Tepová frekvence a hubnutí

Při redukci váhy či zvyšování fyzické zdatnosti je nutné sledovat celou řadu faktorů. Často se můžete setkat se zkušenostmi, které v obecné rovině mluví o neefektivitě cvičení či nevolnostech při sportovních aktivitách. Odpovědí na neúspěch může být nerespektování optimální tepové frekvence, a tím i nerespektování individuálních požadavků těla vyplývajících z jeho fyziologie.

V první řadě je nutné si určit co to vůbec tepová frekvence je a proč je pro hubnutí velmi důležitá. Frekvence tepu udává počet stahů srdce za jednu minutu. Ta se samozřejmě liší u každého jedince a je závislá na faktorech jako je věk, fyzická kondice a samozřejmě zátěž, ve které se srdce aktuálně nachází.  Tepovou frekvenci lze snadno změřit pomocí hodinek, které mají integrovaný měřič pulzu, anebo v domácích podmínkách pomocí jednoduchého postupu:

Přiložte tři prsty na zápěstí druhé ruky (ideálně ráno po probuzení) tak, abyste rozeznali jednotlivé údery srdce. Pokud je budete počítat celou minutu, získáte klidovou tepovou frekvenci. Průměrné hodnoty se pohybují mezi 60 až 80 tepy za minutu.

Hlavní je mít jasný cíl

Pokud se rozhodnete shodit nějaké to přebytečné kilo, tak vždy musíte zvolit optimální aktivitu, která vám vyhovuje. Ovšem může se stát, že i při vysokém fyzickém zatížení a zapálení stále nebudete pociťovat úbytek přebytečných tuků. Příčinou je právě tepová frekvence. Obecně lze říci, že ke spalování tukových zásob dochází při 55% až 65% tepové frekvenci, což odpovídá spíše klidnějším a hlavně dlouhodobějším pohybovým aktivitám.

Čím je to způsobeno? Tělo je motor a ten potřebuje získat energii. K tomu má celou řadu zdrojů a je pouze na nás, k jakým uložištím ho nasměrujeme. Je jasné, že při opravdu vysokých tepových frekvencích, 75 % až 90 %, potřebuje tělo získávat energii velmi rychle a k tomu nejsou tuky vhodné. Tělo se zaměří na sacharidy, protože je za krátký čas může efektivně přeměnit na energii. To je ovšem při redukci přebytečných tuků k ničemu. Velmi vysoká tepová frekvence je tedy vhodná pro kondiční trénink, kdy posilujete své svaly a samozřejmě i ten nejdůležitější sval – své srdce.

Jak ale donutit tělo spalovat tuky?

Každý z nás je individuální a nelze tedy nalézt stoprocentně funkční postupy, které by se daly označit za neměnnou a univerzální pravdu. V řadě případů je tedy vhodné konzultovat svou situaci s odborníkem, který vám poradí a pomůže předejít zbytečným pokusům, jak redukovat váhu. Ušetří to váš čas a často i nemalé peníze.

Je až překvapivé, jak málo pozornosti je věnováno tak prostému pohybu, jako je pouhá chůze. Z hlediska optimální tepové frekvence se totiž jedná o ideální pohyb pro redukci váhy. Pouhá chůze dokáže vaši tepovou frekvenci zvednout k cca 120 tepům, což pro velkou část populace představuje oněch optimálních 55 % až 65 % jejich maxima. Chůze není nárazovou aktivitou, ale je prováděna dlouhodobě, což je pro spalování tuků optimální.

Tepová frekvence a praxe

Připadá vám sledování tepové frekvence příliš problematické? Na příkladech z praxe lze snadno a názorně dokázat její význam. U profesionálních sprinterů na krátké tratě je jasně vidět velký objem svalové hmoty. Zatížení jejich těla je krátkodobé s obrovskou intenzitou a tepová frekvence se pohybuje na maximálních hranicích. Tělo tedy spaluje cukry a je budován objem svalové hmoty.

Protikladem jsou atleti, kteří se specializují na dlouhé běhy. Jejich velmi štíhlá postava je jasným důkazem vlivu tepové frekvence. Jsou spalovány tukové zásoby a svalstvo je spíše rýsováno, než aby se zvětšoval jeho objem. Zatížení je dlouhodobé a tepová frekvence cca 70%.

Rozdíly v optimálních hodnotách jsou samozřejmě i mezi muži a ženami. Zde je dobré využít služeb výživového poradce. Celou problematiku tepové frekvence dokáže zapracovat do širšího plánu, který je přizpůsoben vašim individuálním potřebám.


bezHladovění.cz
Užitečný článek?
Podělte se o něj s přáteli.
#
RNDr. Petr Fořt, Csc.

Dietolog, odborník na zdravou výživu

Jak na přirozené a trvalé hubnutí?

Základem je individuální přístup. Vaše tělo je unikátní. Potřebujete jinou skladbu živin a jiné pohybové aktivity, než jiní lidé. Co funguje u jednoho člověka, nemusí fungovat u vás. To je také důvod, proč jen málo lidí dokáže zhubnout podle volně dostupných diet.

Začněte hubnout podle Komplexní nutriční typologie. Metody, za kterou stojí přední odborníci na lidské stravování, v čele s RNDr. Petrem Fořtem, Csc.

Na základě komplexní diagnostiky vašeho těla zjistíme váš metabolický typ. Poradíme vám, jak se máte správně stravovat. Získáte vzorový jídelníček a seznam potravin, které jsou pro vaše tělo vhodné a kterých byste se měli vyvarovat. Doporučíme vám také pohybové aktivity, díky nímž zhubnete rychleji.

Chci vědět víc, jak mi můžete pomoct zhubnout!
I po skončení mého společného programu s Vámi se mi stále daří váhu udržovat i pomaličku snižovat a cítím se velmi dobře. (Lenka)