BezHladovění.cz

8 tipů na potraviny, které se vyplatí jíst v říjnu

S dalším měsícem pro vás opět máme seznam těch nejlepších sezónních potravin, které se vyplatí nakupovat a konzumovat. Dostaňte s nadcházejícím podzimem do těla co nejvíce živin, vitaminů a minerálů tou nejpřirozenější cestou!

Zelenina

Dýně

Nejenže krásně vypadají, ale obsahují veliké množství betakarotenů a minerálů. Podílejí se na snižování krevního tlaku a mají prý i protirakovinné účinky. Tak hurá vybrat tu nejhezčí a připravit z ní třeba skvělou polévku nebo guláš. Podzim bez dýně by nebyl úplný.

Květák

nevařený bílý květák

Květák je bohužel čím dál častěji opomíjenou zeleninou, která v sobě skrývá mnohá překvapení. Obsahuje řadu vitaminů i minerálních látek a skvěle se hodí i při dietě jako podpora našeho zažívání. Květák obsahuje malé množství sacharidů a značné množství vlákniny. Ocení ho tak zejména ti, kteří se snaží zhubnout nějaké to kilo navíc.

Tip: Vybírejte v obchodě květák co možná nejbělejší. Takové kusy bývají opravdu čerstvé a chutné.

Brokolice

Brokolice je jednou z nejcennějších potravin vůbec. Rozhodně bychom na ni v jídelníčku neměli zapomínat. Je bohatá na řadu významných látek, které mají protektivní účinky nejenom pro naše srdce a cévy, ale chrání nás také před vznikem jiných civilizačních onemocnění. Brokolice je bohatá zejména na draslík, hořčík a železo a zapomenout bychom neměli ani na obsah kyseliny listové, důležité nejen pro těhotné ženy.

Tip: Upřednostněte brokolici čerstvou, nebo jen krátce spařenou. Zachová si tak nejvíce cenných látek.

Bílá ředkev

Pokud tuto potravinu ve svém jídelníčku nevyužíváte, zkuste zhodnotit, zda nestojí za to ji někdy zkusit. Bílá ředkev má pozitivní vliv na naše zažívání a celkově trávicí trakt. Podle některých zdrojů pomáhá zlepšovat funkce žlučníku i jater. Pravidelnou konzumací bílé ředkve také pomáháte tělu snižovat špatný cholesterol. Často ji ocení i lidé trpící na bolesti hlavy.

Ovoce

Hroznové víno

bílé a červené hroznové víno

Toto ovoce bývá více doceňované v tekutém stavu, nicméně do jídelníčku bychom ho měli zařazovat spíše v tom původním. Hroznové víno je bohaté na fytochemikálie, což jsou velmi silné antioxidanty bránící oxidaci špatného cholesterolu. Také zde najdeme resveratrol – látku která je považována za významného bojovníka proti karcinogenním vlivům.

Víno je také bohaté na řadu vitaminů skupiny B i vitaminy A, C a E a za zmínku jistě stojí i řada minerálních látek a stopových prvků. Hroznové víno se díky vysokému podílu vlákniny hodí i při dietě. Dejte si však pozor na jeho množství, jelikož právě v tomto ovoci najdeme i vysoké množství přírodních cukrů.

Hrušky

Na hrušky bychom v podzimním období také neměli zapomínat, jejich typická chuť je totiž doplněná i řadou znamenitých vlastností. Jejich pravidelná konzumace podporuje naši imunitu, krvetvorbu i trávicí systém.

Jedlé kaštany

jedlé kaštany napukané

Kaštany, ať už jedlé či nejedlé, k podzimu neodmyslitelně patří. Nepleťte si však kaštany, které jste sbírali jako děti s těmi jedlými, které rostou na zcela jiném kaštanovníku.

Jejich občasné zařazení do jídelníčku jistě ocení všichni, kdo chtějí posílit zdraví svého srdce, ledvin i jater a zároveň upravit své zažívání. Jedlé kaštany navíc obsahují velmi nízké množství energie, jsou tak vhodné i pro lidi na redukční dietě.

Bylinky

Řeřicha

naklíčená řeřicha

Kdo v kuchyni používá řeřichu, dělá moc dobře. Tato bylinka pomáhá čistit náš organismus od škodlivých látek, působí protizánětlivě a dle některých zdrojů zlepšuje i sexuální funkce. Řeřicha se doporučuje konzumovat při nachlazení, což v podzimních měsících ocení nejeden z nás. Velkou výhodou je také to, že si ji jednoduše můžeme vypěstovat sami doma.

Jak se vám článek líbí?

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.