BezHladovění.cz

10 potravin, které pomáhají předejít mozkové mrtvici

Kardiovaskulární onemocnění jsou v našich končinách bohužel jedním z nejčastějších příčin úmrtí. Mozková mrtvice dokonce 3. nejčastější. Bojovat proti ní přitom můžete i příjemně, a to zdravými potravinami!

Mozkovou mrtvici nejčastěji způsobují ztvrdlé nebo zúžené tepny. Pokud se chcete vyvarovat onemocnění cév i srdce,  zařaďte do jídelníčku tyto suroviny:

Losos a tuňák

Ryby jsou skvělým zdrojem zdravých tuků, které nám pomáhají bojovat proti špatnému LDL cholesterolu. Zároveň obsahují vysoké množství omega-3 mastných kyselin, jež mají na naše tělo protizánětlivé i další pozitivní účinky.

Zaměřte se na tučnější druhy ryb, jakými jsou losos či tuňák a konzumujte je alespoň 3-4× týdně.

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy jsou z ořechů nejlepším zdrojem omega-3 mastných kyselin a najdeme v nich i řadu jiných prospěšných tuků.

Ideální porce je jedna hrst, klidně ob den. Skvělé složení a vysoký obsah nenasycených mastných kyselin mají i další ořechy, jako například mandle, lískové či makadamové oříšky.

vlašské ořechy

Olivový olej

Používejte nejlépe za studena lisovaný (panenský) olivový olej. Ale přidávejte ho až do hotových pokrmů či salátů.

Při tepelné úpravě na olivovém oleji, který není rafinovaný, hrozí riziko přepalování a vzniku nebezpečných karcinogenních látek.

Červené víno

Doporučuje se cca 1 sklenka denně. Víno je bohaté na antioxidanty a obsahuje látku resveratrol, která má příznivý vliv na metabolismus krevních lipidů a srážlivost krve. Při konzumaci malého množství alkoholu byl několikrát prokázán pozitivní vliv na kardiovaskulární systém.

červené víno

Kurkuma

Kurkuma je známá pro své protizánětlivé účinky a pozitivní vliv na krevní oběh. Některé zdroje uvádějí i vliv kurkumy na snižování škodlivého cholesterolu.

Její pravidelná konzumace je skvělou prevencí mozkové mrtvice i dalších srdečně-cévních onemocnění.

Semínka

Semena jsou výborným zdrojem nenasycených mastných kyselin. Zkusit můžete různé druhy, doporučujeme zejména lněná, konopná, chia, slunečnicová i dýňová semínka.

Přidávejte je každý den do jogurtů, müsli, moučníků i salátů!

semínka

Rajčata

Kromě rozpustné vlákniny, která zabraňuje nadměrnému vstřebávání špatného cholesterolu a tuků, jsou také zdrojem vitaminů a antioxidantů. Cenná je především látka lykopen, které vděčíme za vysokou antioxidační schopnost této zeleniny.

Zajímavé a celkem unikátní je, že její účinek zvýšíte tepelnou úpravou rajčat.

Pohanka

Pohanka je bezlepková (pseudo)obilovina, která se v poslední době těší čím dál větší oblibě. Oplývá řadou nutričně hodnotných látek, vitaminů skupiny B a minerálů.

Pohanka dále obsahuje rutin, což je látka, která napomáhá udržovat pružné cévy a zabraňuje nadměrnému shlukování krevních destiček.

pohanka

Řepkový olej

Konzumace rostlinných olejů obsahujících steroly a nenasycené mastné kyseliny je nutná pro udržování správné hladiny cholesterolu v krvi a snižování toho špatného (LDL). Ten bývá jednou z příčin kornatění tepen a tím i vzniku mozkové mrtvice.

Řepkový olej má výhodné složení masných kyselin a doporučuje se i pro tepelnou úpravu, která je u jiných rostlinných olejů spíše nevhodná.

Zelený čaj

Kvalitní zelený čaj bychom do svého jídelníčku měli rovněž zařazovat pravidelně. Je totiž bohatý na polyfenoly a chlorofyl, které jsou významnými a silnými antioxidanty. Ochranné účinky zeleného čaje před vznikem některých kardiovaskulárních nemocí byly několikrát potvrzeny. Navíc se doporučuje i jako prevence před vznikem nádorových onemocnění.

zelený čaj

Samozřejmě, že samotná konzumace těchto potravin nás rizika úplně nezbaví. Dbejte na celkově zdravý životní styl, který zahrnuje dostatek přirozeného pohybu na čerstvém vzduchu, omezení alkoholu, soli a absence kouření.

Váháte-li, jak svůj jídelníček změnit, požádejte o pomoc výživového poradce ve svém okolí.

Vyhýbejte se také chronickému stresu, který podkopává zdraví víc, než si myslíme. Tak vzhůru do boje!

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.