BezHladovění.cz

Jak předejít zažívacím potížím

Poslední výzkumy poukazují na to, že potíže se zažíváním má až 80 % žen. Muži jsou na tom o něco lépe, ale celkově zažívací potíže dokážou naši populaci pěkně potrápit.

Čím je to způsobeno a dá se tomu nějak předejít?

Někdy mohou být poruchy zažívání spojeny s nezdravým životním stylem, někdy mohou značit nemoc. Nikdy bychom je neměli brát na lehkou váhu a podceňovat.

Často můžeme sami předejít zažívacím problémům. Chce to jen pevnou vůli a ochotu změnit životní styl. Poradíme vám, jak na to!

Jaké jsou časté zažívací poruchy?

Nejvíce nás trápí nadýmání. Ačkoliv může jít o „obyčejné“ plyny ve střevech, tyto symptomy jsou velmi nepříjemné a obtěžující zejména ve společnosti.

Nadýmání trápí malé děti, které ještě nemají vyvinutou trávicí soustavu. Tam se toho nedá moc dělat.

My dospělí si za to často můžeme sami, a to především stylem života. Málo pohybu, nevhodná strava, nadváha, to vše vede k nadýmání a dalším zažívacím potížím.

Svou roli hrají také genetické dispozice, někdo je k trávicím problémům náchylnější, někoho trápí jen výjimečně. Důležité je však vědět, jak jim předcházet.

Velkou chybou totiž je, když začneme trávicí obtíže řešit ve chvíli, kdy nastanou. To už bývá obvykle pozdě. Mnohem důležitější je naučit se jim včas a účinně předejít.

To ovšem chce kompletně změnit stravovací návyky a přidat pohyby, který je velice důležitý a hraje téměř klíčovou roli.

Začněte u správného stravování

Změna jídelníčku je v tomto ohledu nezbytná. Pokud se chceme cítit dobře, musíme se zaměřit na potraviny, které budou pro naše tělo prospěšné.

Na druhou stranu nadýmání způsobují také některé druhy ovoce a zeleniny. Jen my samy nejlépe známe své tělo. Pokud víte, že vám po hrášku není dobře, raději se mu vyhýbejte nebo jeho konzumaci eliminujte.

Proti nadýmání a bolestem břicha velmi dobře funguje vláknina. Jezte tedy potraviny bohaté na vlákninu. Rozdělte si jednotlivé porce na 5 – 6 menších jídel denně. Naše tělo tak dokáže potravu lépe strávit.

Ze svého jídelníčku zcela vyřaďte tučná a smažená jídla, která navozují pocit „těžkosti. Pozor také na velké porce nadýmavých jídel, jako je čočka, cibule, některé druhy zeleniny a ovoce v jeden den.

Bez pohybu to nepůjde

Skvělým nepřítelem nadýmání je pohyb. Jestliže se začnete dostatečně hýbat, rozhýbete tak i svá střeva a bude vám mnohem lépe.

Najděte si pohybovou aktivitu, která vás bude bavit, a které se budete věnovat pravidelně. Někdy stačí i každodenní procházka. Pohyb jde ruku v ruce se stravovacími návyky. A nadýmání a zažívací potíže se doplňují s nezdravým životním stylem.

Pravidelný spánek a stres

Měli byste se vyvarovat stresu, který má také svůj velký podíl na zažívacích potížích. Stres je nepřítel všeho, i když není vždy snadné se mu vyhnout. Dělejte si drobné každodenní radosti, které vám pomohou zlepšit náladu a navodit příjemné pocity.

Každý den je jedinečný, proto se snažte nekazit si jej zbytečnými starostmi a malichernostmi. To, jak se cítíme, hodně ovlivňuje také to, jaké máme starosti.

Nezapomínejte také na dostatek spánku, který je nezbytný pro to, abychom se dobře cítili. Ponocování našemu organismu vůbec neprospívá. Snažte se tedy denně spát alespoň 8 hodin denně.

Pár užitečných rad

  • Jezte vyváženou stravu
  • Nezapomínejte na přiměřené množství stravy se správným podílem jednotlivých složek (sacharidů, cukrů, tuků a bílkovin)
  • Rozvrhněte si denní stravu do několika jednotlivých porcí a to v pravidelných intervalech (2 – 3 hodiny)
  • Nezapomínejte na vlákninu a mléčné výrobky
  • Najděte si pravidelnou pohybovou aktivitu, která vás bude bavit
Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.

Share via
Send this to a friend