BezHladovění.cz

Cesta ke zdraví vede přes lněná semínka

Zajímáte se o zdravou stravu? Pak vězte, že nejdůležitější je výběr vhodných potravin.

Jestliže se chcete dobře cítit a také tak vypadat, žádná dieta vám k tomu nepomůže. Základem je skladba našeho jídelníčku.

Tělo potřebuje pravidelný příjem energie, ale zároveň je velmi důležité orientovat se na potraviny, které mají pro náš organismus co největší přínos.

Jednou z těchto superpotravin jsou lněná semínka. Dejte svému zdraví zelenou!

Odkud se berou?

Len se pěstuje pro semínka a pro vlákna. Kromě semínek, která jsou určená ke konzumaci, se len využívá pro výrobu textilií, barviv, papírů, léků či mýdla.

V zahradách nachází své místo jako okrasná rostlinka.

Jak jíst lněná semínka?

Podobně jako u ostatních zdravých potravin i zde platí, že nejvíce přínosná pro naše zdraví jsou v syrovém stavu.

Jedině takto si uchovají všechny potřebné živiny (minerály, vitamíny a esenciální oleje), které jsou tolik důležité pro náš organismus.

Semínka můžeme také upravovat tepelně (vaření, pečení, pražení či ohřev), ale je třeba počítat s tím, že semínka ztratí část těchto vitamínů.

Semínka můžeme bez obav drtit, namáčet nebo jíst samotná. Při koupi raději vybírejte semena, která jsou syrová, nepražená, nesolená a neslazená. Lněná semínka mají v kuchyni velmi pestré využití.

Tradičně se využívají také v pekárenství. Ideální je přímá konzumace, dospělí člověk by měl sníst 2 polévkové lžíce denně.

Lněná semínka v syrovém stavu jsou poměrně tvrdá, což může být někomu nepříjemné.

Vhodnou alternativou je například přidání semínek do jogurtu, ideálně je nadrtit. Lze je dávat také do různých tvarohových pomazánek, do kaše či tvarohu.

Jaká je výživová hodnota lněných semínek?

Z pohledu výživové hodnoty patří lněná semínka mezi takzvané superpotraviny.

Vyznačují se vysokým obsahem vitamínů B1, B2, B3, B5, B6, vitamínu E. Obsahují vápník, železo, mangan, hořčík, fosfor, draslík, selen a zinek.

Je třeba také zmínit, že obsahují až 30 % zdravých tuků, tedy omega 3 mastné kyseliny, které mají velmi příznivý vliv na náš metabolismus.

Vedle prospěšných mastných kyselin v sobě uchovávají také vysoké koncentrace fytoestrogenu lignanu.

Pod tímto názvem se ukrývají rostlinné estrogeny, které fungují v organismu podobně, jako estrogeny lidské. Jde o ženský hormon, který napomáhá normalizovat menstruační cyklus.

Jejich konzumaci by však měly zmírnit těhotné a kojící ženy.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.

Share via
Send this to a friend