BezHladovění.cz

6 novoročních předsevzetí, která (ne)dávají smysl

Nový rok je ideální čas pro nové začátky. Chyťte příležitost za pačesy a začněte na sobě makat. Ale pozor! Nechtějte zázraky na počkání. Ani do týdne. Ani do měsíce..

Napadlo vás někdy, proč ti, kdo se rozhodnou na začátku roku změnit svůj jídelníček a trochu se hýbat, často selhávají, kdežto ti, kteří se naučili střídmému stravování postupně a sem tam si dopřejí i něco nezdravého, jsou na tom ve výsledku mnohem lépe? Nechtějí totiž ze dne na den zázraky!

1. „Letos zhubnu 10 kilo“ vs. „Letos si konečně udělám plán, jak zhubnu“

Většina z nás se kloní k první variantě – číselným cílům. Může to být motivující, ale jen do chvíle prvního selhání a nahlodání, jestli je cíl vůbec reálný. Nestanovujte si proto hodnotu úbytku své váhy, ale zaměřte se spíše na to, jak změnu provedete.

Plán si můžete vytvořit postupně a nejprve si například stanovit, že začnete jíst více ovoce a zeleniny, jíž nahradíte půlku přílohy, kterou se samozřejmě nemyslí smažené hranolky. Začněte zlehka a uvidíte, že cíl se vám tak bude plnit mnohem lépe.

zdrava-priloha

2. „Od 2. ledna začnu dřít ve fitku“ vs. „Začnu se postupně víc hýbat“

Pokud jste si návyky k pravidelnému sportování neudělali v mladším věku, pravděpodobně na stará kolena nezačnete běhat maratony. I zde si stanovte reálné cíle a namísto každodenního běhání si řekněte, že budete chodit co nejvíce pěšky.

Není cílem sedřít se z kůže a za pár týdnů se vrátit zpět do zajetých kolejí. Důležité je vybrat si takovou aktivitu, která, i když ji nemusíte přímo milovat, vám bude alespoň co nejméně vadit a vydržíte u ní dlouhodobě.

3. „Nebudu jíst pečivo a vyřadím nadobro lepek!“ vs. „Začnu si pečivo pečlivě vybírat“

Lepkofobie už naštěstí ustupuje do ústraní. Pokud netrpíme alergií či intolerancí této bílkoviny, rozhodně se jí nemusíme v jídelníčku bát. Vyřadit pečivo a výrobky obsahující lepek nám sice může pomoci zhubnout, ale spousta lidí na úkor tohoto opatření dostává do těla naprosto nevyváženou stravu.

Nebojte se tedy pečiva, ale stanovte si, že se zaměříte jen na kvalitní celozrnné, kváskové či alespoň žitné. Pamatujte také, že tmavá barva pečiva není vždy celozrnnou variantou, a že i když je toto pečivo zdravější, energetická hodnota je přesto identická s tím klasickým.

kvalitni-pecivo

4. „Od 1. ledna končím s kouřením!“ vs. „Udělám si plán, jak se zbavit cigaret“

Jedno z nejlepších rozhodnutí! Pokud se však souběžně snažíte o úbytek hmotnosti, zpozorněte. I tady je lepší skoncovat se špatnými návyky postupně, protože lehčí břemeno se snáze nese a máte mnohem větší šanci, že dojdete až do zdárného konce.

5. „Nebudu jíst sladké“ vs. „Začnu sledovat cukry, které jím“

Pokud si stanovíte pouze to, že přestanete jíst sladkosti a jiné dobroty, pravděpodobně na ně budete myslet ještě mnohem častěji než předtím. Zaměřte se proto raději na celkovou skladbu jídelníčku, pravidelnost a vyváženost jednotlivých jídel, což vám zaručí to, že na sladké ve skutečnosti ani nebudete mít chutě.

TIP: Začněte hned vyřazením slazených nápojů a zvykejte si také na přirozené chutě čaje a kávy. Jde to překvapivě rychle. Po týdnu vám to už ani nepřijde.

bez-cukru

6. „Stanu se vegetariánem nebo veganem“ vs. „Zjistím si, jestli by pro mě nebyl vhodný alternativní stravovací styl“

Pokud se rozhodnete vyřadit z jídelníčku maso, nebo zcela přesedlat na jiný, alternativní směr stravování, také se do toho nepouštějte ze dne na den a bez dostatečné přípravy.

Vegetariánství neznamená jen vyškrtnout z jídelníčku maso a nahradit ho sójou, jak si někteří myslí. Vegetariánství a veganství obzvlášť jsou ve skutečnosti velmi složité směry stravování, které bez dostatečných znalostí nebudete praktikovat správně tak, aby vám přinesly užitek.

I s tímto rozhodnutím tedy raději opatrně, a pokud na jiný směr stravování opravdu hodláte přesedlat, nezapomeňte se poradit s výživovým specialistou.

S jakým předsevzetím se nejčastěji potýkáte právě vy? Napište nám třeba na Facebooku.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.