BezHladovění.cz

Jeřáb ptačí: 17 účinků na hubnutí i pevné zdraví

Chcete se zbavit věčného nachlazení, podpořit imunitu nebo mít trávení přesné jako švýcarské hodinky? Zaměřte svou pozornost na jeřáb ptačí, který dokáže přímo zázraky.

Jen okrasný strom? Ani náhodou!

Jeřáb ptačí je krásný štíhlý strom s bílými květy a oranžovými až červenými bobulemi, kterým se lidově říká jeřabiny. Daří se mu hlavně ve světlých lesích a na slunných lesních pasekách. Pro jeho atraktivní vzhled se ale vysazuje také v parcích, kolem cest a v zahradách.

Co plody jeřábu obsahují?

Velké množství vitaminu C a organických kyselin, draslík, hořčík, sodík, měď, vitamin E, K a karoten, který může za jejich typické zbarvení. Kromě klasického čaje z nich můžete vyrobit vynikající sirup, marmeládu nebo třeba kompot.

Účinky jeřábu

1.    Upravuje trávení

Jeřabiny mají mírně projímavé účinky a dokážou účinně podpořit činnost trávicí soustavy. Nemusíte se obávat, že by vám rozhodily trávení. Působí blahodárně nejen při zácpě, ale také umí zklidnit zažívání v případě průjmu. Navíc podporují vylučování trávicích šťáv a tím zlepšují trávení těžších jídel.

2.    Chrání ledviny i močový měchýř

Jeřáb ptačí je dobré pravidelně užívat při dně a onemocnění ledvin či močového ústrojí. Působí silně močopudně a dokonce prý dokáže i rozpustit písek a kaménky v močových cestách.

3.    První pomoc při nachlazení

Jakmile cítíte, že na vás něco leze, vyzkoušejte čaj nebo kapky z jeřabin. Působí pozitivně při bolestech v krku, ztrátě hlasu i potížích s dýchacími cestami. Díky vysoké dávce vitaminu C navíc podpoří imunitní systém, kterému se pak mnohem lépe s nemocí bojuje. Jeřáb můžete v chladných měsících užívat i jako prevenci.

4.    Podpora v klimakteriu

Bylinná tinktura i čaj z jeřabin usnadňuje období klimakteria a pomáhá udržovat ženské pohlavní orgány zdravé. Jeřáb ptačí se užívá také k léčbě gynekologických onemocnění a je běžnou součástí ženského lékařství.

5.    Udržuje pravidelný menstruační cyklus

Čaj z květů jeřábu se už po staletí používá k úpravě menstruačního cyklu a hormonální rovnováhy. Pomocnou ruku podá i ženám, kterým se nedaří otěhotnět. Doporučuje se hlavně dospívajícím dívkám a ženám, které trápí hormonální výkyvy nebo neplodnost.

TIP: Podobné účinky nabízí i arónie – černý jeřáb, který seženete ve všech dobrých obchodech se zdravou výživou.

Co dalšího jeřabiny dokážou?

  • Snížit riziko vzniku aterosklerózy
  • Zlepšit paměť
  • Podpořit tvorbu žluči
  • Upravit hladinu hormonů štítné žlázy
  • Působit jako prevence cukrovky
  • Odstranit z těla těžké kovy
  • Chránit oči a zlepšit zrak
  • Stimulovat funkci jater
  • Urychlit rekonvalescenci po nemoci
  • Zlepšit stav kůže
  • Snížit krevní tlak
  • Podpořit psychiku

Užívání jeřábu ptačího

čaj z jeřabin

Jeřabiny se nikdy nesmí konzumovat čerstvé, protože mohou vyvolat lehkou otravu. Jakmile ale plody usušíte nebo tepelně zpracujete, jejich toxicita rázem zmizí. Nejčastějším způsobem užívání je příprava čaje, sirupu nebo macerátu.

TIP: Denně konzumujte nejvýše 1,5 g jeřabin. Vyšší dávky mohou kvůli kyselině parasorbinové dráždit žaludeční sliznici a vyvolat tak nevolnost.

Čaj

1 lžičku sušených jeřabin rozdrťte v hmoždíři a přelijte šálkem horké vody. Jeřabiny nechte 10 minut louhovat a poté sceďte. Podle potřeby můžete vypít 1–2 šálky za den. K výrobě čaje lze použít i čerstvé nebo sušené květy jeřábu.

Macerát

V lékárnách a obchodech se zdravou výživou najdete maceráty, které vznikají louhováním jeřabin ve 40% alkoholu. Tento výluh se užívá po kapkách a zapíjí se malým množstvím tekutiny.

Sirup

Čerstvě natrhané jeřabiny opláchněte a odšťavněte. Smíchejte je s krystalovým cukrem v poměru 1:1 a vařte tak dlouho, dokud směs nezhoustne. Poté sirup nalijte do sklenice a uchovávejte v lednici. Užívejte 1 lžíci 3× denně.

TIP: Chcete si sami natrhat plody jeřábu? Pusťte se do toho koncem srpna nebo během září, kdy jsou plody zcela zralé. Pokud máte zálusk na květy, nejlepším obdobím pro jejich sběr je květen.

Přejeme vám pevné zdraví!

Jak se vám článek líbí?

Mgr. Šárka Zajíčková

Mgr. Šárka Zajíčková

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.