí zejména u dětí.

Pokud si dáváte nápoje s umělými sladidly příliš často, sladká chuť se vám v mozku zafixuje a vaše tělo ošálí tak, že stejně vyplaví látky důležité pro zpracování cukru v krvi a následkem bude jen další, daleko větší chuť na sladké, než jste měli před tím.

Dostáváte se tak do začarovaného kruhu, ze kterého není zcela jednoduché vystoupit.

Bylo dokonce několika studiemi prokázáno, že lidé, kteří si dopřávají umělá sladila, dokáží pak na posezení spořádat daleko více kalorií, než ti, kteří si raději dají skutečný cukr.

Tělo je v tomto případě zmatené a nedokáže reálně vyhodnotit, jak tučný pokrm jste právě snědli.

Voda je nejlepší volbou

Jestliže se i přesto nedokážete přinutit k pití pouhé obyčejné vody či neslazených minerálek, zkuste si místo přeslazených džusů a laciných náhražek jednou za čas dopřát čerstvě vymačkaný fresh džus.

Ten je bohatě nabitý minerály a vitamíny, nebo si čaj osladit medem, který sice jednoduché cukry obsahuje, ale zároveň působí jako přírodní antibiotikum a pro naše tělo je v rozumném množství velmi zdravý.

Nebo vyzkoušejte nově velmi oblíbenou sladivou rostlinku zvanou stévie.

Tento přírodní zázrak má sladivost daleko větší než cukr, nemá žádné vedlejší či škodlivé účinky a je téměř bez kalorií. Dá se sehnat ve formě tablet i prášku, je tedy vhodná dokonce i na pečení.

Blíží se léto, co takhle vyzkoušet domácí ledový čaj doplněný stévií, lžičkou medu a vymačkaným citrónem? Věřte, že si doopravdy pochutnáte a navíc uděláte něco pro svoje zdraví a štíhlou linii.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.