BezHladovění.cz

Chroupejte kedlubnu a kila půjdou dolů!

Kedlubna se řadí k brukvovité zelenině. Kromě její bulvy se mohou jíst i povařené listy, což málokdo ví.

Nejčastěji se konzumuje za syrova, ale fantazii se meze nekladou. Hodí se do salátů, do polévek, dušená i zapečená.

Průměrná energetická hodnota 1 kilogramu zeleniny činí asi jen 3560 kJ. Konkrétně 1 kilogram kedlubny představuje 2100 kJ.

Proto můžeme s čistým svědomím říct, že patří do nízkoenergetických potravin.

Skvěle se hodí do redukčních diet, pro osoby se sedavým zaměstnáním nebo do diet všude tam, kde je doporučován nízký příjem energie.

Výživové složení kedlubny

Kedlubna je doslova zásobárnou vitaminů a minerálních látek.

Obsahuje velké množství zdraví prospěšných vitaminů řady B (hlavně B1 a B2), vitamin E a K a až 60 mg vitaminu C na 100 g.

Z minerálních látek oplývá kyselinou panthotenovou, listovou, dále například draslíkem, vápníkem, hořčíkem, železem či selenem, který má významné antioxidační účinky.

Kedlubna má nízký glykemický index, tedy pod hodnotu 30. To nám říká, že se nám hladina cukru v krvi nezvedne natolik, jako bychom si dali třeba banán s vysokým glykemickým indexem okolo 70.

Déle tím zůstaneme nasycení a potlačíme pocit hladu nebo „mlsnou“.

Vysoký obsah vlákniny v kedlubně nám pomůže při trávicích obtížích a pěkně nám pročistí střeva. Studie navíc ukázaly, že u jedinců konzumujících dostatečné množství brukvovité zeleniny (kedluben, květák, brokolice) se vyskytuje méně karcinomů.

Jak je zelenina nejzdravější

Žádná zelenina není vyloženě méně vhodná (pouze u alergiků je nutné si druhy přivolávající alergickou reakci hlídat), pokud se odkazujeme na přínos pro naše zdraví.

Úplně nejlepší je zelenina čerstvá, a jestli ta není zrovna doma, na druhém místě je zelenina mražená, které proces mražení způsobí jen minimální ztráty. Nejvíce klesá výživová hodnota zeleniny jejím převařením.

K tomu všemu se právě ocitáme v kedlubnové sezóně, tak proč si jich pár domů neodnést domu?!

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Tereza Pechová

Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

Share via
Send this to a friend