BezHladovění.cz

14 potravin a bylinek, které napomáhají usnutí

Znáte to, ležíte v posteli, díváte se do stropu a ne a ne zabrat? Nejste v tom sami. Podobné problémy trápí až 50 % dospělé populace.

Kromě běžných rad jakými bývají omezení fyzické aktivity aspoň 2 h před spaním nebo vlažná sprcha, vám mohou pomoci i některé potraviny. O jaké potraviny se tedy jedná? To vám prozradíme v následujícím článku.

1. Banány

Podporují produkci hormonů serotonin a melatonin, zodpovědných za kvalitní spánek. Díky obsahu hořčíku navíc přirozeně navozují relaxaci svalů potřebnou k usnutí. Volte banány tak akorát zralé, sladké. Jezte je buď samotné, nebo si je rozmačkejte v teplém mléce.

banány

2. Kakao, nebo mléko s medem

Teplé mléko díky aminokyselině tryptofanu zlepšuje náladu a rovněž pomáhá tvorbě „spacího hormonu“ serotoninu. Z tohoto důvodu se doporučuje místo prášků na spaní. Přidáte-li do něj lžičku medu, ještě přispějete k uvolnění mysli i těla. Kakao nebo horká čokoláda fungují podobně.

TIP: Kvalitní kakao můžete koupit přímo tady ->

3. Ovesná kaše

Má 2 klíčové vlastnosti. Jednak rovněž podporuje tvorbu serotoninu, a za druhé dodá energii a pocit sytosti po celou noc. Nebude vás tak budit kručení v břiše či vlčí hlad.

4. Cizrna

Je plná bílkovin, vlákniny a vitamínů. Právě díky jejich skladbě napomáhá k uvolnění před spaním. Stačí pár lžiček do večerního salátu nebo trocha lahodné arabské pomazánky zvané hummus.

5. Sušené třesně, meruňky a fíky

Z ovoce se doporučují sušené třesně. Obsahují hormon melatonin, který se v těle tvoří jen v noci a zodpovídá mj. za spánkový biorytmus. Sušené meruňky a fíky zase obsahují vitamín B5 navozující uvolnění.

6. Mandle a lněná semínka

Oříšky a celozrnné obiloviny mají blahodárný vliv na nervový systém. Výborná je třeba hrst mandlí, nebo ovocný salát posypaný lněnými semínky.

7. Sója

Rovněž obsahuje aminokyselinu tryptofan napomáhající usínání. Výborným řešením je třeba sójový pudink nebo nápoj. Podobné účinky mají také třeba vajíčka nebo drůbeží maso.

8. Brambory

Brambory obsahují tryptofan navozující ospalost. Zasytí Vás na celou noc a přinášejí zklidnění celého organismu.

Nejlepší bylinky pro zdravý spánek

Kozlík lékařský

Kozlík lékařský neboli valerián je hlavní složkou bylinného léku na usínání zvaného valeriánské kapky. Zklidňuje, zmírňuje svalové napětí, uvolňuje nervový systém. Na podporu zdravého spánku ho používaly už celé generace před námi.

Heřmánek

Čaj z heřmánku celkově zklidňuje, proto se po něm i lépe spí. Pomáhá mimo jiné i při zažívacích potížích.

heřmánek

Meduňka

Meduňka rovněž ulevuje při stresu a napětí. Nejlepší je ve formě čerstvého čaje, ale prodává se i v nálevových sáčcích, kapslích nebo olejích.

Chmel otáčivý

Podporuje trávení i zdravý spánek. Nejlépší je ho užívat ve formě čaje nebo vonných polštářků do postele.

Levandule

Její aromatické silice dokonale uvolňují a navozují příjemné pocity. Před spaním se doporučuje vypít čaj z květů, nebo zařadit do večeře pár lístků sušené levandule. Skvěle doplní ryby a jakékoli dušené maso.

Hřebíček

Zklidňuje, ale zároveň pomáhá vytvořit dobrý pocit pohody a odvahy. Olej z něj je výborný i k dochucení pokrmů.

Tip! Vyzkoušejte hřebíčkový olej pro snazší usínání – stačí ho rozprášit po místnosti nebo ho inhalovat se zavřenýma očima.

Bylinek, které napomáhají kvalitnímu spánku bez probouzení, je celá řada. Za zmínku stojí i „přírodní antidepresivum“ třezalka, voňavá mateřídouška, „všelék“ máta nebo mučenka ulevující při úzkosti.

Co naopak před spaním vynechat

  1. Kávu
  2. Alkohol (výjimkou může být sklenka dobrého vína, především červeného)
  3. Silné čaje (černé i zelené)
  4. Těžká, tučná jídla

A jaké jsou vaše tipy pro zdravý spánek a usínání? Podělte se s námi třeba na Facebooku.

Jak se vám článek líbí?

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.