BezHladovění.cz

I diabetik si může osladit život

To, že život s diabetem, nebo chcete-li cukrovkou není žádná procházka růžovou zahradou, jistě potvrdí každý, kdo touto nemocí trpí.

Lidé potýkající se s diabetem si musejí přísně hlídat stravování a být obezřetní ke všem potravinám, které do úst vkládají.

Pro začátek bychom si měli říci, že existují dva typy diabetu a přístup k těmto onemocněním nemůže být vždy totožný.

Lidé trpící diabetem prvního typu svému onemocnění předcházet nemůžou, jedná se totiž o autoimunitní onemocnění, kdy buňky slinivky břišní nejsou schopny vytvářet dostatek insulinu.

Insulin je hormon, který je důležitý pro správné vstřebávání glukózy do tkání a zabraňuje tak patologickému kolísání glykémie (hladiny cukru) v krvi.

Není diabetik jako diabetik

Druzí, ti co trpí diabetem druhého typu, si za to mohou většinou sami, jelikož tento typ onemocnění je úzce spjat s obezitou a životním stylem obecně.

Tito lidé jednoduše přijímají tolik cukru, že jejich tělo není schopno se s nadměrným příjmem vypořádat a vzniká takzvaná insulinová resistence, nebo-li odolnost buněk vůči působení insulinu.

V tomto případě pomáhá k terapii především celková změna životního stylu, ať už stravování, nebo zvýšení pohybové aktivity.

Redukce hmotnosti v případě diabetu druhého typu velmi pomůže, u diabetu prvního typu se však nevyhneme doživotní terapii insulinem.

Pravidelná a vyvážená strava

Jak se tedy liší stravování diabetiků od zdravých lidí? Diabetik si musí především plánovat každé jídlo a hlídat si stálost hladiny krevního cukru.

To znamená, že si musí každodenně hlídat příjem sacharidů, jak sacharózy – obyčejného jednoduchého řepného cukru skládajícího se z glukózy a fruktózy, tak jiných složených sacharidů, které se v našem těle postupně štěpí na glukózu a průběžně je doplňovat předepsanými dávkami insulinu.

Vynechat příjem sacharidů, jak by se zdánlivě mohlo zdát, nestačí, pro diabetika totiž může být nebezpečná jak přemíra, tak nedostatek těchto živin, nemluvě o tom, že bez sacharidů v potravě se zkrátka žít nedá.

Pozor na DIA pochoutky

Toto neustálé hlídání si příjmu cukrů se může zdát jako nekonečný bludný kruh, lidé trpící diabetem si však časem na nutný režim zvyknou a alespoň jsou nuceni žít zdravě.

Říkáte si, že být diabetikem je pohroma, jelikož si už nikdy nebudete moci zamlsat? Nebojte se, i zde existují alternativy, které si občas člověk trpící cukrovkou může dopřát.

Někteří se mylně domnívají, že výrobky označené dia, jsou pro diabetiky vždy, a proto si je mohou dopřát v podstatě kdykoli a v jakékoliv míře.

Zde však zpozorněte, označení „dia“ neznamená nic jiného než to, že produkt neobsahuje klasický bílý cukr (sacharózu), ale může obsahovat jiné náhradní cukry, například fruktózu.

V případě konzumace dia výrobků je vždy nutné se nejdříve poradit s lékařem, protože každý jsme jedinečný. Co může působit problémy u jednoho člověka, nemusí nutně ubližovat druhému.

Jak je na tom fruktóza?

Fruktóza (ovocný cukr) je sice pro diabetiky o něco bezpečnější nežli glukóza (ta vzniká štěpením sacharózy), protože v těle není potřeba k jejímu dodání do buněk insulin.

Fruktóza se metabolizuje skrze játra, tudíž pomaleji, čímž nezpůsobuje tak rychlý nárůst glykémie jako glukóza. Mnohé studie však prokázaly, že při léčbě diabetu není o nic prospěšnější.

Fruktóza má daleko větší sladivost než obyčejný cukr, a proto jí nepotřebujeme do jídla přidávat v tak velkém množství. Někteří odborníci však tvrdí, že fruktóza, přesto, že nezávisí na produkci insulinu, dokáže způsobovat cukrovku stejně tak jako glukóza.

Při konzumaci fruktózy by si měli dávat pozor především lidé trpící diabetem druhého typu, jelikož i tento zdánlivě „zdravý ovocný“ cukr způsobuje nárůst váhy.

Umělá sladidla nezavrhujte

Co si tedy můžete dopřát, jste-li diabetik a sladkého se nedokážete vzdát? V tomto případě přichází na řadu umělá sladidla, která na hladinu glykémie nemají vliv a zároveň mají i daleko nižší energetickou hodnotu.

Před umělými sladily typu sacharin či aspartam bychom však měli upřednostňovat vhodnější, přírodní sladidla, mezi které bychom mohli zařadit například zázračnou sladivou rostlinku – stévii.

Stévie je dle dosavadních studií víceméně nezávadná, kaloricky je rovněž velice chudá a jediné, co může ze začátku lidem na tomto sladidle vadit je fakt, že její chuť může zpočátku působit poněkud „kovově“.

Stévii si však můžete osladit nejenom čaj či kávu, ale také ji můžete přidat do jogurtů, pudingů či tvarohů, ze kterých si rázem vykouzlíte „zdravý dezert“.

Pozor si dávejte i při konzumaci medu či ovoce, tato zdravá skupina potravin plná vlákniny a vitamínů obsahuje mnoho výše zmiňované fruktózy a kromě nadváhy může způsobit i nechtěné komplikace tohoto onemocnění.

Základem každého diabetika je především porozumět své nemoci a naučit se s ní žít. Postupně již každý v praxi zjistí, co si doopravdy může dovolit a na co raději pro příště zapomenout.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend