BezHladovění.cz

Je na čase skoncovat s přejídáním se

Každý z nás se už asi někdy přejedl tak, že nemohl vstát od stolu. Přejídání je oblíbenou disciplínou zejména na různých oslavách a událostech, při kterých se většina lidí utrhne ze řetězu a dovolí si téměř vše, co hrdlo ráčí.

Jaké následky však může mít přejídání na naše tělo i psychiku? Pokud se přejídání dostane i do vašeho soukromého života a vy se začnete přejídat „jen tak z nudy“ nebo protože si myslíte, že na to máte nárok po náročném dni, měli byste zbystřit a uvědomit si, že je něco v nepořádku.

Skrytá hrozba

Přejídání, přesněji záchvatovité psychogenní přejídání je totiž jednou z vážných poruch příjmu potravy, stejně jako třeba anorexie.

Psychogenní přejídání bychom neměli přehlížet, a jakmile si problém uvědomíme, měli bychom ho začít řešit.

Poruchy příjmu potravy totiž nesouvisí pouze s jídlem, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale často se v nich ukrývají jiné, daleko závažnější osobní problémy.

Lidé se přejídají buď ze stresu, deprivace či frustrace, zkrátka pokud vše v životě nejde podle jimi stanoveného plánu.

Nebezpečná obezita

Nezdařilá očekávání pak vedou do začarovaného kruhu, kdy lidé trpící přejídáním následně trpí i obezitou. To způsobí snížené sebevědomí a následně další depresivní pocity.

A co je lékem na smutek? Přece jídlo! Pokud se v těchto předešlých slovech poznáváte, zadržte. Trpíte nemocí, která by se měla začít řešit dříve, nežli bude úplně pozdě.

Jděte za někým, kdo tomu rozumí

Pokud si myslíte, že nad problémem vyzrajete sami vlastním úsilím budiž, ale daleko lepší by však bylo navštívit odborníka na svém místě, který vám pomůže se z bludného kruhu dostat co nejrychleji ven.

Kompenzace osobních problémů jídlem je věc, se kterou není radno si zahrávat. Najděte si koníčky, věnujte se sportu a pokuste se nad jídlem přemýšlet co nejméně.

Zkuste změnu

Pokud se nechystáte navštívit rovnou odborníka a přejídání vám zatím připadá v rámci mezí, můžete zkusit zavést pár změn ohledně stravování a naučit se rozpoznávat své potřeby. Často totiž lidé sahají po jídle i tehdy, když ve skutečnosti hlad nemají.

Za přejídáním nemusí být vždy psychická porucha, může jít pouze o to, že si se svým tělem nerozumíte a nedáváte mu, co potřebuje. Pokud nejíte dostatečně a pravidelně, vlčímu hladu se zkrátka neubráníte.

Začít, je první krok jak uspět

Začněte tím, že si budete hlídat pravidelné a malé porce. Jestliže budete svému tělu dodávat energii postupně během celého dne, vyhnete se kolísání hladiny krevního cukru a hlad vás nezastihne.

Velmi důležité je také složení stravy, kde byste měli upřednostňovat potraviny bohaté na objem, ale s nízkým obsahem kalorií.

Skvělým příkladem je například zelenina, u ovoce už si raději hlídejte množství, neboť obsahuje vysoké procento jednoduchých cukrů. Uvědomte si také, jak k jídlu přistupujete. Cestou do práce zhltnete bagetu v metru a poté si dáte rychlý oběd u počítače? I zde může být zakopaný pes.

Je dokázáno, že lidé, kteří si na jídlo udělají čas a berou ho jako příjemný relax a rituál, jsou ve většině případů zdravější, štíhlejší a v neposlední řadě i šťastnější.

Kontrolujte se, v jakých situacích jídlo konzumujete a na oběd si vyhraďte čas, kdy nebudete dělat nic jiného. Zkrátka jezte v klidu, pomalu a jídlo si vychutnávejte, jak to jen půjde.

Hlavně nehladovět

Dodržujete pravidelný přísun stravy po celý den, dokonce jste začali vybírat zdravější potraviny a stále pociťujete hlad a nesnesitelné chutě?

Zaměřte se na hodně bílkovin a zeleniny, v kombinaci s celozrnnými výrobky. Zasytí vás na delší dobu a hlad nebudete pociťovat někdy i hodiny.

Pokud stejně přijde chuť na sladké, naučte se dát si malý kousek a řekněte si dost. Stačilo. Chce to silnou vůli a odhodlání, ale určitě to zvládne po čase každý. Nedrážděte se zbytečně pochoutkami v lednici a místo čokolády kupte raději jogurt.

Pokud nebudete mít lákavé pochutiny před očima, chutě se rázem zmírní. Nezapomínejte také na dostatečný pitný režim, někdy platí i pravidlo, že hlad je jen převlečená žízeň.

Nezvládnete-li tuto změnu a k přejídání se stále dokola vracíte, neváhejte a navštivte psychologa. V kombinace s dalšími specialisty Vám může dopomoct k vyřešení vašeho problému a učinit tak váš život zase o něco harmoničtější.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend