Bezhladoveni.cz

Jak získat z cukrů víc energie? Zkuste tenhle trik

Využíváte cukry k rychlému doplnění energie po sportu nebo náročné práci? Pozor. Jde spíš o lehká sedativa. Naštěstí s tím jde pracovat. Přečtěte si, jak využít jednoduché cukry na maximum.

reklama

Co jsou jednoduché neboli rychlé cukry

Jednoduché cukry tvoří jedna (monosacharidy) nebo dvě (disacharidy) molekuly cukru. Patří mezi ně:

  • Glukóza (hroznový cukr)
  • Fruktóza (ovocný cukr)
  • Sacharóza (řepný a třtinový cukr)
  • Maltóza (sladový cukr)
  • Laktóza (mléčný cukr)

Mají daleko sladší chuť než komplexní sacharidy. Slibují rychlou energii, ale záhy nastupuje hlad a únava.

Za vším hledej orexin

Orexin je mozkový receptor zodpovědný mimo jiné za pocit únavy nebo naopak bdělosti. Jonah Lehrer, reportér magazínu Wired, nedávno upozornil na to, že konzumace cukrů činnost orexinu potlačuje. Proto nás rychle unaví a nevyužijeme energii tak dobře, jak bychom mohli.

Chcete víc energie? Kombinujte cukry s bílkovinami

Odborníci prozkoumali různé kombinace potravin a jejich vliv na hladinu orexinu. Zjistili zajímavou skutečnost: Zatímco rychlé cukry uspávají, bílkoviny tvorbu orexinu podporují a zvyšují tím pocit bdělosti.

Jednoduše řečeno: Přidání trochy bílkovin k sladkému ruší „prokletí“ cukrů a zabrání poklesu energie. Trik však funguje jen při současné konzumaci cukrů obou složek najednou.

TIP: Kombinaci rychlých cukrů a bílkovin využijte třeba po tréninku – urychlí regeneraci a zabrání poklesu krevních cukrů.

Rychlé cukry a zdravá strava

Tím rozhodně nechceme říct, že jsou rychlé cukry zdravé a mají tvořit podstatnou součást vašich jídelníčků. Zejména nová zjištění o trávení fruktózy naznačují, že nic se nemá přehánět – ani konzumace čerstvého ovoce. Kombinace rychlého cukru spolu s bílkovinou však alespoň částečně negativní účinky cukrů tlumí.

  • Na etiketách výrobků kontrolujte, kolik jednoduchých cukrů z celkového množství sacharidů obsahují. Čím méně, tím lépe.
  • Přidaných cukrů jezte maximálně 10 % z celkového denního příjmu – tedy zhruba 50 g za den pro člověka s průměrným příjmem 2000 kcal.
  • Upřednostněte rychlé cukry z přírodních zdrojů. Hlídejte si však jejich množství – obsahuje je například med, ovoce nebo sladká zelenina (mrkev a jiná kořenová zelenina, barevná paprika, kukuřice).
  • Preferujte čerstvou zeleninu před tepelně upravovanou. Čerstvá má nižší glykemický index a zajišťuje tak šetrnější a delší vstřebávání cukrů.

TIP: Víte, že například 100 g okurky obsahuje 46 kcal, kdežto stejné množství kukuřice skoro 9× více? To už je velký rozdíl.

Příklady kombinací rychlý cukr + bílkoviny

rychlý cukr s bílkovinami

Na druhou stranu – úplně se vyhýbat rychlým cukrům se nevyplácí. Kdo to někdy zkusil, a to hlavně bez předchozí přípravy, možná zažil nepříjemné stavy únavy. Využijte proto poznatků z nové studie a kombinujte zdroje rychlých cukrů s bílkovinou.

Příklad zdravých kombinací jídla pro doplnění energie:

  • Tvaroh/bílý jogurt + ovoce
  • Tvaroh/bílý jogurt + müsli s medem
  • Ořechy + ovoce
  • Proteinová palačinka + ovoce
  • Vajíčka + sladká zelenina (paprika, mrkev…)

Zdravá strava není jen o počítání kalorií

Nová zjištění o orexinu jen potvrzují, že zdravá strava zdaleka není jen o tom, kolik kalorií přijmeme a vydáme. Na složení a pestrosti jídelníčku záleží víc, než si myslíme.

K článku nás inspiroval: Lifehacker.com

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Zuzana Veselá

Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.

Nenechte si ujít

reklama
Doprava zdarma na všechny nákupy na Powerlogy.cz Doprava zdarma
Doprava zdarma na všechny nákupy na Powerlogy.cz
Naše potraviny obsahují výrazně méně cukru. Protože jejich skutečná síla spočívá v přírodní chuti. Víme, že i funkční potraviny mohou chutnat skvěle a lahodně. Při dodržení nejvyšších standardů kvality jsme dosáhli čistou chuť každé jedné Powerlogy potraviny. Doprava zdarma na všechny nákupy.

Zobrazit další slevové kupony →

Už jste ochutnali Zdravou jednohubku?

Každý všední den jeden tip pro lepší zdraví a snadnější hubnutí ve vaší emailové schránce.

Dejte si Zdravou jednohubku spolu s dalšími 4 562 čtenáři.

Varování: Po požití Zdravé jednohubky můžete být chytřejší a zdravější. Když vám přestane chutnat, můžete se kdykoli odhlásit.

reklama
Pošlete článek přátelům