Začínáme hubnout: Co vyhodit z ledničky a spíže?

zdravé vs. nezdravé jídlo

Myslíte to s hubnutím vážně? Vezměte to z gruntu jako v televizních pořadech a zbavte se všech lákadel, které by vás sváděly hřešit. Které to jsou?

Co vyhodit z ledničky?

nezdravé jídlo z lednice

Jednoduše řečeno: „Jdeme po cukrech a tucích.“ Je až s podivem, kolik cukru obsahují různá dochucovadla nebo mléčné výrobky. Opatrně také se solemi. Poctivě sledujte složení!

Co vyhodit

Příklady

Nemusíte vyhazovat

Dochucovadla Kečupy, chilli a barbecue omáčky, majonézy, tatarky Domácí kečupy nebo omáčky (jen pozor na tuky)
Nekvalitní uzeniny Klobásy, párky, trvanlivé salámy, paštiky, slanina Výběrové šunky a šunky nejvyšší jakosti (s obsahem masa 80, resp. 90 %), kvalitní domácí uzeniny
Slané a tučné mléčné výrobky Tavené sýry, sýry s obsahem tuku nad 40 %, tučné plísňové sýry, sýry naložené v oleji Tvrdé sýry jako je parmazán nebo pecorino (jsou tučné, ale nesníme jich tolik), čerstvé sýry s konzistencí tvarohu (typu cottage, ricotta)
Sladké mléčné výrobky Sladké mléčné nápoje, ochucené a smetanové jogurty Nízkotučné a klasické bílé jogurty bez umělých sladidel
Slazené limonády, vody a džusy Colové nápoje, minerálky s příchutí, slazené džusy z koncentrátu Neochucené minerálky, kvalitní 100% fresh džusy z ovoce
Dortíky a zákusky Indiánky, rakvičky, šlehačkové a čokoládové dorty… Domácí lehké dezerty například z mascarpone
Polotovary Koupené knedlíky, zchlazená hotová jídla Domácí jídla připravená k ohřevu (pouze pozor na obsah cukrů, tuků, smetany..)

Co vyhodit z mrazáku

I tady jdeme po převážně po nekvalitních tucích, cukrech, sladidlech, ale i škrobech a samozřejmě škodlivých „éčkách“.

Co vyhodit

Příklady

Nemusíte vyhazovat

Nekvalitní zmrzliny Zmrzliny s rostlinným tukem (kokosovým, palmovým), zmrzliny ze smetany nebo másla Tvarohové zmrzliny s vysokým podílem ovoce (cca nad 50 %), domácí ovocné zmrzliny, zmrzliny z mascarpone
Tučné maso a uzeniny Vepřové koleno, bůček, krkovice Kvalitní domácí uzeniny s vysokým podílem masa
Polotovary Pizza, hranolky, plněné knedlíky Domácí jídla se známým složením

Co vyhodit ze spíže a skříněk

nezdravé jídlo ze spíže

Co vyhodit

Příklady

Nemusíte vyhazovat

Nevhodné pečivo Bílé rohlíky, veky, bagety, toastové chleby, pečivo pouze obarvené na tmavo Pšenično-žitný chléb (ale pro každodenní jedení je lepší žitný)
Průmyslově zpracované snídaňové cereálie Corn flakes, obilné kuličky, slazené müsli Domácí a BIO müsli, ovesné vločky
Trvanlivé sladkosti, kupované džemy a kompoty Sušenky, oplatky, cukrářské piškoty Kvalitní proteinové tyčinky, domácí džemy a kompoty
Nekvalitní čokoláda a kakaové cukrovinky Čokotyčinky, čokolády s přidaným tukem Kvalitní čokolády s obsahem kakaa nad 70 %
Sladká ochucovadla Šlehačky ve spreji, topingy, posypy, slazené džemy,
Sladký alkohol a likéry Vaječný koňak, mandlové, kokosové likéry Víno, kvalitní tvrdý alkohol (dobrý třeba na flambování a jiné vaření)
Polotovary Snídaňové kaše, prášky na výrobu knedlíků, bramborové kaše, předvařenou rýži v sáčcích
Slané pochoutky Chipsy (i zeleninové), tyčinky, krekry

Co můžete ponechat

Kromě všech ingrediencí zmiňovaných ve sloupečku „nemusíte vyhazovat“ se nelučte hned ani se všemi zásobami příloh. Pouze je do budoucna postupně nahraďte vhodnějším druhem.

  • Klasické pšeničné těstoviny a světlý kuskus – do budoucna je však nahraďte celozrnnými variantami.
  • Bílou rýži – příště kupte raději hnědou nebo jinou tmavou variantu.

Gratulujeme! Udělali jste první krok

Teď už zbývá jen nahradit vyhozené potraviny těmi správnými. Inspiraci najdete v našich jídelníčcích. Pokud to se svou proměnou myslíte opravdu vážně, doporučujeme začít konzultací u výživového poradce. Poradí vám potraviny, které jsou vhodné pro dosažení vašich konkrétních cílů.


Zuzana Veselá
Užitečný článek?
Podělte se o něj s přáteli.
#
RNDr. Petr Fořt, Csc.

Dietolog, odborník na zdravou výživu

Jak na přirozené hubnutí bez jojo efektu?

Základem je individuální přístup. Vaše tělo je unikátní. Potřebujete jinou skladbu živin a jiné pohybové aktivity, než jiní lidé. Co funguje u jednoho člověka, nemusí fungovat u vás. To je také důvod, proč jen málo lidí dokáže zhubnout podle volně dostupných diet.

Začněte hubnout podle Komplexní nutriční typologie. Metody, za kterou stojí přední odborníci na lidské stravování, v čele s RNDr. Petrem Fořtem, Csc.

Na základě komplexní diagnostiky vašeho těla zjistíme váš metabolický typ. Poradíme vám, jak se máte správně stravovat. Získáte vzorový jídelníček a seznam potravin, které jsou pro vaše tělo vhodné a kterých byste se měli vyvarovat. Doporučíme vám také pohybové aktivity, díky nímž zhubnete rychleji.

Chci vědět víc, jak mi můžete pomoct s hubnutím!
Po třech měsících, když jsem byla na poslední kontrole, jsem měla dole asi 15kilo a -11cm přes boky a bříško. (Jana, 29 let)