BezHladovění.cz

Mysli při výběru müsli

Snídaně je základ dne – to zná snad každý, kdo žije zdravě, nebo se alespoň pokouší okrajově držet zdravého životního stylu.

Pokud jste se zatím snídat nenaučili, vězte, že už je na čase. Bez snídaně se totiž vaše tělo správně nenastartuje a organismus bude celý den zpomalený.

Jestliže však něco zakousnete nejpozději třicet minut až hodinu po probuzení, nakopnete svůj metabolismus na nejvyšší obrátky a budete se celý den cítit plní energie a daleko výkonnější.

Navíc budete během dne spalovat daleko lépe přijatou energii a konzumovat podvědomě daleko menší porce. Ušetříte si tak zbytečné kalorie, což uvítají zejména lidé redukující váhu.

Ušetříte své tělo i od nezdravých pamlsků u večerního filmu, jelikož se budete cítit sytí i po přiměřené večeři a nebudou vás atakovat chutě na sladké. To už stojí za to si přivstat, co myslíte?

Snídejte plnohodnotně

Naučit se pravidelně snídat je jedna věc, druhá věc je však snídat správně.

Pokud si jako první jídlo nového dne dopřejete čokoládovou tyčinku a zapijete ji pro jistotu černou kávou, spíše si uškodíte.

Vyhněte se i bílému pečivu obloženému tučnými salámy, příliš energie vám nedodají a navíc dostanete brzy hlad.

Základem zdravé a vyvážené snídaně, která Vás zasytí na dostatečně dlouho, jsou polysacharidy. Ty naleznete například v celozrnném pečivu, ovesných vločkách nebo správně vybraném müsli.

Tyto polysacharidy je pak dobré obohatit o nějakou bílkovinnou potravinu v podobě tvarohu, lučiny, jogurtu nebo kefíru a nakonec přidat kousek ovoce a zeleniny pro získání vitamínů a vlákniny.

Není müsli jako müsli

Slané snídaně Vám nic neříkají? Zkuste ke snídani zvolit dobré müsli zalité jogurtem nebo kefírem, doplněné čerstvým ovocem.

Pokud zvolíte tuto variantu snídaně, chybu zajisté neuděláte, ale měli byste vědět, že není müsli jako müsli. Jak si tedy vybrat to správné?

Zaprvé, pokud kupujete každou krabici müsli s nápisem „cereálie“ v domnění, že se za tímto pojmem skrývá něco ukrutně zdravého, jste na omylu.

Cereálie totiž ve skutečnosti neznamenají nic jiného než z anglického překladu Cereals = sacharidy.

Za cereálie pak tedy můžeme považovat i bílou housku nebo rohlík a v takovém případě si nákup předraženého müsli určitě rozmyslíte.

Vybírejte sypané

Další kámen úrazu kupovaného müsli tkví v technologických postupech, jakými bylo müsli upravováno. Někteří výrobci totiž vydávají pražené nebo tukem obohacené zapečené müsli za pomyslně zdravou snídani.

Do müsli se přidávají nejrůznější „éčka“, tuky a jednoduché cukry, které vašemu zdraví nebudou prospěšné ani omylem.

Velmi důležité je tedy při výběru toho správného müsli číst podrobně etikety a vyhnout se klamavé reklamě a zdánlivě prospěšným produktům.

Sacharidy nevynechávejte

Cereálie (sacharidy) jako takové jsou samy o sobě velmi důležitou složkou naší stravy a měli bychom je zařadit do každodenního jídelníčku.

Sacharidy by pro člověka měly být hlavním zdrojem energie a tvořit cca 55% z celkového denního příjmu energie.

Navíc přirozeně obsahují spoustu důležitých látek, jako jsou vitamíny, minerály či balastní polysacharidy, jinak nazývané jako vláknina.

Ta je důležitá pro správně fungující zažívání a navíc napomáhá odstraňovat antinutriční a škodlivé látky ven z organismu.

Domácí pochoutka za pár minut

Při volbě sacharidové složky stravy se však vyhýbejte smaženým, dopékaným či obohacovaným variantám a v případě müsli sáhněte raději po sypané variantě.

Neumíte-li si vybrat v obchodě to správné, zkuste si müsli vytvořit sami doma. Nejenom, že ušetříte nějakou tu korunu, ale navíc budete vědět, co vlastně vkládáte do úst, a jestli si tím nějak neškodíte.

Jak na to?

Pro přípravu domácího müsli postačí zakoupit ovesné vločky, různá semínka, kvalitní hořkou čokoládu, sušené ovoce a ořechy.

Navíc si můžete vybrat jen to, co máte nejraději a sestavit si tak müsli přesně na míru.

Nakoupené ingredience už pak stačí jen smíchat dohromady do předpřipravené nádoby a věřte, že takové množství domácího müsli vám vydrží pekelně dlouho.

Pokud dáváte přednost müsli tyčinkám, stačí do směsi přidat trochu mléka a medu nebo agávového sirupu na doslazení, vytvořit z těsta tyčinky či placičky a celé to dát péct na cca 150°C po dobu dvaceti minut.

Müsli musíte při pečení pravidelně kontrolovat, lehce se dá totiž spálit. Po vytažení z trouby pak dostanete zdravou a chutnou svačinku nejenom pro vás, ale i pro vaše nejmenší – například do školy.

Mlsejte s rozvahou

Nezapomeňte, že i takto vyrobené müsli je energeticky velmi bohaté a měli bychom si při jeho konzumaci určit správné množství.

Zapomeňte na plnou misku a ke snídani si tak ideálně dopřejte cca 30-50g domácího nebo kupovaného müsli – záleží na vaší tělesné konstituci a množství vydané energie po celý den.

Dále si dopřejte jogurt či mléčný zákys a zakousněte se třeba do jablka. Zdravá a vyvážená snídaně pro energii na celý den je tak v rychlosti na stole a více už si při výběru správného müsli lámat hlavu nemusíte.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend