BezHladovění.cz

Mlsejte bez obav, vsaďte na hořkou čokoládu

Znáte to, rozhodnete se shodit nějaké to kilo a najednou se musíte držet zkrátka. Ten kdo doposud nebyl zvyklý na střídmý a zdravý životní styl, ten mnohdy zažívá opravdová muka.

Ovšem většinou do chvíle než zjistí, že žít zdravě a hubnout není jenom o každodenním odříkání si všeho dobrého.

Pokud budete vědět, co a v jakém množství si smíte při dietě dovolit, nikdy už se nebudete cítit ošizeni o vaše životní radosti.

Vyváženost je základ

Velkým problémem lidí při redukční dietě je naučit se správně stravovat. Ve vašem jídelníčku by se měly objevovat zejména čerstvé potraviny s nízkým obsahem kalorií.

Musíte ale dbát na dostatečný přísun všech živin, včetně vitamínů, minerálů a stopových prvků.

Pokud se zaměříte na jednostrannou dietu, do vysněného cíle vás to obvykle nedovede a navíc se v budoucnu můžete potýkat i s nechtěnými zdravotními komplikacemi.

Nic si nezakazujte příliš

Věřili byste, že i při hubnutí si občas můžete zamlsat? Samozřejmě, nemluvíme tu o každodenním vysedávání u televize s pytlíkem brambůrků či bonboniéry od známého.

Naučíte-li se, co je při dietě vhodné a co nikoli, sem tam můžete i zhřešit a co je nejlepší, absolutně bez výčitek.

Čoko čoko čokoláda

Nejvíce lidí se bojí, že se budou muset vzdát sladkostí a oblíbených pochoutek. Ano, je to pravda, ale jen do určité míry. Pokud jste milovníky čokolády, utrum vás zajisté nečeká.

Málokdo totiž ví, že čokoláda je nejenom oblíbená sladkost, ale pokud ji budete jíst ve správné formě, může vám dopomoci i ke zlepšení celkového zdravotního stavu.

Co se tedy myslí tou správnou formou? Prvním krokem je naučit se rozlišovat kvalitní čokoládu od nesmyslných náhražek, které s kakaovými boby nemají nic společného.

Začněte tedy číst informace na obale a vybírejte pouze kvalitní hořkou čokoládu, nejlépe takovou, kde je uvedená informace i o jejím původu.

Taková by měla mít nejméně (!) 50 procent kakaa a mimo to žádné zbytečné a umělé přísady, které na její kvalitě pouze ubírají.

TIP: Kvalitní 73% čokoládu koupíte tady ->

Za syrova superpotravina

Věděli jste, že kakaové boby, ze kterých se kvalitní čokoláda vyrábí, patří k takzvaným superpotravinám? Ty mají obrovsky hodnotné nutriční vlastnosti a naše tělo nad jejich složením doslova jásá.

Čím vyšší obsah pravého kakaa čokoláda obsahuje, tím lepší zdravotní účinky bude mít na náš organismus. Co tedy můžeme od pravé hořké čokolády očekávat?

Zdravé a chutné

Hořká čokoláda s vysokým obsahem kakaa se může pyšnit vysokým obsahem rostlinných látek nazývaných flavonoidy a polyfenoly.

Ty jsou uznávané jako pomocníci v boji s rakovinou a kardiovaskulárními onemocněními – dnes nejčastější příčinou úmrtí.

Zmiňované přírodní látky jsou skvělými antioxidanty, chrání naše tělo před oxidačním stresem a dokonce zlepšují paměť. V kakaových bobech, ze kterých se čokoláda vyrábí, je obsažen také tryptofan, který se v našem organismu mění na serotonin – takzvaný hormon štěstí a dobré nálady.

Při konzumaci kvalitní čokolády se tedy budete cítit dobře nejenom fyzicky, ale i po psychické stránce.

Dále bychom mohli jmenovat minerální prvek hořčík, který opět chrání tělo před srdečními chorobami, posiluje obranyschopnost a navíc má mírně tlumivé účinky na mozek a způsobuje tak zmírnění stresu.

Čokoláda dále obsahuje theobromin, látku, která má někdy až afrodiziakální účinek.

Vybírejte poctivě

I při konzumaci čokolády bychom si tedy měli uvědomit, že můžeme udělat nejenom něco pro svoji figuru, ale i pro svoje zdraví.

Volte čokolády s vysokým obsahem kakaa (70% a více), nikoli mléčné a přeslazené druhy, doplněné o všelijaké příchutě.

Hořká čokoláda má i tu výhodu, že ji nesníte takové množství jak je tomu u její mléčné sestřenice a navíc vás díky nižšímu glykemickému indexu zasytí na daleko delší dobu.

Kvalitní čokoládu si tedy i při hubnutí můžete dopřát, i tady se však řiďte heslem – všeho s mírou. Nebojte se dát hořké čokoládě šanci, určitě i vám po nějaké době zachutná.

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

reklama