BezHladovění.cz

Bezlepkový tip: Čirok – mouka (nejen) celiaků

Světem zdravé výživy hýbe nejnovější trend – bezlepková dieta. Začínají ji dodržovat i lidé, kteří jinak nemají se zpracováním lepku žádný problém. Strava bez lepku jim pomáhá se zdravotními neduhy i hubnutím. Jedním z výborných druhů bezlepkových potravin je právě čirok. Přečtěte si o něm více v následujícím článku.

Hubnutí bez lepku?

Někteří lidé tvrdí, že jim bezlepková dieta pomohla od mnohých problémů, jakými jsou alergie, kožní či zažívací problémy. Odborníci však zatím tuto spojitost nepotvrdili. Co je ale nesporné – jakmile vyřadíte ze svého jídelníčku lepek, vyhnete se naráz všem výrobkům typu těstoviny, pečivo apod., vaše váha poklesne.

Zkuste proto občas nahradit obilniny bezlepkovou variantou – zpestříte si nejen jídelníček ale zbavíte se mimo jiné i nadbytečných kilogramů.

TIP: Inspirujte se našimi vzorovými jídelníčky bez lepku:
Jídelníček bez lepku I.
Jídelníček bez lepku II.

Zaměřeno na čirok

Dnes si představíme mouku, jež se pro svoji přirozenou bezlepkovost a univerzální využití právem nazývá „pšenicí celiaků“.

Čirok patří mezi skupinu nejdéle pěstovaných obilovin. Jeho první využití v našich končinách se datuje někdy začátkem minulého století. Chuť čiroku je neutrální až jemně nasládlá.

čirok

Jaké vitaminy a minerály čirok obsahuje?

Čirok patří k velmi výživným obilovinám a je zdrojem řady hodnotných látek. Složením se podobá ovsu nebo prosu.

Obsahuje minerály:

  • Hořčík
  • Železo
  • Fosfor
  • Draslík
  • Mangan
  • Měď
  • Selen
  • Zinek

a vitamíny:

  • Vitamín B6 (pyridoxin)
  • Vitamín B1 (thiamin)
  • Vitamín B2 (riboflavin)
  • Vitamín B3 (niacin)

Čirok je dále bohatý na rostlinné bílkoviny a vlákninu. Ta je důležitá nejenom při hubnutí, ale hlavně pro celkovou úpravu zažívání. Tato bezlepková obilnina se dá využít i při snižování hladiny špatného cholesterolu v krvi, jenž může za mnohá kardiovaskulární i jiné onemocnění.

Skvělý antioxidant s protizánětlivými účinky

Ano, věřte, že i obilovina může mít antioxidační schopnosti. Čirok je zdrojem mnoha přírodních látek jako jsou fytosteroly, taniny, fenolové sloučeniny a anthokyany, které se pyšní vysokou antioxidační schopností, a tím pomáhají bojovat proti oxidačnímu stresu v našem organismu.

Čirok a výrobky z něj vykazují protizánětlivé schopnosti. Proto se tato obilovina využívá i pro podporu snížení zánětu jakéhokoliv původu. Čiroková mouka také podle některých zdrojů pomáhá posilovat naši imunitu, což se hodí nejenom v sychravých dnech.

čirok

Čiroková mouka: Vhodná i pro diabetiky

Čiroková mouka se také osvědčila v pozitivním ovlivňování hladiny glykémie, proto ji do jídelníčku mohou zařadit  diabetici. Navíc prý tato mouka pomáhá obsahem některých látek zabraňovat glykaci proteinů, což je proces nebezpečný z hlediska vedlejších komplikací tohoto onemocnění.

Využití čiroku v kuchyni

  • Můžete jím zkoušet nahrazovat vlastně všechny recepty z pšeničné mouky – jen pozor na kynutá těsta, kde občas dělá problémy.
  • Doporučujeme vyzkoušet čirokovou kaši, což je asi nejčastější druh úpravy.
  • Výborný je také na přípravu domácích těstovin.
  • Ve světě se z něj připravují skvělé placky – tortilly i tzv. injera, typické třeba pro kuchyni v Etiopii.
  • Lze jej také upravit jako rýži (milují ji například v Bangladéši).
  • Vaří se z něj i pivo a nealko nápoje.

Kde čirok koupit

Zatím se obtížně shání v podobě celých zrn. V prodejnách zdravé výživy ale běžně seženete čirokovou mouku a krupici. Pozor – dbejte na kvalitu. Nedávno se na trhu objevily produkty s nežádoucím obsahem alkaloidů.

Pokud jste tuto mouku ještě nevyzkoušeli, rozhodně tak učiňte. Právě čirokové výrobky nám mohou z nutričního hlediska nabídnout mnoho výhod, ke kterým se prý řadí i protirakovinotvorné účinky.

Bezlepkový tip: Čirok – mouka (nejen) celiaků
5 (100%) 1 hlasů

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.