BezHladovění.cz

7 potravin, které mají sezónu v listopadu

Jak prospěšné a zároveň výhodné je nakupování sezónních potravin, už nemusíme připomínat. Pojďme se tentokrát podívat na to, jaké suroviny pro preferovat v měsíci listopadu.

Jejich nákupem podpoříte nejenom lokální producenty, ale hlavně své zdraví a štíhlou linii!

Vlašské ořechy

Ořechy bychom měli do jídelníčku zařazovat pravidelně, jelikož jsou plné zdravých tuků, které podporují zdraví nejenom kardiovaskulárního systému. V těch vlašských, které mají sezónu právě na podzim, najdeme navíc vysoký poměr omega-3 mastných kyselin, tolik prospěšných také pro imunitu, činnost mozku i další fyziologické pochody.

vlašské ořechy

Mangold

Mangold je dnes vzácnou potravinou, ale právě touto dobou narůstá šance, že na něj natrefíte. A tu určitě využijte! Jedná se o alternativu listového špenátu či kapusty a je bohatý jak na vitaminy, tak i na minerální látky či stopové prvky. Některé zdroje uvádí vliv mangoldu na podporu nervového systému či činnost jater.

Pórek

Tato velmi často využívaná zelenina pomáhá při léčbě revmatu, pročišťuje zažívací trakt a je doporučována i při snižování špatného cholesterolu. Najdeme v něm i řadu antioxidantů – jako je vitamin C i E a za zmínku stojí i vysoký obsah manganu a selenu.

pórek

Sladké brambory neboli batáty

Tento druh brambor nemá tolik společného s těmi klasickými, přesto je můžeme v kuchyni využít na obdobný způsob. Konzumace batátů je pro naše tělo velmi přínosná, obsahují totiž řadu zdravých složek – třeba vitamin B6, A a C, nebo železo a měď. Někdy jsou batáty doporučovány lidem s artritidou či alergiemi, jejich zařazení do jídelníčku může mít totiž až protizánětlivé účinky.

Brusinky

Brusinky právem řadíme mezi superpotraviny, které jsou bohaté na mnoho zdraví prospěšných látek. Je zde opravdu vysoký obsah vitaminů a různých antioxidantů, které pomáhají našemu organismu posilovat imunitu a bojovat s volnými radikály. Konzumace brusinek pomáhá navíc při různých zánětech. Ostatně blahodárný vliv brusinek na močové ústrojí jistě každý zná.

brusinky a hubnutí

Tip! Kvalitní brusinkové produkty si můžete koupit tady.

Kdoule

Toto ovoce není tak známé, ačkoli většina z nás se s ním již setkala. Kdoule pochází až ze vzdáleného Kavkazu a naši předkové ji považovali za silné afrodiziakum. V našich končinách se s ní můžeme setkat spíše ve formě marmelád, džemů či různých pyré. Za syrova je toto ovoce totiž velmi tvrdé. Je bohaté na řadu vitaminů a i významné silice či pektiny.

Datle

Datle jsou oblíbenou surovinou v jídelníčku všech příznivců alternativních směrů výživy, zejména raw stravy. Jsou výborným zdrojem energie, ale i řady vitaminů, minerálních látek i stopových prvků. Konzumace datlí prospívá našemu organismu ve všech směrech. Přičítá se jim i blahodárný vliv na naše vlasy, kůži a nehty.

V kuchyni je můžeme využít ve formě sušených plodů nebo sirupu. Fantazii se meze nekladou a datle skvěle doplní například některé zdravé dezerty, dejte si však pozor na jejich vyšší energetickou hodnotu. Přesto, že jsou datle velmi hodnotnou potravinou, obsahují i vysoké množství přírodních cukrů, které do redukční diety ve velké míře nepatří.

Pokud na některou z výše uvedených surovin na pultech obchodů či farmářských stánků narazíte, určitě je přihoďte do košíku. Přetrvává i sezóna dýní, květáků a jedlých kaštanů, které jsme uváděli mezi říjnovými favority.

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

reklama